Gå til innhold

Følgespørsmål: Tok de (på barsel) som forsøkte å hjelpe dere med ammingen på brystene uten hansker? (u/t)

Anbefalte innlegg

Jeg spør siden så mange får med seg "bagasje" hjem ("stafylokokker fra barsel", hører jeg ofte på ammesiden). Ante ikke at så mange ble "tafset" på av så mange, det var ikke en kjeft som tok i meg på barsel! Ikke rart man får betennelse...

Jeg spurte mitt spørsmål (http://www.dinbaby.com/forum/thread/5379836) for å kunne hjelpe mødre bedre på ammedebatten, man kan lære utrolig mye av hva dere forteller!

Ammehjelpere som fjummsi og blomman kommer kanskje til å bringe det videre til ammehjelpen etterhvert?

Fortsetter under...

Jeg svarte på hovedspørsmålet på ammesiden, men angående det med hansker så brukte de ikke det. De bare vasket hendene, aner ikke om de desinfiserte dem. Og de spurte alltid om de fikk lov å ta på puppen, men når man sitter der ganske hjelpesløs sier man vel som oftest ja til det. (Angrer litt på det i ettertid faktisk.)

Aha, da skjønner jeg:-)

Nei, ingen tok på mine pupper, kanskje jeg virker litt myndig:-)

Jeg var bare en natt på barsel ved begge mine siste(og siste var KS, så jeg fikk såvidt halta kroppen min ut derfra:-) For meg er barsel det mest utmattende, slitsomme og ødeleggende stedet for en liten familie og for et nytt familiemedlem som skal møte verden.

Syns, for hyggelige folk som jobber der..men jeg blir altså utslitt der.

Ingen hadde hansker, men regner med at de vasket hendene i den "spriten" som hang ved vasken... husker ikke/la ikke merke til det. Men de understreket iallfall overfor meg at jeg måtte være flink til å bruke spriten - så går ut fra at de selv gjorde det også! :-)

For øvrig: puppene blir tydeligvis en slags "felleseie" idet man får barn - "alle" bare tar/klemmer/grafser på dem - og det verste er at jeg synes det var ganske naturlig der og da... :o)

Annonse

Ingen hansker og ingen håndvask (som jeg så i allefall)..

Men de aller fleste spurte om lov da.... Og jeg fikk spørsmål midt inni barseltårene mine (som varte en hel natt) om jeg følte det som et overgrep at alle tok på puppene mine.... Tror jeg sa nei.....

De hjalp meg to ganger, og hadde ikke på hansker, og vasket ikke hendene først heller. Første gangen var rett etter jeg hadde født, og fått småen på magen, så tok de han og la han på senga ved siden av meg og trykte puppen inn i munnen på han, uten å spørre om det var greit. Andre gangen spurte de da i det minste.

Oj...

Blir litt usikker når jeg ser at mange svarer ja til at de hadde hansker eller at de desinfiserte hendene.. Men jeg mener bestemt at ingen gjorde det hos meg. Tror jeg ville lagt merke til og husket om de hadde gjort det? Veldig sikker på at ingen hadde hansker i hvert fall... men det er mulig at noen av dem desinfiserte borte ved vasken uten at jeg så det. Men det var også mange som kom rett inn døren og bort til meg når jeg ringte på hjelp, så de gjorde det nok ikke.

Jeg var nok en sånn som det lyste "hjelp meg!" av - så det var kun EN dame som spurte om det var greit at hun tok på meg. Jeg husker at jeg ble litt paff av at hun spurte, faktisk! For hun var veldig tydelig på å gi meg "space" på en måte, og jeg var da blitt veldig vant med å ha opptil 3 pleiere ved sengen min som alle skulle hjelpe hverandre til å hjelpe meg og babyen. Og det var knapt en eneste ansatt på barsel som ikke prøvde å få puppen min inn i munnen til babyen min.

Interessant at det kan være en forbindelse mellom dette og stafylokokk-infeksjon. Synes det er flott at du er så engasjert! :)

Når jeg fikk førstemann i 1984, var det ei grepa gammel dame til sykepleier, og hun lærte meg kunsten å amme ved å stappe puppen godt inn i munnen på gutten. Hun ga seg ikke før han satt som han skulle, og viste meg den rette teknikken.

Uten hansker.

Og det gjorde ingenting =)

For en sykepleier skal vaske hendene sine mellom hver pasient, og håndvask er like greit som hansker. (hvis det var det du var ute etter)

Annonse

Det er klart mye stafylokokker på sykehuset ja, men mange har denne bakterien i sin naturlige bakterieflora (20-30%). Det er jo en veldig interessant teori, men kanskje spørsmålet heller bør være om pleierene hadde vasket hendene før de tok på brystene. Det er jo ikke nødvendig med hansker til dette formålet om man har god håndhygiene :-)

ingen tok på meg på barsel, var ingen som snakka med meg om amming eller så at det var i orden heller Når jeg tenker meg om trur jeg kanskje jeg ble snakka til tre ganger eller noe... uff.. tiden på barselavdelingen var forferdelig..

Var ikke på barsel da (for syk), men på nyfødtintensiven og spedbarnsavdelingen vasket pleierne hendene mellom hver pasient.

Ingen hansker nej, og for å være ærlig så husker jeg ikke om de vasket seg eller brukte den håndspriten... Ikke ble jeg syk heller. Huff, hadde synes det vært ekkelt og kaldt om de hadde hansker på. Puppene er jo ikke akkurat private etter en har fått barn da. Hehe.

nei, det gjorde de ikke. i tillegg kom en pleier og puttet lillefingeren i tulla mi for å sette i gang sugerefleksen. Dette helt uoppfordret. Gud vet hvor den fingeren hadde vært før hun tok den i munnen på tulla mi...

Fødte på sus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...