Gå til innhold

Jordmor eller lege?

Anbefalte innlegg

Bør man gå til både jordmor og lege, eller holder det med en av dem? Er det opp til hver enkelt lege om han henviser deg til jordmor?

Jeg hadde legetime ved ca. ni uker, men da gjorde legen nesten ingenting. Tok bare en celleprøve, ingen blodprøve eller urinprøve. Nesten ingen spørsmål eller info. Sa bare at første svangerskapskontroll skulle være først i uke 12, så da fikk jeg ny time. Skjønner ikke helt hvorfor jeg skulle dit, da?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5381323-jordmor-eller-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært hos legen for ca 1mnd siden, da var jeg i uke 8, skal til jordmor for førstegang i morgen, er nå i uke 12 snart 13.

Første gang hos legen ble det tatt blodprøver, urinprøver og måte selvfølgeligt stå på vekta, hehe uff. Jeg fikk beskjed om at det var vanligt å ha første svangerskapskontroll i uke 8.

Jeg anbefaler å gå til jordmor, særlig om man er førstegangsfødende. Jordmor har tross alt fagkunnskap på området som en vanlig allmennmedisiner ikke har :) sånt kommer med erfaring og spesialutdanning, rett og slett. Det legen kan gjøre som er greit å vite er å skrive ut sykemelding, sende rekvisisjon til UL, ta blodprøver osv. Alt annet kan jordmor ta seg av - testing av blodtrykk og urin, måling av symfyse-fundus, vekt osv. Og ikke minst - hun har tid og kunnskap til samtale, noe som kanskje er den viktigste oppfølging av gravide i dag :)

Jeg gikk annenhver gang til jordmor og lege forrige gang, men synes i grunnen ikke at jeg fikk så mye ut av jordmorbesøkene. Dessuten blir det litt dårlig kontinuitet av å veksle: det blir fort et par måneder mellom hvert besøk de første månedene. Etter de nye retningslinjene blir det færre kontroller og da synes jeg det er best å gå til bare én for å ha så god kontinuitet som mulig. Denne gangen blir det nok bare fastlegen på meg siden jeg uansett må dit innimellom. Men så har jeg en toppen fastlege også :-)

Hvis fastlegen din er såpass kjip som det høres ut til, ville jeg definitivt prøvd å gå til en jordmor og sett om jeg synes det var bedre. Lykke til!

• 2 uker senere...

I mitt andre svangerskap gikk jeg annenhver gang hos lege og annenhvergang hos jordmor. Jeg syntes det ble litt dårlig kontinuitet så neste gang valgte jeg bare å gå til legen. Fastlegen min er kvinne selv, på min alder og har to barn, det kan vel også være derfor jeg er så fornøyd med henne og ikke har noe behov for jordmorkontroller. Men det er klart jordmor tar seg nok bedre tid til å prate om det du er opptatt av og har ikke så strengt tidsskjema.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...