Gå til innhold

Spørsmål ang. spotting

Anbefalte innlegg

Og plutselig har jeg begynt å spotte da (om det er det det er da? Bittelitt brun utflod hver gang jeg skifter tampong, ca hver 3.time)... Gjorde det forrige periode også, har aldri gjort det før, men men...

Bare lurer på hvordan jeg egentlig skal beregne neste syklus?! Fra første spotte-dag eller fra når mensen kommer skikkelig...?

Begynte å spotte på torsdag, har IKM imorgen.

Denne syklusen har jeg regnet utifra første spottedag i forrige syklus, men det er kanskje feil?

Forrige så slik ut: Begynte å spotte 21.mai og fikk ordentlig mensen den 25.mai.

Takker fra svar :o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5384105-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-spotting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, takk for svar :o)

Da har jeg jo brått ikke IKM før 22.juni... Da ble det bom på eggløsninga også. Fikk aldri helt positivt heller, og slutta og teste da den begynte å bli svakere...

Jaja, sånn kan det gå ;o)

Men, hva er spotting da? En hel uke før IKM også...

Annonse

Det er kjedelig med spotting en uke før IKM, men til trøst så påvirker det ikke fertiliteten. Jeg har vært plaget av dette i flere år, men har blitt gravid ganske fort. Da spottet jeg ikke. Blødde bittelitt på IKM dagen.

Jeg har spurt leger om råd ang. spottingen, men de har ingen gode råd. De sier bare at det er helt ufarlig og ikke tegn på noe galt. For noen kan det bedre seg etter at man har fått barn. Satser på det :-).

Og ja - det er riktig å regne første mensdag fra den dagen du begynner å blø. Jeg kjente godt på kroppen når selve mensen begynte. Ingen ubehag med spotting - bare irriterende.

Jeg synes du skal spørre legen din om dette. Spotting kan være helt ufarlig, som anonym skriver. Men blødningsforstyrrelser kan være et tegn på mange ting, som det kan være greit å sjekke ut.

** I sjeldne tilfeller kan blødningsforstyrrelser være et tegn på celleendringer i livmorhalsen, slik at du bør få tatt en celleprøve for å utelukke livmorhalskreft. Dette pleier de å gjøre på vanlig gyn hos legen, så hvis du nettopp har vært til undersøkelse så bør det være i orden.

**Spotting kan også være et tegn på lavt progesteronnivå. Progesteron er hormonet som sørger for at egget er i stand til å feste seg i livmoren. Dette kan du få målt med en enkel blodprøve på dag 21-23 i syklusen.

**Unormale blødninger rundt menstruasjonen kan også være et symptom på endometriose.

Jeg skriver ikke dette for å skremme deg, det mest sannsynlige er jo at alt er i orden. Jeg tror 30 prosent av kvinner opplever spotting fra tid til annen. Men som legen min sier: for å være på den sikre siden bør slike blødningsforstyrrelser alltid diskuteres med lege.

Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...