Gå til innhold

Hva syns dere om omskjæring av gutter da de er nyfødt?

Anbefalte innlegg

Det lurte jeg på og...er det kjønnssykdommer? Ja, i Afrika er det mye HIV, men det har vel med at de faktisk ikke har penger til prevensjon å gjøre...

Fortsetter under...

jeg har tre gutter og alle tre er omskåret, selvfølgelig her i norge.

og vet du hva? la de folka tro/si hva de vil fordi det de sier eller mener kan ikke forhindre oss i å gjøre det vi synes er best for våre barn.

skjønner ikke hvorfor må de "hvite/ikke-muslimske" tro at alt det de tenker og gjør er riktig og det de "svarte" tenker og gjør er alt bare feil.

Rettferdighet og hjerte finnes kun hos de som er "mot" omkjæringen men ikke hos de som er "for".

(akkurat som amerika tror at den har ALLTID rett og resten av verden er bare dust!)

hallo folka har dere hørt om yttringsfrihet eller ??????

det er jo dere som maser om det. men når det gjelder oss så eksisterer den ikke.

en ting er felles at alle må respektere religionene uansett om du liker det eller ikke.

vi respekterer deres mening når dere sier at dere er "mot" og det må være gjensidig respekt! dere kan ikke dømme oss for at vi er hjerteløse og torturerer ungene våre, bare fordi vi har valgt å respektere religionen vår. for dere har kanskje religion ingenting å si men for oss har det MYE å si.

(det burde kanskje ha vært på kranglesiden men siden det ble tatt opp her så hadde jeg ingen valg)

dere får si hva dere vil men jeg står på med min mening!!!!!!!!!!!!!!!!

er med dere mine medsøstre!

Annonse

Skjønner at det er en religion osv, men hadde virkelig aldri taklet å påføre mitt barn en slik smerte............. Helt forferdelig tradisjon... Men på en annen side forstår jeg at du gjør det når det virker som det er så stort "press" fra de andre i religionen...............

Jeg mener det er et overgrep mot barnet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De har ikke noe valg!!!!!!!!!

Alle burde få velge selv, å dere, det er en grunn for at man er skapt med forhud,den beskytter osv.

Dere påstår at det beskytter noe mot kjønnssykdommer, jeg blir helt rysta, herregud hvor uvitende dere er!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

STAKKARS STAKKARS BARN!!!!!!!!!!!!!!!!11

Egoistiske foreldre

faar vondt i hjertet mitt naar jeg ser for meg gutten din???! jammen hyggelig sagt! jeg er gravid og vil ikke UTELUKKE at gutten kan bli omskjaert, skulle det bli en gutt, foeler egentlig at det er opp til mannen min, og avhengig av hva lege etc (og er ogsaa interessert i hva mora hans sier om det) mener... i mange, mange land, og da snakker jeg ikke om de store skumle muslim landa som du saa aapenbart er saa redd for, men land som USA, Australia etc, var det helt normalt at gutter ble omskjaert, uavhenging av religion, helt til midten av 80-tallet hvert fall.. hovedgrunnen var som nevnt i andre innlegg over, hygieniske aarsaker.. i ettertid har man satt sporsmalstegn ved de saakalte fordelene ved omskjaering, og dermed har andelen av nyfoedte gutter som blir omskjaert gaatt ned - kanskje med unntak av samfunn som gjoer det av religioese aarsaker.. mannen min er omskaaret, han er fra australia, og selv om han har katolske roetter, og saan sett er for katolsk aa regne, er verken han eller foreldrene religioese. jeg har ogsaa vaert med menn som ikke har vaert omskaaret,og.. det her blir kanskje litt vel personlig men.. han er langt 'renere' enn hva noen av de noen gang var, og det har ikke noe med antall ganger man vasker seg osv. min erfaring er at gutter som ikke er omskjaert utvikler lukt etc mye raskere enn menn som er - jeg mener selv om han dusja pa morran og gaatt rundt i jeans hele dagen gaar det fortsatt an aa vaere i naerheten av penisen hans uten og maatte holde pusten naar kvelden kommer, hvis du skjoenner hva jeg mener.. jeg veit ikke om det bare er min erfaring(eller noe jeg inbiller meg?).. dessuten er han langt, langt mindre sensitiv rundt hodet enn hva jeg har opplevd tidligere, og det har skaffet oss begge to mye glede! :) som han sier selv, han vet jo ikke hvordan det ville vaert hvis han ikke ble omskjaert, men han er i grunn fornoyd at han ble det.. sorry, ble litt langt innlegg. datt vel litt bort fra hovedpoenget mitt ogsaa, som i grunn var at jeg syns det gaar an aa vaere litt mindre fordomsfull mot folk som har en annen kulturell bakgrunn en seg selv..

