Gå til innhold

Fortelle omverden......?


løven78

Anbefalte innlegg

Hvor lenge venter dere med å fortelle resten av verden at dere er gravide? Mange sier at man bør vente til over 3 mnd før man forteller noe... Det er så lenge, vet ikke om jeg klarer det :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt individuelt. Grunnen til at mange venter til det er gått 3 mnd., er fordi det er en viss risiko for å abortere. Det jeg tenker i hvert fall, er at de jeg nå har fortalt det til, er de jeg trenger støtte av om jeg skulle abortere. Det er jo så fantastisk å kunne fortelle at man er gravid, så det er gøy å si det til noen. Jeg tror ikke vi kommer til å vente til det er gått 3 mnd. til å fortelle det "til resten av verden" heller. Har et barn fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg/vi har også fortalt det til dem som vi alikevel ville fortalt om en eventuell spontanabort til. Det å være gravid, og særlig for første gang, er jo noe veldig stort, og det er vanskelig å tenke seg at man skal holde det helt for seg selv. Hvis man da skulle abortere blir sorgen stor, og det ville være rart å ikke dele dette med noen synes jeg. Likevel får "resten av gjengen" vite om det etter 12 uker, hvis vi klarer å holde tett. Er 8+6 idag. Gleder meg til å overraske dem, det blir jo litt ekstra morsom overraskelse når man har klart å holde det hemmelig i nesten 3 mndr! Men det avhenger jo av at de man forteller det til tidlig ikke sladrer..noe jeg ikke tror, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er noen grunn til å vente så lenge med å fortelle familien, men er jo greit å la andre vente, så slipper man at alle går rundt og tror man er gravid dersom man skulle være så uheldig å miste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg og min samboer har vært gjennom IVF-forsøk (som gikk fint på andre !) er noen informert allerede før graviditet...

 

Når vi så fikk vite at stiklingen satt ble vi enige om å vente de tre månedene (12 uker) som alle snakker om med å fortelle.

 

Men; i går var vi på ultralyd (9+1 dag), og jordmor kunne fortelle at når utviklingen var så bra som den var (dvs normal utvikling; hjertelyd og normal størrelse etc) kunne vi sende ut "faren over" signalet.

 

Faren for at noe skulle skje da var minimal.

 

Husk også at jo nærmere du kommer 12 uker, jo mindre er sjansen for SA/MA. Det er ikke slik at risikoen for abort er lik i uke 6 som i uke 11.. Igjen ifølge jordmor.

 

Så nå har selv svigermor fått lov til å fortelle til de hun vil (inkludert syklubben).

 

Lykke til iallefall !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har fortalt noen nå overlykkelige og tydeligvis overmodne besteforeldre det. :-)

 

Og noen få venner som er nærme oss. Er i uke 9 i morgen. Resten venter vi litt med. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i uke 4+3 og har fortalt det til familie og noen venner allerede. Det gjorde vi første gang også.

 

Grunnen til at mange venter til 3 mnd e jo dette med risiko for spontanabort, men jeg hørte nettopp av den "magiske" grensen faktisk er 9 uker.

 

Jeg er ikke typen til å klare å holde hemmelig. Også vet jeg at for meg så er det godt å vite at dersom det skulle skje at jeg opplever spontanabort (gud forby) så kan jeg få trøst at dem som vet og da vet de hvorfor jeg er lei. Men heldigvis så har jeg sluppet den store bekymringen når det gjelder det å miste. Jeg vil jo IKKE at det skal skje, men skjer det så er det somregel en grunn til det, naturen ordner opp. Harde ord og fakta, men en liten trøst midt oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...