Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gir du pupp til en unge på 16 mnd på natta!?!?!??!?! Herregud, er det nøvendig da?

Etter 6 mnd alder har de ikke ne særlig behov for nattmat, da har de begynt med fast føde. Ofte mer moras behov enn ungens..

Sykt synes jeg.

Jeg har en gutt på 15 mnd og har gjordt som deg. Vet jeg ikke bør, men alt for litt nattesøvn. Han roer seg jo hvis han får pupp og alternativet er skriking i 3-4 timer.

Men for en mnd siden sluttet jeg helt å gi nattpupp. Han trenger de jo ikke.. men han våkner fortsatt om natta.

Helsesøster sa også til meg at det var viktig at han ikke oppnådde noe med å våkne, for da ville han bare fortsette.. og det er kanskje derfor det har blitt slik??

Annonse

Hvis barnet kun vil ha drikke fordi det er gøy å få oppmerksomhet så er det jo sikkert galt, men noen ganger kan de jo faktisk være tørst også.. Og nå begynner det jo å bli ganske varmt også...

Så vi må vel bare fortsette å gjette oss fram til hva som er galt/ ikke galt.

Man må rett og slett finne ut hva som er riktig for seg og sitt barn. Pupp er mat, drikke og ikke minst kos og trygghet. Min jente er 17 mnd, og hun får pupp om natta enda. Å avvenne henne med det ville ført til gråting og nattevåk, og det er ikke jeg interessert i. Så klart det hadde vært deilig å sove en hel natt, men det kommer senere.

At barnet ikke trenger pupp om natta etter 6 mnd synes å være en holdning som liksom skal være "riktig". Og det er det for de som synes det. Personlig er jeg helt uenig, fullammer man til 6 mnd f. eks. begynner man jo med smaksprøver på den tida... Og anbefalingene sier at mm skal være hovedføden til 9 mnd. Det er altså anbefalingene fra Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet. Det er det helsestasjoner belager seg på. Og så sies det at barnet ikke trenger mat (les pupp) på natta etter 6 mnd. Jaja, jeg tror ikke på det.

Når min datter får pupp om natta er det av varierende årsaker: Hun er tørst, kanskje sulten. Eller hun våkner og klarer ikke å sovne igjen uten litt kos, og det som er aller mest kos i hennes øyne (virker det i alle fall som) er litt pupp. Noen ganger er hun syk, våkner av en hostekule som ikke helt slipper taket. Da er litt pupp smørende og lindrende virker det som.

Det som er min greie: Jeg ønsker ikke å ta stilling til hvilket behov hos henne jeg dekker ved å gi pupp om natta. At det er et behov, eller i alle fall en sterk, sterk lyst er helt klart, for hun er ellers ganske grei å avlede. Men ikke her, nei. Så da får hun bestemme selv. Og så lenge det er noe jeg kan leve med er det greit. Hadde jeg blitt utslitt hadde det sikkert stilt seg helt annerledes, og det er derfor det ikke finnes noen fasit heller. Bare en mamma, en pappa og et barn som må finne ut hva som fungerer for nettopp DEM. Vi har funnet vår vei, anonym har funnet sin, og jeg ønsker deg lykke til med å finne DIN vei, blond!!!

Det helsesøsteren mente var å oppnå et gode som f.eks. å komme opp av sengen, komme i deres seng, få leke litt osv. Da blir det morsomt for dem å våkne opp.

Men det å drikke vann er ikke morsomt på samme måte, men stort sett nødvendig. Det kan bli veldig dumt å nekte vann på natten, for de kan jo bli veldig tørste, spesielt nå i varmen. Og små kropper trenger ofte påfylling.

Det kan være lurt å ha en flaske som ikke drypper i sengen, og lære barna å finne flasken selv. Vi har kjøpt noe kjempegode flasker fra Cubus. Helt umulig å grise med. Så når vår datter legger seg så får hun med vannflaske i sengen, og den ligger hun med i hånden hele natten og drikker hver gang hun blir tørst. Hun drikker i gjennomsnitt en flaske om natten (inkl. kveld og morgen).

Mange anbefaler å gi vann om natten når de våkner for å få pupp. Vann er ikke spesielt morsomt/interessant, og når de etterhvert vet at det bare blir vann og ikke pupp som venter hver gang de våkner så vil de fleste slutte å våkne så mye.

Men hos oss har det viktigste vært hvordan hun sovner inn om kvelden. Hvis hun sovner inn i sengen sin av seg selv, så gjør hun det samme om natten hvis hun skulle våkne da. I gjennomsnitt våkner små barn 14 ganger per natt. Men vi merker det stort sett ikke fordi de bare sovner av seg selv igjen. Problmet blir når de trenger pupp eller noe annet før de kan sovne igjen. Da blir det jo slitsomt for alle...

