Gå til innhold

dattern min på snart 8 uker....nekter å sove om dagen!!! noen råd?

Anbefalte innlegg

hun sover fra ca 12 på natta til kl 5, så spiser hun og sover til mellom 8-10. noen ganger sover hun en halv time på dagtid. hun sovner ofte...sover maks 5 min, før hun er våken igjen! skjønner ikke at hun ikke blir sliten...det blir ihvertfall jeg. Noen råd?

Fortsetter under...

Har akkurat samme problem med sønnen min. Synes egentlig han helt siden fødselen har sovet veldig lite på dagtid jeg. Det har vært - og er - et problem!! Jeg er kjempefrustrert!

Har snakket med lege, helsestasjon og homeopat. Alle sier bare at "det er et kjent problem" og "helt vanlig" og sånt. Men det svaret hjelper ikke meg!!! Virker ikke som om noen vil hjelpe meg! Har også lagt inn et innlegg her uten å få så veldig mye hjelp.

Jeg sliter fortsatt med sønnen min og har derfor ingen gode tips til deg.

Men for at han skal få den søvnen han så åpenlyst trenger i løpet av dagen, tar jeg han i bæreselen, triller tur og lar han sove ved puppen. Og uansett hva jeg gjør, sover han maks 30 minutter av gangen!

Jeg håper bare at han vokser av seg dette, jeg. For selv om han er verdens mest sjarmerende og herlige unge, er det litt slitsomt for mammaen hans... :-)

Håper du får noen smarte tips som jeg også kan ta med meg...

I BAM-bladet (4mnd) står mange gode tips ang søvn og leggerutiner. Det står også at man kan kontakte helsesøsteren, som har uttalt seg i artikkelen, på nett og få råd :o) Du finner henne på bam.no under "spør helsesøster". Kanskje hun har noen glimrende idèer? (Hun hadde iallefall mange gode råd i bladet!)

For nyfødte kan det av og til hjelpe å surre dem godt inn i et teppe, eller gjøre det tettere rundt dem i senga med tepper e.l. når de skal sove. Det minner mer om slik de hadde det i livmora og gjør det tryggere for dem. En t-skjorte du har brukt og som lukter av deg kan også hjelpe. Rytmisk gjentakende lyder som støsuger, tørketrommel, oppvaskmaskin m.m. virker også søvndyssende.

For vår del hjalp det å sette på rolig musikk når han skulle sove, og legge et tøystykke mot kinnet hans. Også små trilleturer med vogn hvorpå han fikk sove utendørs i vogna etterpå var greit.

Heldigvis endrer de rutiner ganske hyppig i begynnelsen, så det er ikke sikkert dette varer så lenge ;o)

Håper det ordner seg!

ja det går sikkert over etterhvert...men er jo litt slitsomt når man ikke får mer enn 5 minutt "pause" hele dagen. Jeg lar henne også få låv å suge så lenge hun vil på puppen, og sove med den...kansje hun blir "bortskjemt" men jeg ser positivt på det siden jeg har så lite melk,og da er det jo bra å amme mye.

Problemet er også at hun våkner så raskt jeg legger henne ned, av og til sovner hun i sin vippestol, og kan sove litt, men vil ikke at hun skal sitte der for lenge heller.

Jeg vil råde deg til å bære henne litt. Det blir hun trygg av og da kan det være lettere å sove. Hvis du synes det er tungt, kan det være en god investering å kjøpe noe å bære i. For eksempel et bæresjal. Vår tulle blir veldig trøtt og sover søtt i sin slynge, og de sier jo at søvn avler søvn. Lykke til:o)

Annonse

Hei, har et råd som dere med barn som ikke vil sove om dagen . Min lille gutt sovner med en gang jeg legger han i "bæreslynga", jeg har Bär Barn sit ringsjal. Lillegutt er 7 uker nå. Det tar litt tid å "lære" hvordan man bruker dette, men på www.mayawrap.com er det gode instruksjonsvideoer på ulike typer "slynger". Han "maler som en liten katt" når han ligger i den. Var på sjopping i går meg "slynga" og han koste seg, fikk til og med pupp mens han lå der ( inne på Ica Maxi.. =o)..) uten at noen oppdaget hva vi gjorde på.

Kanskje dette kan være verdt for andre å å prøve?

Lykke til uansett!!

datteren min vil ikke alltid sove om hun ikke får ligge på fanget..eller bli bysset..men er nok vi (les meg...hehe) som har skjemt henne bort...bysser og bysser på henne jeg... men da sovner hun alltid... det samme med vognen....når jeg legger henne i vognen og begynner å gå tur sovner hun alltid etter et par min... hjelper ikke vognen for dere heller??? i begynnelsen våknet hun alltid med engang jeg sluttet å trille..men det har blitt mye bedre nå...

datteren min er 6 uker

vogenen har hjulpet de første 6 ukene ja....men nå når vi går ut er hun bare nyskjerrig og det går som regel laaaaang tid...er vi ute i mange timer går det ofte mange timer før hun sovner også. sitter å bysser henne i søvn på kveldene.

Jeg ville kjøpt meg et bæresjal, eller sydd ett selv. Jenta mi på 8 uker kan sove flere timer i strekk i sjalet. Det er først den siste uken hun vil sove litte alene på sofaen. Det som er greit med sjal er at hun får dekket sitt nærhetsbehov, uten at jeg blir utslitt i armer og rygg ,og jeg har begge armer fri og kan samtidig gjøre forskjellige ting jeg skulle ha gjort.

Hva med å gå tur m vogna? Da får man ihvertfall en mental pause... Har hatt perioder her hvor jeg måtte ut med vogna for at hun i det hele tatt skulle sovne, og da sov hun sålenge den var igang! Man får jo trim!

Jeg har aldri hatt problemer med å få barna mine til å sove (heldigvis og takk for det!!!!!!) Men eldste dattera brukte vi litt tid på før vi fant ut at hun faktisk ville være i fred!!!!!!!!!! Det var jo første barnet og jeg syns det var så stas. Dulllet med ho, men så ble ho så gretten og trøtt,sovnet ikke og bare skrek. Det som virket var da å legge henne for deg selv. Da sovnet hun. De kan bli overstimulerte!!!!!!!!! Med nr to var det litt annerledes. Han trenger også mye søvn. Men alene, da sovner han. Han er nemlig alt for nysgjerrig, skjer det noe, må han få det med seg, selv om han er trøtt som en dupp og kjempegrinete.

Annonse

Datteren vår sover mye bedre for seg selv enn på fanget eller på stua sammen med oss. Sov jo i vogga på stua i begynnelsen men så ble det slik som du beskriver. Fant ut at hun sov mye bedre om vi trilla henne til hun sovna og satte bagen på soverommet når vi kom inn igjen. Satte på babycall eller hadde døra litt åpen. Da sov hun mye lengre. Men jeg har ei på snart 2 som bråker en del da, ikke rart at hun ikke fikk sove!

Ellers liker hun å ha det lunt og koselig. Så jeg lar henne ofte ligge i bare body og heller tar på dyne, enn at hun har mye klær under slik at vi må ta av dyna når hun ligger inne.

Liker også å ha noe å holde i. Klut el.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...