Anonym bruker Skrevet 16. juni 2006 #1 Skrevet 16. juni 2006 Har bestilt sydenreise da vi har fått tur. Men legen sier sjansen er større for å få toxoplasmose i utlandet enn hjemme, og får jeg det kan barnet få alvorlig hjerneskade. Og mitt første barn har fått en sjelden sykdom, så hvorfor skal ikke andre barnet få hjerneskade....(-tenker jeg da), så jeg tror ikke jeg tør!! Noen som har vært på sydenreise? Erfaringer? toxo+/-, hatt, fått, ikke fått, hva skjedd om hatt?? masse spm, ønsker masse svar... Og kan jeg avbestille nå? Vi har betalt depositum.
Rut Bram Skrevet 16. juni 2006 #2 Skrevet 16. juni 2006 Ikke bli hysterisk! Reis i vei - man kan ikke sette livet sitt på hold fordi om man er gravid!! Toxoplasmose kan man får her hjemme også... Det viktigste er å unngå rått kjøtt, vaske grønnsaker og frukt godt og være nøye med håndvask og god kjøkkenhygiene, og å unngå katter. Om du skulle være så uheldig å bli smittet, tar antibiotika knekken på det!
Grigri m/3 gutter Skrevet 16. juni 2006 #3 Skrevet 16. juni 2006 Jeg synes ikke du skal avbestille turen, men heller være forsiktig med maten der nede. Ikke spis kjøtt som ikke er stekt godt, og kanskje rett og slett unngå salater og grønnsaker/frukt som du ikke har vasket selv. Det er jo der smitten kan komme fra, pluss kattebæsj, men det er jo ikke vanskelig å unngå. Jeg har ikke hatt det selv, og jeg har hatt katt og spist mat i syden og Frankrike, men så hører man jo om andre som har fått det. Hørte om noen som hadde fått det fra jordbær i Frankrike. Så ta enkle forholdsregler og slapp av og nyt ferien!
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2006 #4 Skrevet 16. juni 2006 Takk for svar... antibiotika, jaha, det sa ikke legen noe om.. er det sant? Jeg kommer til å reise jeg nå, hehe, ble litt beroliget, fikk svar på 3. trim og.
Tipp topp Skrevet 16. juni 2006 #5 Skrevet 16. juni 2006 Så lenge du er forsiktig med hva du spiser og holder deg unna katter så burde det ikke være noe problem å reise. I begge mine svangerskap har jeg vært i Karibien og med den første også Italia. Det er større sjangse for å få toxo i varmere strøk, men sjangsen er likevel ganske liten. Når jeg tenker på hvor mye jeg har vært ute og reist tidligere og hvor uforsiktig jeg da var (før graviditetene) og ikke ble smittet, så tror jeg ikke sjangsene for at du skal bli det på en sydentur hvor du er forsiktig er så store.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå