Gå til innhold

ang. måling av livmorhals

casber

Anbefalte innlegg

Var til samtale med jordmor på sykehuset hvor jeg skal føde i går. Jeg har lurt litt på hvorfor ingen har målt min livmorhals ettersom det virker som det er rutine på andre sykehus. Hun fortalte at en ikke gjorde det før den gravide har andre tegn til truende for tidlig fødsel. Selve undersøkelsen kan i seg selv være nok til å starte en fødsel fordi den forstyrrer livmoren. I tillegg utgjorde det en økt infeksjonsfare fordi en kan føre bakterier inn i livmoren. Høres jo forsåvidt fornuftig ut.

Fortsetter under...

Hmm.. det er vel bare forskjellige rutiner rundt omkring, og det kan vi vel ikke gjøre så mye med. Jeg for min del synes det er trygt at de måler livmorhalsen.. og kan ikke skjønne at den undersøkelsen kan være nok til å starte en fødsel?! Da må det jo være mye "farligere" å ha sex ihvertfall, for det må vel forstyrre livmoren enda mer?! Det samme gjelder jo da bakterier.. Det er jo rent utstyr de bruker ved den undersøkelsen. Vet ikke jeg nei...men velger å tro at så lenge de velger å gjøre det til alle på sykehuset hvor jeg har mine kontroller, så er det vel trygt..

Det er jo merkelig i grunn ettersom jeg også går til kontroll på SØF og det er jordmor og overlege der som har sagt at det ikke er rutine hos dem før de er redd for en for tidlig fødsel. Jeg har kun tatt innvendig ultralyd når jeg fikk påvist tvillingene i uke 9. Virker som det spørs hvem du snakker med og ikke felles rutiner for hele sykehuset. Hvilken overlege går du til? Jeg går hos D.Fossen.

Annonse

Jeg har ikke hatt noe særlig vann i kroppen, men merker på varme dager at skoene er litt trangere og fingerne vonde å bøye. Bekkenet har begynt å si ifra, så jeg har en del smerter. Men alt går på et vis. Eller rettere sagt det må jo bare gå. Har god hjelp av osteopati( fysioterapeuten min). Nå har jeg 9 uker igjen til termin og det føles leeeeenge til. Trøster meg med at det vel blir satt igang om 7 uker hvis ikke noe har skjedd innen da. Når har du termin? skal du føde vaginalt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...