Gå til innhold

Dere som har barn med atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Min lille jente på snart fire måneder har fått utslett som jeg tror kan være atopisk eksem.

Hva gjør dere for å dempe/forebygge eksemen??

- hvilke kremer bruker dere?

- hvor ofte smører dere?

- smører dere hele kroppen eller bare der det er eksem?

- er det noe dere unngår å spise (dere som fortsatt ammer)?

- andre tips og råd?

Er takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5381478-dere-som-har-barn-med-atopisk-eksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg bruker kortison på flekkene når de er veldig ille, ellers smører jeg henne hver kveld med a-krem på hele kroppen. funker veldig bra på henne. ser nesten ikke eksemen lenger etter jeg begynte med den. ammer ikke.

Det er ikke barneeksem,da? Røde, tørre "skjolder" i huden? Atopisk eksem er ofte i albubøyen, bak knær osv. På barneeksem brukte jeg Carbaderm. Det kan svi med en gang men virket fort. Smurte på eksemen. Atopisk eksem bør man kontakte lege for å få reseptbelagte middel. Det eneste som virket for oss. Ellers kan sol helpe, men man må ikke sole en baby... Kan reagere på sitrusfrukter, sjokolade bla.a

Eksem her på kinnene (blir ikke borte, men synes nesten ikke hver 3-4 dag)

Smører med a-creme 2-4 ganger daglig- noen ganger mindre og noen ganger mer. Har ikke vært hos legen for å få kortison eller lignende, men fikk beskjed om at han har allergiske reaksjoner og eksem i kinnene der også. Blir jo bedre når jeg smører så fikk beskjed om å fortsette. Ammer 1-3 x i døgnet og har testet nesten så og si alt mulig (jeg har selv en del allergier, men ingen matallergier, men det kan hende at han har "arvet" noe). Unngår ingenting nå siden det er såpass lite med amming for tiden. Smører kun de stedene der han får det + litt utenfor det igjen. Bader han ca 1 x i uka- noen ganger mer. Har oppdaget at han ikke blir "fin" i kinnene nå som det er såpass varmt ute, men håper at dette forandrer seg etterhvert. Er det ille så bør du kontakte legen for å få kortison. Smører vi ikke i løpet av en uke blir begge kinnene fra tinningen og ned til haka røde, oppskrapet, flassete og prikkete, så hos oss må vi nesten bare smøre i vei. Han klorer seg i tillegg opp så sannsynligheten for at det klør er nok der ja.

Lykke til!

Annonse

Jeg er ikke sikker på at det er atopisk eksem, men pappaen var hardt rammet av det da han var liten - og det er jo litt arvelig. Hun har røde prikker i ansiktet, på ørene, halsen, nakken og utsiden av armene (spedbarn får visst atopisk eksem der, mens større barn får på innsiden). Noen steder er det større flekker med tørr,rød/gul hud som er litt "tjukkere" enn resten av huden. Hun gnukker seg på ørene og i ansiktet, spesielt om natten.

Kan du fortellwe litt mer om barneeksem?

TA ALLER FØRST EN TUR TIL LEGEN OG FÅ BEKR/AVKREFTET OM DET ER ATOPISK EKSEM.

VI HAR EN DATTER SOM VAR PLAGET MED ATOPISK EKSEM.

DA VI KUTTET UT MELK OG GAV PROSOBEE ISTEDEN FORSVANT EKSEMEN ETTERHVERT. PROSOBBE FÅS KJØPT PÅ APOTEK, TA VARE PÅ ALLE KVITTERINGER, OG SØK TRYGDEKONTOR OM Å FÅ DET DEKKET PÅ BLÅ RESEPT DERSOM DET VISER SEG AT DETTE ER MELKEALLERGI.

VI FANT VIA HOMØOPAT UT AT VÅR DATTER IKKE TÅLTE VANLIG MELK (HUN TESTET VIA FORTSONE OG VÅR DATTERS SPYTT OG URIN).(LEGEALLERGITESTER SLÅR IKKE UT RETT FØR BARNET ER CA. 2-3 ÅR DESSVERRE...).

