Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Da jeg ble gravid hadde jeg helt antipati mot vin. Nå er jeg i uke 16 og har faktisk fått lyst på et glass rødvin til god mat (dvs. en god biff en gang i blant). Er det noen som vet om dette kan ha skadelige virkninger på fosteret?? (Da tenker jeg ikke på et glass rødvin i uka men heller 1. gang i måneden eller sjeldnere??)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5382898-alkohol-og-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du, skjønner deg godt , det er lissom litt vannskelig, alle sier litt forkjellig. Mest av hold deg helt borte fra, mens noen sier at et sjeldent glass er helt ok. Jeg er 14 uker i dag og har tatt 2 små glass rødvin i løpet av denne tiden med mange!!!! -glass vann til vell og merke!

Jeg tror det er helt ok!

Men skjønner andre med andre meninger om dette... :)

Ikke vet jeg, men franskmenn føder da sunne og friske barn.......

Selv har jeg enda ikke smakt alkohol etter at jeg ble gravid (dvs etter at jeg fant ut at jeg var gravid), men om lysten kommer over meg under et bedre måltid, så kommer jeg helt sikkert til å ta et glass.

Vet at fagfolk anbefaler totalavhold, men jeg mener man skal ha lov til å bruke hodet selv......

Hei

Jeg skjønner godt at det er mange meninger ute om dette men jeg har akkurat skrevet en oppgave på skolen (barnevern 2 år) om noe som heter FAS/FAE. FAS betyr føtalt alkoholsyndrom og kommer av alkohol under svangerskap. FAS har mange hørt om og vises på utseende. FAE derimot er det samme bortsett fra at det ikke vises på trekk barnet får, men de får samme konsekvensene som et FAS barn. Det begynner sjeldent og vises før ved skolealder da det blir satt krav til barnet, og diagnosen kan blandes med AD/HD. Det står i en ny rapport (2005) fra sosial og helsedirektoratet at alkoholen kan skade prosessene i hjernens utvikling gjennom hele svangerskapet UAVHENGIG AV ALKOHOLMENGDEN HOS MOR. Derfor anbefales totalavholdenhet for gravide. Jeg håper at dette er god nok grunn for alle gravide til og velge alkoholfritt under svangerskapet.

:-) :-) :-)

Iflg jordmora mi så var faktisk alkohol værre for barnet enn røyk. Hun er absolutt ingen fanatiker altså, men det kan jo være snakk om mengder det hun meinte da. Tror jeg tok meg ett glass vin i forrige svangerskap, men greier meg egentlig veldig bra uten så nå blir det null alkohol.

Annonse

Hei igjen og takk for svar.

Jeg drøftet også dette med min samboer og vi er enig..ingen grunn til å ta unødige risker. Jeg nøt alkohol 3 helger på rad etter at jeg var blitt gravid (før jeg var klar over at jeg var blitt gravid). Så i går kveld spiste jeg en nydelig biff med et glass Ariel alkoholfri rødvin til, og det fungerte helt utmerket. Det får fungere inntil småttingen er ankommet..

Hvordan smaker denne alkoholfrie vinen egentlig? Har hørt at den ikke er noe særlig. Jeg har tatt noen flasker Munkholm jeg da jeg har vært mest "nøden". Det smaker jo så og si som vanlig øl. Jeg er ikke spesielt glad i øl, men en iskald en på sommertid er ikke å forakte..

Jeg har valgt å holde meg helt unna alkohol så lenge jeg er gravid. Men min samboer kjøpte en alkoholfri rødvin til meg (som jeg enda ikke har smakt), husker desverre ikke hva den het, men den hadde vunnet blindtester med andre alkoholholdige rødviner. Så det må jo være bra. Sikkert bare å spørre på polet så vet de det.

Hei du,

jeg feiret bursdagen min sammen med alle vennene mine på restaurant, og hadde så innmari lyst på vin når alle andre drakk.. Men jeg vil aldri utsette barnet mitt for den ukjente, dog mulige risikoen for skade; så alkoholholdig rødvin var uaktuelt.. prøvde da en alkoholfri vin (tror den het Ariel), men det var skuffende.. Synes ikke det var godt i det hele tatt! Nei, jeg venter heller til etter 11.november.. det er uansett verdens beste investering!! Og det krever lite av oss, synes nå jeg. Ni måneder av livet mitt, det skal jeg klare!

Hei !

Jeg har tatt et lite glass rødvin til mat ved noen anledninger, da har jeg drukket det over et par timer..

Jeg tror absolutt ikke at det skader, og koser meg med dette ene glasset..

Værre er det hvis man får kjempe dårlig samvittighet og bare bekymrer seg mens man drikker dette rødvinsglasset, da bør man heller ikke ta det..

Helt enig;)

Jeg har ikke hatt noe særlig lyst på vin mens jeg ahr vært gravid, men det kan nok hende det hadde blitt et lite glass.. heller mer mot øl, og da blir det munkholm, for den er jo GOD faktisk.. sommerølen;)

Annonse

>Hei hei!

Selv liker jeg ikke vin da, men jeg går til fødselslege under hele svangerskaoet, og han har visstnok fortalt til en venninne av meg, at ett glass rødvin i ny og ne, faktisk bare var sundt!! Ikke spør meg, men dt var visst noe med blodet eller noe sånt.. hehe Men har faktisk hørt flere som har sagt det, og at dette gjaldt spesielt rødvin... så min mening er at du kan helt sikkert kose deg med ett lass i ny og ne... Klem

Leger og jodmødre mener tydeligvis forskjellig.

Min far er lege og han sier at man skal offentlig gå ut å si at det skal være totalavholds i svangeskapet, men dette er fordi man aldri kan vite 100% + at noen klarer ikke stoppe etter ett glass.

Til meg sier han at max 1 alkoholenhet i uka har mye mindre fare i seg enn å gå ut i trafikken hver dag. Det er veldig skummelt å spise mat også. Kan være jord på salaten og uumskheter i kjøttet, men man kan ikke be den gravide holde seg inne og i tillegg ha totalavholds for mat tilfelle..

Min far sier altså at max 1 alkoholenhet i uka bør kunne være greit. Min fastlege sier det samme, men at hun heller ikke kan gå offentlig ut å si dette. Selv drakk hun ca 1 alkoholenhet i mnd.

Jeg har foreløbig ikke drukket mer enn 1/2 alkoholenhet på snart 5 mnd, men ville ikke være så veldig redd om jeg hadde hatt lyst på litt til.

Jeg har bestemt meg for å være total avholdende, så er jeg heller litt mindre streng når babyen blir 2-3 mnd.. da ammer jeg først, så pumper jeg bare ut melk etter3-4 timer, som jeg kaster,. Synes ikke det er verdt å ta sjansen. Dessuten blir jeg helt forskrudd i hode av å se hvor lite hensyn mange tar ift at de er gravide.. de både røyker og drikker! KVALMT og ufattelig egoistisk! For meg blir det rett og slett en prinsipp sak.. Skal sies at jeg drakk et halvt glass uken før nr.1 ble født. kanskje ikke så mye som et halvt glass, men noen små slurker, for å se om det hjalp på fødselen, noe det ikke gjorde..

Leger har mye mindre pensum angående dette tema enn det jordmødrene har, så det er kanskje ikke så rart at de sier forskjellig? Men jeg kjenner mange leger som mener akkurat det samme som min mor som er jordmor, og da har jeg ganske mange leger i min omgangskrets. Helsesøstrene er kanskje de som er mest fanatiske, da de ser flere konsekvenser enn de andre to gruppene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...