Gå til innhold

Er det dumt å amme 6 min?

Anbefalte innlegg

Lille gullet på 14 dager vil gjerne amme så mye som mulig, og bra er jo det:)

Men ofte er det ikke en time i mellom heller og da sovner han ved puppen etter 5-6 minutter.

Er det ikke bedre at det går litt lenger i mellom slik at han er mer sulten og spiser lengre?

Gullet virker fornøyd, så spiller det ingen rolle at de blir korte og ofte disse ammestundene.

Har jo et par måltid som er 10-12 min i løpet av dagen også da.

Hva tror dere???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5389898-er-det-dumt-%C3%A5-amme-6-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Så lenge han vokser fint er det greit :-). Synes du at han ikke får spist seg ferdig før han sovner, kan du prøve å holde ham våken lengre under hver amming. Prøv å kle av barnet og skifte bleie så han våkner ordentlig. Det kan du også gjøre etter at han har sovnet etter 5-6 min. Du kan også endre stillig under måltidet, stryke barnets kinn med en finger, vaske ansiktet, gå opp og ned med en finger langs ryggraden eller la barnet sparke fra med bena mot hendene dine. Du kan også prøve å massere brystet når barnet suger mindre - da renner melken igjen og barnet våkner litt til.

Det er veldig fint at du lar ham suge når han ønsker! Lykke til!

I starten spiser de gjerne ofte - og ikke alle trenger en halvtime på å gjøre seg mett. Da jeg fikk førstemann bele jeg overrsaket over at han ble llike fort ferdig som din - trodde alle lå en halvtime -time ved brystet jeg. Morsmelk er lettfordøyelig og hvis han kanskje ikke har stå stort magemål enda er det helt naturlig for han å spise så ofte - men om det blir ofte bruker du jo likevel kort tid på ammingen- dette kan forandre seg etter som babyen vokser.

Forsett slik dere gjør- det beste for babyen er å bestemme hvor mye og hvor ofte den vil ha selv.

Stol på at babyen din vet selv når og hvor ofte han trenger pupp du:)

De første to til tre mnd er gjerne slik at babyen vil ha pupp hver time døgnet rundt. Det varierer også veldig mye fra kvinne til kvinne hvor fort melken kommer og hvor mye melk som kommer, derfor er det ikke sikkert at det som er rett for deg og din baby er rett for alle andre:) Kanskje har du rask utdrivingsrefleks og mye melk på en gang.

Er heller ikke så rart at han sovner så fort ved puppen. Han er så liten og han blir fort utslitt. Det er mye jobb for en liten kropp å suge melk i fem minutter:) Du kan jo prøve å stryke en finger over kinnet hans, da utløser sugerefleksen seg, og om han er mer sulten spiser han litt til. Om ikke, sovner han fort igjen.

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...