Gå til innhold

Uff, tror jeg har nedsunket livmor!!!!

Anbefalte innlegg

For en stund siden hadde jeg soppinfeksjon. Kjøpte Canesten og da jeg smørte meg nedentil kjente jeg at noe "hang" litt på utsiden av skjeden/ sperret for hullet. (Sorry for detaljene her.)

Jeg har født før og husker at jeg var plaget med noe lignende etter fødselen. Gjorde masse knipeøvelser og da tror jeg problemet forsvant... ( Pleier ikke å kjenne meg så mye nedentil der jeg, så jeg aner ikke helt hvordan det har vært der i mellomtiden...)

Har hatt UL både etter forrige fødsel ( 3 år siden) og i dette svangerskapet. Han har ikke sagt noe...

Nå kniper jeg jo hele dagen, men får det ikke "på plass" igjen. Ligger jeg på ryggen kjennes alt ok ut, men når jeg står føler jeg det ikke stemmer helt... Kjenner ingenting, ikke ubehag eller noe...

Synes sånne ting er så kjipt å ta opp med lege...

Kan man føde selv om man har nedsunket livmor? Har lest at det kan trenes opp igjen, så jeg får knipe og knipe de siste 8 ukene nå!

Må nevne at jeg "bare" er 26 år, kanskje tidlig med nedsunket livmor? Ikke overvektig heller ( 58 kg i uke 33)

Må også legge til at jeg sliter med å holde meg når jeg må tisse. Har akkurat vært forkjøla og når jeg hoster/nyser kommer det fort noen dråper i trusa....

Føler jeg har plagene til en 70 åring jeg. Noen som kjenner til dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5378106-uff-tror-jeg-har-nedsunket-livmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger ikke være nedsunket livmor. Men alt blir jo litt slappt der nede. Og stressinkontinens er veldig vanlig blant gravide. Bekymre deg for det etter fødselen. De vil sikkert oppdage det på etterkontroll. Men kniping er lurt. Min mor hadde det etter fire barn og fikk beskjed om ikke å få flere, så jeg tror nok de oppdager slikt. Lykke til.

Hei kjære deg :-)

Jeg synes 26 høres litt ungt ut til å få framfallen livmor, men vet ikke. Var jeg deg ville jeg tatt frem et speil og tittet, så ser du kanskje at det bare er skjeden som føles litt rar. Dessuten ville jeg tatt opp dette med jordmor og eventuelt med gynekolog på føden, så kan de gi informasjon. Hvis det skulle være noe så tjener du SÅ mye på å ta opp problemet. Kniping er nok lurt med tanke på inkontinensen, så gjør det. Men det var ei som sa til meg at selvom alle snakker om kniping, så må du huske at under fødselen er det viktig å slippe opp og slappe av!!

Hei!

Tror neppe du har nedsunken livmor! Husk at det er en liten baby inne i livmoren din nå, så hvis den hadde vært nedsunken, hadde babyen også vært det! Når babyen vokser og livmoren strekker seg, presser den på annet vev nedentil som forskyver seg litt hit og dit.

Hvis du er engstelig for hva det kan være, så ta det opp med legen din, det skal du ikke være flau for å gjøre. Det er en del av jobben deres å se til at alt er som det skal være!!

Lykke til!

Hvis du ikke vil at fastlegen din skal undersøke deg, kan du be om henvisning til gynekolog. Du trenger ikke forklare hvorfor til legen din. Det holder at du sier at du føler deg mest komfortabel med at en annen foretar GU på deg.

Jeg gjør det slik, for jeg orker ikke gå til GU hos min fastlege. Fant ut at han bor like oppi veien, og har ikke lyst til å møte ham på butikken samme dag som han har kikka rett oppi finstasen min *kniser*. Helt ærlig så tror jeg at legen min er godt fornøyd med den ordningen selv. Han har bare tatt en Gu på meg, og det var i forbinnelse med forrige svangerskap. Da tror jeg han var mer brydd enn meg- rare mannen :)

