Manx -med Loppa & Klumpen Skrevet 18. juni 2006 #1 Skrevet 18. juni 2006 Denne gutten har tydeligvis klort seg fast.... Har tre dager til termin, og han er estimert til å bli 4400 g. Dvs at han fort kan bli større og ha større hodeomkrets (kanskje spesielt det som teller...) enn første barn. Er det noen her med erfaring i forhold til om nr to med større hodeomkrets eller større vekt var verre eller tok lenger tid å føde enn nr en? Tenker spesielt på utdrivningsfasen.
HulaHula Skrevet 18. juni 2006 #2 Skrevet 18. juni 2006 Når du allerede har født en fra før, e det jo litt utvia der nede.. Så om denna har større hodeomkrets en forrige så treng ikke nødvendigvis ting gå saktere.. Så tar nok ikke lengre tid, vil nu æ tru da..
Manx -med Loppa & Klumpen Skrevet 18. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 18. juni 2006 Dytter litt på meg selv her - hadde vært fryktelig takknemlig for svar fra noen som har erfaring med dette!
venter septemberjente Skrevet 18. juni 2006 #4 Skrevet 18. juni 2006 jeg venter nr.2, og har hørt at vekten ofte er større med nr.2, men hodeomkretsen trenger ikke være det. Min første var 4300,og med en hodeomkrets på 39.Tror at 2.gang er raskere uansett ettersom det har kommet noe ut der før.
GRAM Skrevet 18. juni 2006 #5 Skrevet 18. juni 2006 nr 1 var 4230 og hode mål 37.nr 2 var 4600 og samme hodemål.brukte 5 timer på begge 2.
kepa Skrevet 18. juni 2006 #6 Skrevet 18. juni 2006 Hei! Min nr.1 kom en måned før, og fødselen startet med vannavgang. Han var 2930 g med en hodeomkrets på 33 cm. Fra vannet gikk til gutten min var ute tok det 7 timer (og da startet ikke riene før to timer etter at vannet var gått). Fødsel nr.2 startet med rier. 12,5 timer senere var hun ute. En mye tyngre fødsel. 4100 g og 37 cm rundt hodet. I mitt tilfelle var fødsel nummer to ganske ille. Er ikke noe "videre" der nede selv etter to fødsler, heller motsatt. Så dette er nok veldig individuelt...... Har nå 8 dager til termin og gruer meg veldig til fødselen. Men gleder meg jo selvsagt veldig til alt er ferdig....... Lykke til, håper ikke dette gav deg skrekken, ville bare fortelle at nr.2 trenger ikke nødvendigvis gå fortere og enklere......
*Annemor* Skrevet 18. juni 2006 #7 Skrevet 18. juni 2006 Nr 1 var 3.880 gr og hodeomkrets 34 cm. Fødselen hennes tok 5 timer. Nr 2 var 4.970 og hodeomkrets 36 cm. Denne fødselen tok 3 timer og var myyye lettere enn første selv om nr 2 var myyye større. Så i mitt tilfelle hadde stor størrelse på barnet ikke noe å si. Man er alltid spent og gruer seg før en fødsel ettersom man ikke vet hva som kommer til å skje, men fødselen blir aldri som man har trodd på forhånd. Lykke til:)
Gjest Skrevet 18. juni 2006 #8 Skrevet 18. juni 2006 Hei, min nummer to var tyngre enn nummer en. Ca 100 gram bare. Begge var over 4000 gr. 4040 og 4160. Likevel var størstemann "minst" rundt hodet, 34 cm. mens førstemann var 36
Aga:-) Skrevet 18. juni 2006 #9 Skrevet 18. juni 2006 Eldstegutten min ble født en dag etter termin, veide 3780 gram og var 52 cm. Og 38 cm rundt hodet. Lillegutt ble født 12 dager etter termin, og var 4490 gram og 53 cm. Han var 38.5 cm rundt hodet. Stor forskjell i vekt, men liten forskjell på tiden jeg brukte på å få dem ut (seks-sju timer begge gangene) og like "tjukke i huet":-) Brukte nok litt lengre tid på lillegutt, men det var nok fordi han valgte å ha armen langs hodet når han skulle ut. Plutselig var det MYE som skulle ut på en gang. En annen ting er at disse estimatene er ofte riv ruskende feil. Går helt sikkert fint! Lykke til!
Gjest -lilly- Skrevet 18. juni 2006 #10 Skrevet 18. juni 2006 Bare husk at de ofte tar feil når de estimerer hvor stor babyen kommer til å være ved fødsel. De VET ingenting sikkert, og jeg har hørt flere tilfeller hvor de har tatt feil. Kanskje opptil 1 kg feil. Så ikke bekymre deg på forskudd.....Det går nok bra uansett. Og siden nr 1 har "banet vei" fra før, går fødsel nr 2 ofte lettere og raskere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå