Gå til innhold

ALDRI begynn med brystskjold!!!

Anbefalte innlegg

Det er roten til alt vondt! Det er begynnelsen på sprukne såre blødende brystvorter!!!! Og brystbetennelse... den dagen jeg greide å amme for første gang uten de j****a brystskjoldene grodde brystene ordentlig (med hjelp av olivenolje). Har ikke hatt det siden, nå er han to måneder og jeg greide det når han var tre uker, whohooo!

Jeg forstår ikke hvorfor de anbefaler brystskjold på sykehuset!!!! Det er faktisk bare å sørge for at barnet ikke er for sultent slik at det blir fortvilet! For i begynnelsen er det ikke mye melk som strømmer raskt!

All ære til syntocinon nesespray :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5374420-aldri-begynn-med-brystskjold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er håpløst at de anbefaler det på noen sykehus og ikke på andre. Jeg spurte om amemskjold og teknikk og hjelp på Storkeni Bergen, men der fikk jeg ettertrykkelig høre at det måtte jeg ALDRI prøve. Jeg måtte bare holde ut de første 12-15 vonde takene når min lille gutt skulle die. Trodde jeg skulle dø, omtrent, men ammeskjold var ifølge barnepleieren der helt uaktuelt.

javel.

Jeg hadde ikke ammet i dag hvis ikke vi hadde brukt brystskjold. Tulla fikk ikke tak, var sugesvak. Med skjoldet kunne jeg bare dytte puppen inn i munnen hennes.

Vi brukte skjoldet i 6 uker og vi sluttet på dagen, HELT UTEN VANSKELIGHETER.

Jeg vil derfor anbefale brystskjold til de som trenger det, men vil også si at man skal bruke det med sunn fornuft. Man skal også huske på at ammingen tar lengre tid, og at det kan være en fare for at brystet ikke blir skikkelig stimulert. Det siste gjalt ikke for meg.

Annonse

Dette blir ikkje anbefalt på sjukehuset vårt, men er ein nødløsning.

Då eg fekk mi første var det ikkje så stor motstand mot det, og det redda amminga vår.

Derfor trudde eg at det skulle hjelpe på amminga til 3. mann òg, men der skjedde det motsette. Han fekk ikkje tak på verken pupp eller skjold.. hadde eg fått gjort det om igjen hadde eg pumpa meg og gitt han melk med kopp.

Men enda istedenfor opp med eit flaskebarn... så fekk eg prøvd det òg...

Jeg syns det er kjempefeil at du er så negativ. Kanskje det ikke hjalp mot dine problem, men for meg gjorde det at jeg faktisk kunne amme gutten min.

Han ble født 5 uker før tiden. Hadde gulsot og dette gjorde at han ikke ville suge. I tillegg ble han sondeforet. De første 3-4 døgnene fikk han mat konstant hele døgnet og så hver 2-3 time.

Han rakk derfor ikke å bli sulten engang, og ville ikke ta puppen.

Da vi fikk reise hjem etter to uker måtte vi lære å bruke flaske. Det var heller ikke så lett i starten. Men ble anbefalt brysskjold fordi han får lettere tak. og når vi kom hjem og ting begynte å roe seg ned begynte han å ta brystet. Etter 2 mnd hadde jeg nok melk og etter 3 mnd klarte han å ta brystet uten skjold. Har aldri hatt noe problemer med å bruke det annet enn at det er letter å slippe.

Hadde jeg ikke hatt disse hadde jeg aldri klart å amme.. Så jeg anbefaler dem virkelig til alle som strever.

Jeg vet om en som ammet i 8 måneder med brystskjold - så for henne var brystskjold redningen for å kunne få ammet.

Selv er jeg litt i tvil om hva jeg synes om sykehusenes praksis. I mitt tilfelle fikk de ikke til å hjelpe meg med ammingen, verken med eller uten brystskjold. Heldigvis for meg så fikk jeg hjelp på ammepoliklinikken (og brystskjoldene ble forresten bannlyst der også).

Problemet mitt er vel egentlig at jeg har opplevd at barselavdelingen ikke har nok kunnskap/erfaring til å gi alle mødre individuell hjelp som fungerer! Og da synes jeg de likegodt kunne sagt at det er sånn det er, og at man kanskje burde henvende seg andre steder også for å få bedre råd og informasjon!

Jaja, sånn føler du, men jeg er takknemlig for de jeg. Hvis jeg ikke hadde begynt med dem hadde ikke min baby fått mm mer enn et par dager.. Skjoldene gjorde at ammingen ble utholdelig til en viss grad..

Jeg takker brystskjoldet!!Det var redningen for meg. Fikk en fire uker før term og var bare to kg. Vi sluttet med skioldet etter to uker og nå går alt supert med ammingen!!! Tommel opp fpr brystskiold!!!! Fikk det på ahus, men de ga d bare ut i nødstilfelle!!

Annonse

For meg var også brystskjold redningen. Fikk en datter to mnd for tidlig, og hun var altfor svak og liten til å suge rett av brystet. På Ullevål delte de ut brystskjold i hytt og vær fikk jeg inntrykk av!!! Dette var på nyfødt sengepost. Ingen restriksjoner på brystskjold der i gården, nei:-)

Men det gikk faktisk ganske greit å slutte. Nå ammer jeg henne uten, og hun er to mnd gammel.

Merket forresten at jeg fikk mindre melk av skjold, og måtte pumpe ved siden av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...