Gå til innhold

Hjelp..toxo,. må jeg avbestille sydenreisen??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har bestilt sydenreise da vi har fått tur. Men legen sier sjansen er større for å få toxoplasmose i utlandet enn hjemme, og får jeg det kan barnet få alvorlig hjerneskade. Og mitt første barn har fått en sjelden sykdom, så hvorfor skal ikke andre barnet få hjerneskade....(-tenker jeg da), så jeg tror ikke jeg tør!! Noen som har vært på sydenreise? Erfaringer? toxo+/-, hatt, fått, ikke fått, hva skjedd om hatt?? masse spm, ønsker masse svar... Og kan jeg avbestille nå? Vi har betalt depositum.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, toksoplasmose kan jo unngås ved å være forsiktig med hva du spiser og unngå nærkontakt med katter (og med andre dyr).

 

Se her hva Veterinærinstituttet skriver på sine sider (http://www.vetinst.no/zoo/index.asp?strurl=1001238i):

 

"Sykdommen toksoplasmose er ganske vanlig i Norge. Årsaken er en encellet parasitt, Toxoplasma gondii, som har sitt kjønnsmodne stadium hos kattedyr. Katter er derfor hovedvert for parasitten, mens de fleste andre varmblodige dyr, inkludert menneske, kan fungere som mellomverter.

 

De fleste katter smittes i ung alder. De blir ikke særlig syke, og blir raskt immune mot parasitten. Katter som ennå ikke har blitt immune kan skille ut egg, og disse kan smitte andre varmblodige dyr. Hunder blir ikke syke av parasitten.

 

Mennesker smittes vanligvis via dårlig varmebehandlet kjøtt fra mellomverter som sau og gris, eller via grønnsaker og bær forurenset med toksoplasma-egg. Hjortedyr, spesielt rådyr, kan også være smittet av parasitten. Friske mennesker viser vanligvis ingen symptomer. Dersom en kvinne smittes for første gang mens hun er gravid kan det føre til abort eller alvorlige fosterskader, men hvis kvinnen har vært smittet tidligere vil hun være immun mot parasitten. Det er liten fare for smitte ved direkte kontakt med katt, og å kvitte seg med katten under graviditet er unødvendig."

 

Så sjekk at kjøttet du spiser er godt gjennomstekt eller hold deg til pasta og brød, så skulle det gå greit, antakelig. Og ikke klapp kattene - de fleste katter skyr nå gravide uansett da. Spør legen din igjen hvis du fortsatt er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER større sjanse for å bli smittet av toxo i utlandet enn her hjemme, men hvis du tar gode forholdsregler så går det nok helt fint. Jeg ville sjekket med blant annet apotek og jordmor for å få tips, kanskje det også står noe på www.matportalen.no? (mattilsynets hjemmesider.)

 

Generelle regler er enkle å huske:

- hold deg unna katteavføring!

- i utlandet: hold deg også unna katter. ps: i norge er det stort sett ufarlig med katt - du trenger IKKE kvitte deg med huskatten, bare ikke rør bajsen... :)

- skyll og vask all frukt, bær og grønnsaker før du spiser det (toxo-parasitten kan sitte i jorda)

- ikke spis ferdig oppskjært frukt. Kjøp den hel selv, skyll/vask den og skjær den opp selv.

- ikke spis rått kjøtt - skal du ha biff så sørg for at den er gjennomstekt.

- også greit å holde seg unna majones (inneholder rått egg) og egg du ikke er sikker på er skikkelig varmebehandlet (omelett osv. Bakverk er som regel trygt.)

 

Håper dette hjalp litt :)

jeg syns IKKE du skal avbestille turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp på ultralyd og spurte gynekologen om det samme. Det er ikke farlig å dra til syden så lenge man tar sine forholdsregler. Rotfrukter-grønnsaker skal være vasket. Kjøtt skal være gjennomstekt. Og pass på å ikke ha isbiter laget av kranvann. Hun sa også at hvis man har hatt det før så er man immun, dette kunne de visst nok se på blodprøvene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å..tusen takk for alle svarene, det hjalp det, jeg kommer ikke til å avbestille. Jeg har ikke hatt det før, så det er ulempen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Hvis du er nøye med forholdsreglene så går det nok heeelt fint dette her :) God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg reiser til asia om to uker, og skal bli der i seks, og legen min har sagt at det ikke boer vaere noe prob saa lenge jeg folger de forhandsreglene som er satt - som nevnt tidligere.. folk faar da barn i utlandet ogsaa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, men de er gjerne oftere immune mot toxo. Vi norske jenter er litt mer utsatte sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det som er da, er at folk faar barn overalt, og har faatt barn i noen tusen aar ogsa.. det foerste legen min sa naar jeg fant ut at jeg var gravid og nevnte den planlagte reisa (reise maatte vi uansett, siden vi flytter fra aus til norge, men MAATTE jo ikke akkurat paa ferie da..) var at graviditet ikke er en sykdom - men at det kanskje oppfattes som det litt for ofte.. det har aldri vaert tryggere aa foede barn enn naa, og vi vet veldig mye om hva som er bra for barnet og ikke, men man behoever ikke vaere helt fiksert av den grunn. jeg veit hvor/hva jeg kan og ikke kan reise/spice/etc, og kommer selvfolgelig til aa vaere noye paa det.. men jeg kommer ogsaa til aa nyte vaar siste 'tosomhet' paa en veldig lang stund!! skal bli noen deilige uker i varmen, og gleder meg masse til aa bli ferdig med eksamen og reise tilbake til et av de mest fantastiske stedene jeg noen gang har vaert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til frankrike og muligens spania i sommer, men legen sa til meg at sjansen for å bli smittet her i norge egentlig er like stor. Jeg måtte bare være forsiktig og helst ikke ha isbiter på resturanter (hvis di er laget av lokalt vann) ikke spise salat ute (lage den selv slik at jeg vet at den er skikkelig vasket), og unngå rått kjøtt og dyr!!! Vask hender og ta forhåndsregler, så skulle det gå greit sa legen! Det var det samme som du gjør her hjemme!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Viser til alle gode svarene du allerede har fått.

 

Vil også bare minne om at i mange tilfeller er frykten og engstelsen værre (og større) enn de reelle farene forbundet med en graviditet..

 

Husk; du er ikke syk !

 

:o)

 

Lykke til !

 

Hilsen en som skal bli pappa for første gang rett over nyttår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra jeg kom over dette innlegget. For jeg skal selv til syden, Mallorca Alcudia. Reiser 8 juli og da er jeg vel sånn ca. 7 uker på vei (4+3 nå). Jeg har tenkt på dette med fly jeg, om det er trygt, og selvfølgelig mat da.

 

Dette med maten har jeg løst ved at jeg skal ta med meg følgende:

 

leverpostei, brunost, en pakke knekkebrød (men det har de jo der nede også).

 

Også skal jeg holde meg unna oppskjært frukt, is? (upaseurisert ?), kjøtt og nesten all slags middag pga varme og nedkjøling og anlegg for mange bakterier etc.

Skal spise: knekkebrød, brød, syltetøy, sjokoladepålegg, pasta, brunost, leverpostei + andre ting jeg vet er trygge. Kjekts, brus, vann osv osv.

 

Neida, er ikke paranoid, men jeg klarer meg fint og det gjør babyen også for den tar det den trenger.

 

Er jo kun en uke og det går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...