Gå til innhold

Maling og oppussing


21.april

Anbefalte innlegg

Jeg hørte i dag noen som frarådet meg å drive med oppussing i svangerskapet, og iallefall ikke male soverommet. Argumentet for dette var en maler som hadde sagt at "luktfri" maling avgir gasser i ca ett år. Noen som har hørt noe om dette ???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Vi har nettopp nå kommet hjem fra fargehanndelen, kjøpt maling til ALLE rommene, og de sa at det eneste jeg ikke skulle male med var malinga til kjøkkeninnredninga.

 

Hvis soverommet gasser i et år, kan du jo ikke sove der på noen måneder heller da...!?!

 

Vet ikke annet enn det de sa i butikken jeg men...

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel igrunnen konkludert med at vi venter med å male soverommet. Skal flytte og har ikke annen oppussing enn litt maling på veggene. Vet jo ikke helt ang dette med gasser.... men tar ingen sjanser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde egentlig vært påbudt med sånne "merkelapper" på maling og sånne ting med OK eller IKKE OK for gravide... man blir jo gal av å tenke på alle sånne ting!

 

Vil jo ikke ta sånne dumme sjanser nei!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såkalt vannløselig maling er slett ikke så bra nei. Det er masse støvpartikler som løsner og som man kan puste i seg. Gasser er det ikke så mye av, ettersom det i praksis er snakk om lange kjeder av store malingsmolekyler som pakkes sammen når vannet fordamper fra malingen. Men mange bestanddeler i malingen er ganske små (pigmenter, fyllstoffer etc) og det er disse vi kan få i oss via luften. Vannløselig maling er egentlig en selvmotsigelse.... det er derfor den ikke fungerer optimalt heller.

 

God gammeldags oljemaling stinker masse, men når stanken er borte, etter noen uker, så er det ikke mer som er farlig med malingen. Jeg velger ofte oljemaling jeg, nettopp av den grunn! Hvis man lufter skikkelig så er det mest sannsynlig ikke så vanvittig farlig å male litt, men selv tar jeg ingen sjanser.... :) Hver får velge selv!

 

Jeg vet ikke hvilket kunnskapsnivå de har på malingsbutikkene rundt forbi, ofte er det ganske labert. Anbefaler egentlig alle å tenke selv når det gjelder all info som butikkansatte (i alle ulike butikker) gir fra seg, ettersom man ikke vet hvilken opplæring de har fått... Dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...