Gå til innhold

Hva ser man ut fra Trippeltesten???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Siterer nettsiden http://www.nrk.no/programmer/tv_arkiv/v30/1270626.html : "Hensikten med testen er å avsløre Downs syndrom, og testen gir svar på om den gravide i forhold til alderen har en økt risiko for å få et barn med Downs.

I motsetning til fostervannsprøve er det her ikke noen risiko for å abortere ved undersøkelsen. Men prøven kan ikke gi noen garanti for at fosterets kromosomer er normale. Dersom testen indikerer kromosomavvik, vil den gravide bli tilbudt fostervannsprøve. "

Jeg antar at trippeltesten er det samme som vi her nede kaller triple screening. (Bor i utlandet, og her tar de den på alle gravide). Det er en blodprøve som brukes til å påvise tilstedeværelsen av tre stoffer. Dette sammen med mors alder brukes til å se om det kan være mulighet for defekter hos barnet. Man kan bruke denne metoden til å oppdage ca 77% av de som har Downs, problemet ligger i hvilken uke testen tas.. Hvis den tas for sent synker muligheten for å oppdage mulige defekter drastisk. Metoden kan heller ikke brukes til å diagnostisere, den er mer som en advarsel om at her kan det eksistere en større mulighet...

Selv fikk jeg tilbud om denne prøven da jeg var i uke 17 ( den bør helst tas rund uke 12), og valgte å ikke ta den. Ser at i Norge tilbyr de den ikke lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...