Gå til innhold

arbeids fordeling...

Anbefalte innlegg

Det er utrolig gøy å ha et barn på 7 mnd! masse kos og lek, men også mye jobb...

her i huset har vi en på 4år (50% i barnehage) og en på 7 mnd og jeg føler at det er meg som må gjøre ALT. Det er greit at det er meg som går hjemme, men det er også meg som står opp om natten og gjør alt med den lille.

I tillegg til barna tar jeg alt husarbeidet, gjør innkjøp ordner med gaver og gjør det hyggelig her hjemme. Føler at min mann bor som på hotell... og nå begynner jeg å bli lei.Han forventer middag når han kommer fra jobb og at huset ser bra ut. Det gjør det alltid, for jeg orker heller ikke å ha rot og skitt rundt meg. Forholdet vårt er så godt som platonisk, og nå er det ikke mye vennskap igjen heller føler jeg. Jo mindre han gidder å gjøre jo mer føler jeg at vi glir fra hverandre.

Vi har felles økonomi. Han tjener mer enn meg, men vi setter et likt beløp på regings kontoen hver mnd. Jeg kjøper som sagt all mat samt klær til barn og ting vi trenger i huset. I det siste har jeg begynnt å lure på hva han bruker sine penger på... I rettferdighetens navn får jeg tilføye at han noen ganger betaler hvis vi handler sammen, men dette er max en gang pr mnd, samt at han de to siste ukene har tatt kvelds stell på den største(da må jeg lese for ham etterpå).

Er det ikke vanlig at to som er glade i hverandre ønsker å hjelpe og støtte hverandre? skjønner ikke hvorfor han ikke gjør det - han ser jo at jeg er sliten, men hver gang jeg sier det får jeg høre om hvor sliten HAN er...hvor mye han har å gjøre på jobben osv... Har han en hektisk periode på jobb spør jeg alltid om han vil vile seg litt når han kommer hjem, eller om det er noe annet jeg kan gjøre for ham.

Dette ble langt, men jeg er så utrolig frustrert!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5369817-arbeids-fordeling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Dette hørtes ikke kjekt ut. Det virker som ikke alle menn forstår hvor mye arbeid det er å være hjemme med en baby (og en 4-åring i tillegg). Det er minst like mye jobb som de har på arbeidet sitt og man blir minst like sliten. Selvsagt kan man gjøre litt i huset når babyen sover og lage klar middagen med baby rundt bena, men det er ikke alltid det klaffer og det er ikke alltid man har overskudd......

Iallfall var det slik for meg den første tiden med baby. Jeg fikk ikke gjort noe annet. Nå er gutten min 9 mnd og det er lettere å gjøre ting mens han leker eller krabber rundt meg. Han sover hele natta, og jeg føler meg derfor uthvilt og opplagt. Men her hjemme deler vi på det meste. Husarbeid gjør vi begge to, og mannen min forventer ikke at middagen er klar når han kommer hjem.....-men synes selvsagt det er veldig deilig om den er det! Og da gutten våknet på natta, tok han sin del av det også.

Jeg tror det er viktig at dere får snakket ut om dette, slik at du får fortalt hva du mener og føler. Det virker jo som det tærer på forholdet, og det er ikke bra.

Håper det ordner seg for dere.

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5369817-arbeids-fordeling/#findComment-5370151
Del på andre sider

fortell han når han kommer hjem i ettermiddag hvor mye du har hatt å gjøre på jobben(hjemme), for det er en fulltidsjobb å være hjemmeværende husmor med barn. Er selv hjemme med lillemor på 7 mnd og eldstemann på snart 6 år, som jeg har tatt ut av barnehagen for 2 uker siden, og må si de siste 2 ukene har vært de mest slitsomme ukene på lenge. Sambo forventer ikke at jeg har middagen klar når han kommer hjem, men jeg har det stortsett fordi jeg selv og barna er sulten da. Han er flink, det er han som tar lillemor til meg om natta, jeg legger henne tilbake selv da når hun har spist.

Huset vårt ser for tiden ut som en slagmark, jeg kan egentlig ikke fordra at det er sånn, men jeg har ikke overskudd til å rydde, sambo sa i går at vi tar det til helga. Mitt råd til deg er, la rotet flyte, så han også ser at ingenting blir gjort av seg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5369817-arbeids-fordeling/#findComment-5370314
Del på andre sider

Hvis det er du som kjøper klær til ungene og handler det meste av maten burde han sette av mere penger på regningskontoen. Eller så ber du han om å overføre noen tusen til deg av og til.

Jeg og mannen har feller økonomi. Vi betaler annen vær gang på huset og så betaler jeg min mobil og han resten av de faste utgiftene. Jeg handler mat i uken og han betaler ofte når vi handler sammen i helgene. Jeg kjøper klær og utstyr til lille og trenger jeg penger ber jeg han sette inn så og så mye på min konto. Han har til nå betalt feriene våre og jeg holder meg selv med lommepenger, etc etc.

Vi var begge enige i at jeg skulle være hjemme med 80% lønn og siden vi er en familie så er alt felles.

Jeg gjør selvsagt mye mere i huset siden jeg er hjemme og har overskudd til det, men det er aldrig noe han forventer av meg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5369817-arbeids-fordeling/#findComment-5373654
Del på andre sider

Kan jo si noe om vår økonomiske situasjon.. vi har felles økonomi, alt av penger som kommer inn kommer på min konto, jeg betaler alt av regninger, og har ansvaret for økonomien. Setter bort mesteparten av pengene på en annen konto når de kommer inn, for å posjonere ut når vi trenger det, sambo klarer ikke å se for mye penger.. Han har også vært konkurs, er derfor han ikke har en egen konto, men det fungerer kjempegreit, og vi er fornøyde med den ordningen vi har. Han har visa kort til min konto da, og jeg overfører penger om han ber om det, men jeg må ha litt kontroll over pengene.

HI Jeg synes egentlig at det er rett og rimelig at din mann er med på å betale både klær til barna, og maten du handler. Hvor mye har du til overs etter at det du må bruke dine peng på er betalt? og vet du hvor mye han har til overs?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5369817-arbeids-fordeling/#findComment-5373758
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...