Jeg sluttet helt å amme da jenten vår var 12,5 mnd, da var det stort sett bare kveld og natt hun fikk. Hun har sovet mye mer sammenhengende etter det. Gikk mye bedre enn forventet å avvenne. Jeg sov på sofaen tre netter, etter det gikk det ganske greit å roe henne uten puppen. Men både jeg og hun savner det jo litt fremdeles, da. Er ca 2 uker siden.

Det vil jeg si ja. Barn har faktisk ikke behov for mat om natten etter de er 6-7 mnd. Så lenge alt er normalt. Utrolig hvor mange dårlige vaner vi gir barna våre egentlig?!?!. Nå sikter jeg ikke til ditt innlegg,men generelle ting. Vi bysser isøvn, vugger, samsover..osv osv. Ja hva er det ikke vi gjør for våre baarn på godt og vondt;)

Takk for mange gode svar (og et surt anonymt, men det tar jeg ikke så tungt)!

Noen netter han våkner er det nok at han blir lagt ned i senga igjen og så sovner han, andre netter roer han seg når han kommer over i vår seng, så er det andre netter han drikker vann og sovner igjen og så er det netter han må ha puppen for å roe seg og sovne. Det er stort sett mannen min som står opp med han. Iallfall så er det så mange grunner til at han våkner og jeg skjønner ikke hva som er behovet hans alltid. Puppen er alltid det siste tilbudet han får. Det plager meg ikke, funker jo greit, men innimellom ville det vært greit om han hadde sovet hele natta.

Holder vel mest på hva Fjummsi sa om at det ikke er så viktig hvorfor han vil ha pupp, men at han skal få det når han trenger det så lenge det ikke plager meg. Det er jo uansett bare en fase her i livet at det er slik. Må si at jeg er STOLT for å amme enda, synes jeg er flink.

Annonse

Fint at man ammer en stund, men etter barnet er 1 år er det mest dårlig vaner. Når vi snakker om nattamming. Synes de som har fått barna inn i en normal døgnrytme, uten oppvåkning om natten også er veldig heldig med mamma'n sin;)

Om man skal slutte med nattamming, må man faktisk tåle litt gråt noen netter. Barnet lider ikke av det. Ingen barn trenger mm om natten i den alderen, gi vann evt.

Leste ett sted at 25% (!) av 1-2 åringer vekker sine foreldre om natta. Det er derfor ikke sikkert at du får sove hele natta selv om du slutter med nattpupp.

Jeg gir også nattpupp hvis lhan våkner og ikke er fornøyd med smokk/kos. Det gir kortest oppvåkning og mest mulig søvn for alle.

Etter at han ble 1 år har det ordnet seg av seg selv. Det blir mindre og mindre nattpupp og han våkner stort sett 1 gang annenhver natt nå. Ikke alltid han vil ha pupp når han våkner.

Har en sønn på 16 mnd. Har nettopp slutta å amma han om natta. Det gikk egentlig greit. Slutta mest fordi han spiste så lite på dagen. Vekta hans hadde flata ut også.. Har redusert på amminga på dagen også. Og det funker på matlysten hans.. Men om en ikke har de problemene, synst jeg en skal gjøre det som passer for seg og sitt barn. Det er ikke noe fasit på dette.

Men fjummsi: Hvorfor må man stappe en pupp i munnen på en unge for å gi kos?!??!! Kan du svare meg på det? Man kan faktisk kose, trøste osv. uten å stappe brystet i munnen på babyen!!!!! Har du tenkt på det?

Å nattamme en unge som går mot to år høres mer ut som å dekke ditt behov enn ungens..Det går tross alt an å gi ungen en kopp med vann. Dessuten tror jeg ikke det er tørste som gjør at de våkner, men vanen... Ungen din vil holde på med dette så lenge du tillater det....

Synes det blir litt hysteri å nattamme enn snart to år gammel unge...ÆRLIG TALT!!

Hva er hysterisk med det? Det er vanskelig å forstå hvorfor puppen er så viktig og noen ganger trenger man ikke forstå alt for å akseptere at det er slik. Min erfaring sammenfaller med andres erfaringer på at ungen trenger puppen av og til, ikke alle alternativene du nevner.

Skjønner at du er provoset, men forstår ikke hva som provoserer deg så veldig? Vi er alle forskjellige og ungene våre har forskjellige behov, vis respekt for mangfollet, anonym.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...