Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser at det er en del myter og misforståelser rundt barnehager her inne.

Jeg er selv utdannet førskolelærer, og har jobbet 11år som pedagogisk leder i barnehage. Har jobbet både på småbarnsavdeling (0-3), på såkalt søskengruppe (0-6) og nå på stor avdeling (3-6). I tillegg har jeg jobbet noen år som hovedtillitsvalgt på kommunenivå, for alle førskolelærerne i kommunen. Gjennom den jobben har jeg fått en god oversikt over barnehager, både kommunale og private. Jeg har vært med å ansatt førskolelærere, og deltatt på en rekke intervjuer.

Jeg har også jevnlig kontakt med en gruppe førskolelærere fra min utdanning, og der er det både styrere og ped.ledere, fra kommunale og private bhg. Selv jobber jeg i kommunal bhg, men har mine barn i en privat bhg.

Ut fra alt dette, mener jeg selv at jeg har god kompetanse til å uttale meg om barnehagesaker.

Når det gjelder kommunale kontra private bhg, så er min erfaring at forskjellene mellom barnehager ikke nødvendigvis har noe med eierform å gjøre, men at det er like store forskjeller de private imellom, og de kommunale imellom. Dette gjelder både økonomi, pedagogisk innhold, organisering, og daglig drift. Det er en myte at kommunale bhg ikke setter inn vikarer. Både kommunale og private bhger bruker dette området til å spare inn penger. Men mange steder er ikke dette noe problem. Dette er opp til den enkelte bhg å avgjøre når man må ha vikar, og når man kan klare seg uten. Jeg har to venninner som er styrere i private bhger (i ulike kommuner), og jeg vet at de har en meget stram økonomi.

At kommunale bhger ansetter unge folk for å spare penger, er heller ikke riktig. Man ansetter de som er best egnet. I fylket jeg bor, er det utrolig lite assistentstillinger ledig. Dvs at de som jobber i bhgene er stabile, og har jobbet lenge. Men jeg vet at i Oslo er det en stor andel unge ansatte i bhg. Oslo er også en kommune hvor bhgene i mange år har hatt det stramt.

Hva slags gruppetyper (alderssammensetning) man har, og hva som er bra eller dårlig, kommer veldig an på. Det har mye med de ansatte å gjøre, og hvordan de får til å organisere gruppene. Om de klarer å legge til rette for de ulike utviklingstrinnene, og dele opp grupper, gjerne på tvers av avdelinger, osv. Jeg mener derfor at man ikke uten videre kan si at småbarnsavd er bra eller dårlig, eller at søskengruppe er bra eller dårlig. Det kan være begge deler, men det er opp til personalet å gjøre det bra.

Jeg leser mange historier her inne, og det er tydelig at en del foreldre opplever uholdbare situasjoner i sine bhger. Da er det viktig at de tar det opp. Først med ped.leder på sin avd, og deretter med styrer dersom ikke ting skjer. Som foreldre kan man stille høye krav til barnehagen. Vår innstilling er at det er foreldrene som kjenner sine unger best, og vi skal strekke oss langt for å legge til rette for det enkelte barn, og den enkelte familie. Er man misfornøyd, så tar man dette opp. Snakk også med personalet om forventninger, i det barnet deres begynner i barnehagen.

En annen ting er at vi som bhg pesonalet må kunne stille en del krav til foreldrene også. Jeg mener også at foreldrene må ha tillit til at vi vet hva som er best for barn generelt, og for hele barnegruppa. Vi opplever fra tid til annen foreldre som stiller helt urimelige krav til bhgen. Dette må vi kunne si i fra om, -at sånn kan vi ikke gjøre det i vår bhg feks.

Dette med oppstart og tilvenning bør bhgen ha en god rutine på. Si ifra dersom dere føler noe svikter. Alder for når det er ideelt å beg i bhg vil også variere fra barn til barn. Noen barn vil aldri trives i bhg, og noen trives fra første dag. Hvor lang tid det tar vil variere.

Jeg mener vi også må kunne forvente at alle foreldre setter seg inn i den nye (reviderte) rammeplan for barnehager. Den sier ganske mye om innholdet i bhg. Alle bhger må følge denne, og foreldrene bør ha lest den. Lån den i din bhg, eller les den på nettet.

Jeg vet at det finnes dårlige barnehager. Jeg vet at det finnes ansatte rundt i barehagene, som aldri burde vært der. Jeg håper vi får luket ut dette etterhvert.

Uansett, jeg håper alle får en god tid i barnehagen. Vi er der for barna. Ha tro på at vi vil det beste for ditt barn.

Lykke til med barnehageoppstart!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5388216-hva-er-egentlig-en-barnehage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...