Gå til innhold

Snart ferie tur,men hva med flyreisen,hvis vi er gravide?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

det er ikke spesielt farlig å fly når en er gravid, så lenge en er frisk!

Men en har ikke lov å reise me fly på slutten(som regel siste mnd) av svangerskapet (uten legeerklæring/helsepersonell med, alt etter hvor sent d er) Her kan d imidlertid være variasjoner fra flyselskap til flyselskap og hvor lang tur d er snakk om.

Men nor det gjelder begynnelsen av svangerskapert skal det sies at de fleste som jobber i fly sykemelder seg fra en dagen de har testet positivt. Dette fordi d virker til å være flere enn ellers som aborterer i den bransjen. Men her er det viktig og merke seg at det er forskjell på en tur og å jobbe i fly.

Tror ikke det er farlig å reise me fly! Nyt ferien og god tur!!

Ja,det var det jeg også trodde,helt til jeg leste at det ikke var anbefalt mellom uke 8-14.

Hmmm,lurer på hvorfor det egentlig?'

Nå er jeg ikke gravid da,ikke så vidt jeg vet,og vi har heller ikke lyst til å slutte å prøve til etter ferien,for dette er vår 7pp.

tror det er den siste måneden blir det anbefalt å ikke å fly dvs man får kun fly med helseattest.

Søsteren min flydde da hun var i 7 åned med eldstemann, null problem.

Hun flydde før hun visste hun var gravid med yngstemann.. null problem.

Eneste er at man bør ikke fly i altforlang tid hvis man er god og gravid.

Hmmm... Nå er ikke jeg romforsker eller noe, men kosmisk stråling blir man vel først om fremst utsatt for i verdensrommet? Stråling fra planeter og stjerner, ikke sant? Tror ikke man er noe mer utsatt for kosmisk stråling i et fly enn på landjorda. Hvor på lommelegen leste du dette? Hadde vært interessant å lese :-) Jeg er sju uker på vei i morgen, og vi reiser med fly til syden på tirsdag!

Annonse

http://research.faa.gov/downloads/publications/rdreview/rdreview_v02_i03_508.doc

Var inne og kikket litt på lommelegen selv jeg, og slik jeg forstod det frarådet de ikke gravide å fly i 1. trimester, men de skrev det var vanskelig å gi noen konkret anbefaling da kosmisk stråling under graviditet kunne være uheldig mellom uke 8-14. De henviste imidlertid til siden jeg har lagt ved link på, for spesielt interesserte. Har sett på den i full fart og forstod det slik at det var først og fremst gravide flyvertinner/flygere som burde tenke seg om med hensyn til kosmisk stråling. Man blir hele tiden utsatt for kosmisk stråling på landjorden også, men i bittelitt større grad på lange flyreiser, særlig over ekvator. En sydentur skader altså garantert ikke fosteret, slik jeg har forstått det :-)

Hihi,måtte le litt av innlegget ditt.

"Stråling fra planeter og stjerner" Bra vi ikke skal på månen i sommer da. ;-)

Skal gå inn å se på den linken du har lagt ut,takk for det.

Huff,vi blir jo litt usikker når man leser at faren er størst mellom uke 8-14. :-/

Jo, det står litt dumt formulert av lommelegen :-) Men "faren" gjelder altså for de som flyr hele tiden (for eksempel de som har fly-reiser som yrke), gjerne lange strekninger om gangen. Det er ikke farlig med et par flyturer i 1. trimester.

Ikke for å skremme deg, men jeg opplevde en MA på en sydentur for noen år siden. På ul viste det seg at fosteret døde i uke 9, altså den uka jeg var i syden. Men ingen kan jo vite om dette var helt tilfeldig. Jeg har i hvertfall bestemt meg for å aldri fly i 1. trimester igjen. Det er nå min personlige avgjørelse. Men jeg har nå hørt om de det går bra med også! Så lykke til med valget :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...