Jeg får vondt i hjertet mitt av å tenke på din baby hvis den blir omskjært!

Religion og kultur, sludder og vås!

Ingen har rett til å skjære i andres kropper, selv om det er dine barn.

Jeg HAR NULL RESPEKT for de som mishandler sine babyer på denne måten!

ville ikke gudene at mannen skulle ha forhud, så hadde han vel laget dem uten :-)

nei jeg skal slutte å være flåsete, og ikke gi meg inn på teologiske diskusjoner, men nytteverdien er vel heller minimal, og smerten er vel heller enorm.

det skulle ikke være lov å omskjære verken gutter eller jenter.

Annonse

Etter alle svarene å bedømme så er det i Norge lovlig med barnemishandling og overgrep. Det er jo det dere kaller det, og omskjæring er faktisk lovlig!

Jeg har ikke sansen for hverken omskjæring eller andre religiøse ritualer som omfatter noe (dyr) eller noen som ikke kan gi sitt samtykke til det som måtte bli gjort. Å omskjære jenter er jo helt tragisk, gutter er ikke fullt så ille, men ikke akseptabelt synes jeg.

Tror nok at grunnen til at det utføres på sykehus, er at f.eks muslimer vil omskjære guttene sine uansett. Så da er det bedre å få det utført under "riktige" forhold på et sykehus, enn at det blir gjort her og der hjemme hos folk!

tragisk uansett!!! hvis vi hadde hatt en ting i kristendommen vår og bodd i et muslimsk land tror du det hadde blitt lagt til rette for oss der nede?? at de hadde utført våres tradisjoner på sykehus for oss og vår tradisjon???

NEPPE!!! Er så lei av å ta hensyn til dere og deres tradisjoner og religion. Dere har flyttet til Norge og da må dere tilpasse dere OSS. Vi syntes dette er barnemishandling for slik har vi vokst opp. Hvis du ikke takler det får du reise hjem å bosette deg der du kommer fra. (Eller mannen din)

du har fått ein del usaklege, uopplyste og heilt enkelt rasistiske svar på spørsmålet ditt, ser eg.

Eg trur nok nordmenn flest er imot omskjæring, men det er vel først og fremst fordi vi ikkje har nokon tradisjon for det. Etablerte tradisjonar gjennomfører vi jo villeg vekk, t.d. barnedåp. No påfører rett nok ikkje barnedåpen ungen smerte, men vi gjer jo eit religiøst val på barnet som ein trygt kan hevde at barnet burde få gjere sjølv, seinare i livet.

Kva vi hadde gjort om vi hadde ein århundrelang tradisjon med omskjæring bak oss, er ikkje godt å vite, men eg trur mange hadde valt å halde oppe tradisjonen.

Og når situasjonen tilseier det, påfører jo også vi barnet vårt smerte? Dei aller fleste vel jo å vaksinere ungane, fordi vi meiner det er verdt det, av helsemassige årsaker.

