Gå til innhold

November: Hva er farlig??


yasmin m gutt, termin 6/11

Anbefalte innlegg

lurer på hva som er farlig å spise, gjøre osv når men er gravid. mine dager er veldig hektiske og eg er så redd for å gjøre for mye, eller slite meg ut viss det skader ungen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rått kjøtt (deriblant spekemat), dårlig vaskede grønnsaker/frukt skal vi holde oss unna pga faren for toxoplasmose.

 

Upasteuriserte melkeprodukter innebærer risiko for Listeriabakterie.

 

Myke smøreoster bør spises så ferske som mulig, kanskje det gjelder for meieriprodukter generelt?

 

Kjøttpålegg bør vel helst spises så ferskt som mulig også.

 

Blåmuggost kan være skadelig, og bør unngås.

 

Rakfisk er ikke bra (eller var det gravet fisk).

 

Dessuten har jeg lest at man skal unngå ørret større en 1 kg.

 

Det er kanskje flere ting vi skal unngå, men har ikke alt i hodet.

 

Personlig spiser jeg det meste, men unngår jo rått kjøtt. Liker heldigvis ikke blåmuggost og rakfisk/gravet fisk, så det er ikke noe problem for meg.

 

Vi kan vel gjøre det meste vi har lyst til, men vet at det er forbud for gravide i simulatorer, en del morsomme ting på tivoli etc. Dessuten skal vi være forsiktige med katter, jord og holde oss unna katteavføring. God håndhygiene er viktig. Det samme god hygiene på kjøkkenet.

 

Tunge løft er vel generelt ikke farlig for fosteret, med mindre man har et risikosvangerskap, MEN det kan gi bekkenløsning for mor. Det samme har jeg erfart kan bli resultatet av å løpe fort, gå på ski med bakglatte ski etc.

 

Men tar man visse hensyn kan man leve som vanlig. Prøv deg fram.

 

Uff dette ble langt :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite tips ang spekemat :) om man fryser det ned først og tiner det opp igjen er det helt ufarlig....da vet du det også. vi har foressten samme termin....jeg venter jente:) formen fin ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja formen fin her... du da???

begynt å få mage??? ja det med spekemat gjør eg hele tiden...er så forelska i sånn mat...kan ikke leve uten!!! hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...