Anonym bruker Skrevet 18. juni 2006 #1 Skrevet 18. juni 2006 Jeg er i uke 26 og fikk for noen dager siden brev fra legen om at jeg har celleforandringer på livmorhalsen av en type som gjør at jeg er henvist til kvinneklinikken for vevsprøve... Ikke et særlig hyggelig brev akkurat, spesielt nå som jeg er gravid. Lurer på om noen av dere har vært borti noe av det samme? Tenker spesielt på hvilke konsekvenser dette kan få for svangerskapet...
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2006 #2 Skrevet 19. juni 2006 Jeg har vært borti akkurat det samme og det er ganske vanlig å ha celleforandringer. Mine var stadium 3, altså de groveste celleforandringene før det utvikler seg til kreft. Så lenge forandringene er oppdaget så er det ingen fare, det tar lang tid før det utvikler seg til noe farlig. Men du må kanskje gjennom et lite inngrep som heter konisering. Da blir det skåret en liten trekant fra livmorhalsen din, dette er et dagkirurgisk inngrep som tar ca 15 minutter og du får en lett narkose. Dette vil evt. skje etter at du har født barnet ditt så du trenger ikke å uroe deg noe for svangerskapet. Du vil helt sikkert få god oppfølging og behandling. Forholdsregler etter inngrepet er 2 ukers sykemelding og unngå å løfte/bære tungt. Ved evt. senere svangerskap får man oppfølging med måling av livmorhalsen da det kan være (minimal) risiko for for tidlig fødsel pga avflatning av livmorhalsen din. Dette går bra, vær ikke engstelig!!
Rut Bram Skrevet 19. juni 2006 #3 Skrevet 19. juni 2006 Jeg har også vært igjennom dette, ca ett år før jeg ble gravid første gang. Celleforandringer er forstadiet til livmorhalskreft - men trenger IKKE føre til kreft! Og dette er ganske vanlig. Hvis man har forandringer av grad III foretas det konisering som hun over her snakker om. Det er en liten operasjon med lokalbedøvelse, som utføres med laser. Ikke akkurat behagelig, men ingenting i sammenlikning med en fødsel, for å si det sånn!! Det vil uansett ikke skje noe nå mens du er gravid, en operasjon blir evt. etter du har født. Du vil helt sikkert få masse mer informasjon når du skal ta vevsprøven. Og du vil få oppfølging videre, med ekstra kontroller. Når det gjelder senere graviditeter, jeg fødte helt normalt mitt første svangerskap 10 dager over termin, og fikk ekstra oppfølging (dvs ekstra ultralyd) i svangerskapet pga forkortet livmorhals (pgs operasjonen), men det gikk helt fint. Siden alt gikk fint sist gang, trenger jeg heller ikke noen ekstra oppfølging nå når jeg er gravid igjen.
Gjest Skrevet 19. juni 2006 #4 Skrevet 19. juni 2006 jeg har også fått påvist celleforandringer i livmorhals, grad 3. siden jeg er gravid vil de ikke fjerne noen bit av livmorhalsen, så jeg går til kontroll hos gynekolog på sykehuset hver 6. uke, hvor de kikker med en slags "kikkert" og tar ny celleprøve. bekymrer meg ikke så mye over dette, celleforandringer er veldig vanlig, og kan ofte gå over av seg selv. min siste prøve var faktisk mye bedre enn de første! husk at cellebildet ofte blir litt anderledes og kan se "unormalt" ut ved graviditet. prøv å ikke bekymre det så mye, dette går helt sikkert bra!!
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2006 #5 Skrevet 20. juni 2006 Takk for svarene!:-) Ble litt beroliget nå..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå