Gå til innhold

Hva spiser dere og hva lar dere være?


løven78

Anbefalte innlegg

Hei.

Har vært inne og kikket litt på mattilsynet sine sider om hva gravide bør styre unna. Og de tingene som ble nevnt er ganske greit, upasteurisert melk/ost, ørret over 1 kg, kveite over 3 kg, blåskjell, fiskelever osv.

Men er det andre ting som gravide ikke bør spise/drikke som dere har hørt eller erfart?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pass på at frukt og grønnsaker er godt vasket mht fare for toksoplasmose (via jord). I praksis betyr det at man bør tenke seg om når man spiser salater etc. på restauranter osv., ikke alltid dette er godt nok vasket.

 

Har alltid ektra lyst på melk under svangerskap og drikker mye av dette. Ikke noe alkohol selvfølgelig men det har jeg da heldigvis ikke lyst på heller nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan du.

Vet ikke så mye om det, men var inne på en side og der sto det at man bør holde seg unna Svolværpostei og Lofotpostei, fordi det innholder så mye fiskelever, som visstnok ikke skal være bra. Det sto også at man burde holde seg unne røyket og gravet laks og reinstyrskjøtt. Spekemat var visst heller ikke bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hørt det med spekemat jeg også. Uff det blir vanskelig.... :) Men hva gjør man vel ikke for den lille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser ikke roastbiff, spekemat( men spiser salami) , reker, noen typer oster, slutta og røyke får 3 dager siden og drikker ikke alkehol...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke leverpostei??

Også lurte jeg på dette med ørret over 1 kg...tror jammen jeg har spist det uten å tenke over det..Hva er det som er faren med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare ferskvannsørret over en kg som er farlig. ikke sjø-ørreten. jeg spiser reker med god samvittighet! legen sa det ikke var noe farlig.

 

man spiser det jo ikke da, men jeg holder meg unda katt. også bærer av dette skumle jordviruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff eg spiser hvist alt dette eg...leverpostei?? salami? innmaten på krabbe og noen kjøtt sorter og vasker salat og frukt, ellers går hvis resten ned..koffein? hva med kaffe?? hjelp meg noen her??;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke spise leverpostei!!!???? Det gomler jeg HVER DAG...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det første jeg gjorde da jeg ble gravid var å sjekke her på BIM hva jeg skulle holde meg unna av matvarer etc.. Og jeg ble ganske frustrert.... Lista var laaaaang!(spekemat, røkelaks, sushi, reker/skalldyr, ferskvannsfisk over 1 kg, kjøtt som ikke var gjennomstekt, svolværpostei/kaviar etc etc...

 

Jeg tenkte at det er sikkert bare vås....så jeg ringte legen og spurte. Han sa det var det dummeste han hadde hørt om... Han sa at når man begynner å amme burde man tenke litt på hva man hadde i seg...men før den tid var det bare å spise og kose seg.

 

Jeg har hatt helt dilla på reker og andre ting som visstnok ikke skulle være bra...og jeg er like gravid. Og formen er upåklagelig. Mao...ikke tenkt å spise boksemat og tørre skosåler (les gjennomstekt kjøtt) i 10 mnd..

 

Don't worry !!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan trygt spise vanlig leverpostei, men ikke lofotpostei og svolværpostei som inneholder fiskelever. Fiskelever kan inneholde mye tungmetaller og kontaminanter, men i vanlig leverpostei er det lever fra svin:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...