Dei lærde stridest om dei helsemessige fordelane ved omskjæring av gutar, men i USA vert fleirtalet av nyfødde gutar omskorne, uansett religion. Er desse også barnemishandlarar? Hadde vi hylt opp og bede amerikanarane om å kome seg heim att om dei bad om å få gutane sine omskorne her i landet?

Sjølv er eg ingen tilhengar av mannleg omskjæring, men å kalle det kjønnslemlesting på linje med kvinneleg omskjæring er verkeleg å skyte eit stykke over mål.

Så til Happiness: eg ville ikkje ha valt som deg, men eg får ikkje spadar av tanken på at det finst folk som vel mannleg omskjæring av religiøse grunnar.

hahaha ...... får nesten latter krampe av å se at dere er så irriterte av at vi bor her i landet men dessverre kan vi ikke noe for det! da får dere bare brenne blodet deres da! å kaste oss ut av landet kan dere vel ikke. hva kan dere da?? sitte og bjeffe??!! VÆR SÅ GOD, bjeff!!!!!!!!!

men hør her da! dere snakker om barnemishandling men ser dere ikke det at deres fedre voldtar døttrene sine? ja og hvem er de, jo norske som snakker om rettferdighet og ikke minst smerte.

Vær så snill a`! slutt å snakke om mishandling her. ikke lat som om dere er de`"perfekte" og har rett i alt.

ser ut som om det ikke nytter å prate med dere "negative-anonyme".

tør dere ikke engang å stå frem med nicket deres??

skal bare si til slutt at dere likevel har rett til å mene hva dere vil. det skader oss ikke, dere får likevel ikke stanset oss så ........ here we go!!!

Men kjære deg da.. Det er vel ingen som synes det er så mye bedre å voldta døtrene sine! Og snakk om voldtekt så er det vel like vanlig for muslimske fedre å voldta døtrene sine som for norske fedre!!

Nå har jeg ikke satt meg så veldig inn i koranen, men jeg vet at religion er mye hvordan man tolker ting. Jeg vil nå ikke helt sammenligne omskjæring med barnedåp.

Jeg ser på barnedåp som en fest for barnet!

Når det gjelder omskjæring er jeg i mot det.. Religion eller ikke! Gutter som jenter! Det er mange gutter som også klager over at sexlivet ikke er det samme omskjært. Og det er mange som synes det er ubehagelig når tissen blir gnidd mot trusa!

Nå er vi nå en gang skapt sånn som vi er! Hva er poenget med å forandre på ting?!

Jeg har vært i et langvarig forhold med en som ikke er omskåret, og en som er omskåret. Med han som ikke var omskåret, hadde jeg soppinfeksjon ca 1 gang i måneden, med han som er omskåret har jeg hatt sopp 1 gang og det var mens jeg var gravid... (Dette er snakk om forhold som har vart i mange år.) Det er mye mer hygienisk med omskjæring, sopp og bakterier får ikke mulighet til å "kose" seg bak forhuden og danne dette "herlige velduftende ostelaget". Og han er ikke muslim, men katolikk. Så vidt jeg vet er katolisismen og kristendommen mye det samme... Familien hans er ikke utøvende katolikker, og gjorde det av helsemessige årsaker, ikke religiøse. Synes omskåret ser mest estetisk ut, liker ikke utseende til forhuden. Hvis jeg måtte velge mellom en omskåret mann og en ikke omskåret mann, er jeg ikke i tvil: omskåret er best!

Jeg synes det er misshandling, unødvendig og tragisk. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan jeg som nybakt mamma skulle la noen skjære deler av tissen til guttene mine bort. Hvis de på død og liv vil omskjæres, kan de få gjøre det når de kan velge selv,....16 eller 18 år kanskje...?

DETTE SKAL DET BLI EN SLUTT PÅ HER I NORGES LAND!

HER SKAL VI FØLGE NORSKE REGLER!

GLEDER MEG TIL DET BLIR SLUTT PÅ MISHANDLINGEN,FOR DE SKAL DET BLI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...