VI BRUKTE "TYROLER NATURSALVE" KJØPT PÅ HELSEKOST MOT EKSEMET (VIDUNDERKREM!).

ELLERS OGSÅ LOCOBASE FOR Å HOLDE HUDEN FET.

BAD SKJELDEN OG DA KUN I OLJEBAD OG IKKE VARMT VANN.

BRUK KUN BLENDA SENSITIVE OL. NÅR DU VASKER KLÆR OG IKKE SKYLLEMIDDEL.

UNNGA ULL MOT HUDEN.

UNNGÅ AT BARNET BLIR SVETT, DA FORVERRES EKSEMEN.

UNNGÅ OGSÅ HUSDYR DA DETTE ER ALLERGIFREMKALLENDE.

MASSE LYKKE TIL!!

Høres litt ut som seboreisk eksem? Det hadde TL i hodebunnen,der var det sånn gult og greier... Vi fikk Dactakort mot det..på resept.

På resten av kroppen har hun atopisk,vi smører med kortison (Mildison) morgen og kveld på selve eksemet,og fuktighetskrem på resten av kroppen. Vi bruker den røde tuben med ApoBase,veldig fet krem. Den hjelper ikke på utslettene,men holder huden myk og smidig så den ikke sprekker opp.

Bader maks 2 ganger i uken med apotekernes badeolje,NAF.

Ble ikke ferdig...

Jeg unngår sitrusprodukter,har merka at hun reagerer på det.

Du bør gå til lege med eksemet,det er viktig å få avklart hvilken eksem det er....forskjellige typer krever forskjellig behandling.

Det kan bli så fælt hvis man behandler det feil.

Lykke til :)

Takk alle sammen for gode råd!

Får ta en tur til legen neste uke.

Til du som skrev sist (anonym) - Kan man ikke bruke tøymykner i det hele tatt? Jeg har brukt Neutral tøymykner - den er ikke tilsatt parfyme og fargestoffer. Bør jeg kutte ut å bruke den???

Annonse

hei mamsemumsen

Min sønn er 6 mnd nå, og fikk diagnosen atopisk eksem da han var 4 mnd. Eksemet forekommer rundt munnen, nakke, på overarmene,bryst og rygg, samt på bena. Han hadde lenge belegg i hodebunnen, og fikk først diagnosen seborrisk eksem av legen. Dette fikk jeg vekk ved å bruke olje som løste det opp, og så brukte jeg en kam for å dra det ut. Jeg vedlikeholdte det ved å bruke aderma exomega lotion i hodebunnen morgen og kveld, og så forsvant det. Ellers så bruker jeg styrke 2 i hydrokortison og smører 2 dager på, 2 dager av. De andre dagene smører jeg med aderma exomega krem. ( lotion er for tynn for atopikere, og bør brukes kun når huden er normalisert) På denne måten har jeg fått tilbake min blide gutt som ikke klør lenger, og er svært fornøyd. Det høres ut som atopisk eksem. Tror atopisk eksem er et annet navn for barneeksem foresten. lykke til, men gå til lege, og ikke vær redd for å bruke hydrokortison.

Hei..

Min lille gutt fikk diagnosen atopisk eksem da han var 2mnd gammel. Fastlegen min ringte hudspesialist på Haukeland noe som førte til at jeg fikk resept på Locoid(gr2) samt Mildison(gr1). Begge er reseptbelagt. Bruker ellers Locobase Repair eller unguentum flere ganger daglig, den sistnevnte er bra siden det ikke gjør noe om barnet får det i munnen. Fastlegen min sa at oljebad 2-3 ganger i uken var helt ok. Locoid brukes bare ved større utbrudd fordi den er så sterk, så brukes Mildison når det er bedring.