Annonse

Dette er nok ikke nedsunket livmor som de fleste over også sier. Det du beskriver høres ut som det jeg nå også opplever. Jeg har nettopp født mitt andre barn og oppdaget etter fødsel at det var "noe som blokkerte for åpningen". Fikk sjekket dette hos lege etter 4 uker, da det fremdeles ikke var noen bedring. Det viste seg at skjedeveggen hadde "gitt litt etter" (strukket seg) og lagt seg ned i åpningen. Dette er helt ufarlig og man fungerer som normalt. Jeg har også fått satt inn spiral. MEN, man kan bare gjøre så mye med kniping og vil man bli helt normal må man operere. Dette er et meget enkelt inngrep, men legene vil ikke vurdere slike ting før man er ferdig med å amme og ikke minst har fått alle de barnene man ønsker. Man får heller ikke løfte og gjøre andre tunge ting i en 8 ukers periode etter inngrepet og derfor lar jo dette seg dårlig kombinere med spebarn hjemme. Jeg har derfor bestemt meg får å vente med operasjon til etter endt permisjon.

LYKKE TIL!!

ette rmin forrige fødsel kom det noe ut av hullet....for å si det rett ut! var på GU og legen konstanterte enten nedsunket livmor eller urinblæren som hadde løsnet! jeg var veldig svak nedentil, men var ikek så ofte tissetrengt, noe som egentlig gjorde at de såg vekk fra at det var urinblæren! låg i 3 mnd på sofaen og gjorde mange knipeøvelser, på nye kontroller såg fysioterapauten ingen forandringer! da jeg hadde ligget 3 mnd blei jeg så deprimert jeg bare gråt og gråt, ikke noe hyggelig tid med den nyfødte når jeg hele tiden måtte ligge!!! til slutt fikk jeg overlegen på avdelingen til å se på meg, og det hele viste seg å være en cyste, som var enormt stor! de stakk en sprøyte i den og tømte den...og FYTTIKATTA FOR EN LETTELSE!!!!!!!!! jeg blei som et nytt menneske! de fortalte at den kom nok til å komme tilbake og da ville de operere den bort! den kom tilbake etter 2 år, da fikk jeg operasjon! men kjenner nå at jeg er begynt få det samme problemet, men denne gangen er jeg obs på at det er en cyste, og de skal tømme den vist den blir større, etter fødsel!!! Håper for din del at det er en cyste du også har...helt merkelig følelse! jeg og er en person som ikke "kjenner" underlivet mitt så godt...men når det kommer ut av hullet..ja da skjønner en at noe ikke stemmer! vist knipeøvelser ikke hjelper nå..kan det jo være en cyste! men hjelper knipeøvelser er det nok noe annet, for cyster forsvinner ikke bare sånn uten videre, mens en nedsunket livmor kan trenes opp igjen til å bli stram, urinblæren derimot, må opereres på plass igjen etter det jeg forstod sist!!

LYKKE TIL!

Ikke så lett å vite uten at du er blitt undersøkt da..... Jeg fikk noe av det samme under forrige svangerskapet (da var jeg 25 år), men jeg oppdaget ikke så mye til det før noen år senere (var nok litt for sjenert til at jeg hadde oppdaget det selv, og så var jeg alene med barnet og hadde ikke noen samboer/mann som sa noe til meg....). Da jeg endelig fikk tatt det opp med legen, ble jeg henvist til Gyn. avdeling, som sa at det var en overstrekning i skjeden som gjorde at urinblæra og endetarmen ble presset inn og ned mot skjeden. Jeg hadde også problemer med stressinkontinens når jeg hostet og nøs (kjempeflaut syntes jeg for jeg var jo under 30 år!). Årsaken var enten arvelig, eller den raske fødselen. Jeg har nå blitt operert, med såkalt skjedeplastikk hvor de strammer opp skjedeveggen, og det var helt vellykket. Jeg skulle egentlig ikke ha flere barn, men nå venter vi en liten gutt i slutten av juli. Dermed måtte jeg velge mellom vanlig fødsel og stor sjanse for at skaden går opp igjen, eller keisersnitt. Valget ble keisersnitt, så får jeg håpe at alt går bra.

Tusen tusen takk for mange svar!

Har følt meg så "ensom" med dette problemet. Tror jeg skal tørre å ta det opp med legen, nå som jeg hører at andre unge også opplever problemer i f.h.t. underlivet. Trodde jeg var den eneste i hele verden jeg ;-) (Har faktisk følt det slik!)

Tusen takk for gode ord!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...