Gå til innhold

trøske...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan merker man det på seg selv?(brystet)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I noen tilfeller er det slik at sår og sårhet på brystvortene ikke gir seg samme hvor mange gode råd og kjerringråd du prøver. Dette kan være sopp, candida albicans som denne sopptypen heter. Har babyen din trøske, dvs hvitt belegg på tungen, så kan du være nesten sikker på at du også har sopp om du er sår.

Mange vil oppleve det som smertefult å amme fra babyen begynner å suge og gjennom hele måltidet. Denne smerten fortsetter også i flere dager etter at du har begynt behandling mot sopp, så gi deg ikke i første omgang.

For å være helt sikker må du gå til legen eller helsesøster og få tatt en prøve av melken din for å se om den inneholder soppspoerer. Gjør den det vil det være aktuelt med behandling mot sopp. Det er da soppdrepende krem som du må smøre på brystvortene dine. Du må ikke smøre deg rett før du ammer, men rett etter. Vanlig behandling er morgen og kveld, men du må avtale med legen din om hvordan dette skal gjennomføres.

I noen tilfeller er det også nødvendig med behandling av babyen, dersom den har fått trøske. Men det skal også bare gjøres i samråd med lege. Den medisinen som babyen trenger da er reseptbelagt.

I første omgang kan du prøve å få bort trøsken hos babyen med farris på en q-tips og gni på belegget på babyens tunge. Hjelper ikke dette, så ta kontakt med helsesøster eller babyens lege.

Fant denne... håper du fikk svar på det du lurte på... :-)

Skrevet

takk for svar!!!hvor jevnt skal jeg ha på farris da tro?er ikke sår heller på en måte,bare litt vondt i starten av ammingen.dette er bare på det ene brystet..

Skrevet

Mor og barn skal behandles samtidig med Mycostatin som er reseptbelagt salve til mor og mikstur til barnet. Min lege gav meg Canesten (populært kalt; kan nesten), men den er FEIL. Utrolig at leger ikke er oppdatert! Dette skapte mye problemer for meg. Leger skal følge anbefalinger som e gitt dem. De finnes på rikshospitalet sine hjemmesider og heter behandling av brystkomplilkasjoner ved amming (noe lignende iallefall). Nyttig å ta en titt på før en tar turen til en lege som egenlig ikke er interressert i ammeproblemer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...