Min fastlege sa at de hadde ingenting med vaskemiddel eller hva jeg spiste, det var en eksem som små barn bare fikk. Men han anbefalte blenda sensetiv uansett. Ganske vanlig med atopisk eksem ifølge ham. Eksemen ville forsvinne etterhvert, men det er som en her sa at det kan være arverlig. Samboeren min hadde det da han var liten. Anbefaler deg å gå til legen slik at du kan få det diagnosert. Ikke bra å smøre med masse kremer, det kan bare forverre situasjonen. Min lille gutt fikk infeksjon etter å ha klødd seg... Off stakkars, følte meg som verdens verste mamma som ikke forsto hva som plaget han... Men men, han er bedre nå, merker det veldig godt på humøret hans:)

Lykke til

Kos

Ville bare si at man kan godt allergiteste hos legen,vi gjorde det og han var allergisk mot egg,melk og peanøtt.Eksemet ble bedre da vi sluttet med dette.Smører også med locoid og locobase fedt creme.Har også brukt locoid crelo og blåbad.

heisann, har ei datter med tørre områder mest på bena, og litt på armene, og av og til i kinnene, smører med locobase, bruker også av og til ceridal eller decubal. brukte bare decubal til jeg fikk tips hos ei venninne med eksembarn at locobase var lurt, hun hadde fått den anbefalt av hudlege. Smører bena hver morgen og kveld, armene og resten av kroppen hver morgen hvis det trengs. Har mildison i huset siden eldstemann også har vært plaget av eksem, men har foreløpig ikke behøvd å bruke det, håper ikke jeg behøver det heller. Beste måten å forebygge er å holde det fuktig. Eksem klør mer når det er tørrt.

jeg har en sønn på 5 år som har hatt atopisk eksem siden han var 3 mnd. Har prøvd det meste på og uten resept. Han ble ikke fin før vi gikk til spesialist og fikk bra salver.

Han bruker Betnovat ved veldig ille utbrudd i noen dager, så Kenukutan (skrives vel ikke slik, men siers slik) i 10 dager. Når det er borte fortsetter vi 3 dager.

Til daglig når man var liten brukte vi a-crem hver dag. Nå bare på utsatte steder og etter bading. Han bader fortsatt bare 1 gang i uken for at huden ikke skal tørke ut.

På vinteren om han er ille kan det gå noen dager over 1 uke også.

Smører Exomega og Hydrokortizoid(hvis hun er veldig rød) bare når hun trenger det.

Det blir veldig dyrt hvis du smører hele kroppen hver dag...bruker helst litt badeolje når du bader barnet.

Jeg unngikk det meste før,,melk produkter, egg, hvete, citrus

nå unngår bare egg fordi hun har egg allergi.

sparer på alle kvitteringer til klær, kremer, spesielle mat,osv i tilfelle at du må kjempe mot det mange år....

Takk for svar alle sammen!

Det er tydelig mange som sliter med dette problemet. Ser at noen har gått til hudspesialister. Kanskje det er verdt å bruke noen kroner på det sånn at man får best mulig hjelp fra starten???

Kan man allergiteste spedbarn? Trodde ikke det gikk an før de var litt eldre. Datteren min er som sagt snart fire måneder.

Lurer også på om barna deres plages mest nå som det er varmt - blir jo veldig fet og klam i huden av kremer.

hvis fastlegen din tror at det er atopisk eksem så kunne han/hun skriver deg en henvisning til en hudspesialist. Det er hva vi gjorde. Da slipper du å betale...barnet mitt ble allergi testet(prikk og blod) da hun var 8 måneder. De liker ikke å teste småbarn, men hvis barnet ditt er veldig plaget de MÅ gjøre noe...

barnet mitt ble plaget mest om vintertid. hun var "helbredet" da vi tok en lang tur til østen(Kina). Men så snart vi kom hjemmet til Norge så det begynte igjen, men ikke så verre som det var om vintertid.

Noen eksembarn har det bedre når det er varmt andre når det er kaldt, men hvis de svetter og blir for varme og våte får de problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...