Lineberta :) Skrevet 16. juni 2006 #1 Del Skrevet 16. juni 2006 Vi prøver å venne henne av med smokken på dagtid,slik at denne smokkavvenningen skal bli lettere når den tid kommer.. Her får hun bare smokken om natten og når hun sover på dagtid.. Tror jeg har smokk overalt i huset for hun klarer å finne en hver dag:) Hadde ikke dette problemet med storebror for han tok ikke smokk.. Hvordan har dere tenkt å gjøre det med smokk eller hvordan gjør dere det? Emilie skal ihvertfall ikke være ett av de store barna som jeg ser går rundt med smokk på kjøpesentrene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tre små & mammaen Skrevet 16. juni 2006 #2 Del Skrevet 16. juni 2006 Lillemann bruker ikke smokk, så jeg har ingen erfaring med dette. Venninnen min har gjort det slik at når Thea står opp om morgenen, legger de smokken på puta. Når kvelden kommer, får hun den igjen. Funker veldig bra. Thea maser aldri etter den. Smokk= sovetid. Lykke til klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 16. juni 2006 #3 Del Skrevet 16. juni 2006 Her har Matilde fått smokk når hun skal sove. Utover det så har jeg kun gitt henne smokken dersom hun er syk og grinete, og ute i vogna når det er kaldt (så hun ikke sikler seg helt våt i kulda). Har fungert veldig fint, og hun "ber" aldri om smokk på dagtid. Sånn har jeg tenkt å ha det fremover også, så får vi ta nattavvenning senere (når da, tro? søskenbarna hennes har vært smokkavhengige og brukt døgnet rundt til de var 3 år og det syns jeg er i overkant). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smokie m/ nr 3. Skrevet 16. juni 2006 #4 Del Skrevet 16. juni 2006 Enig, tykkjer ikkje det er særleg pent å sjå ungar over 1 år gå rundt med smukk, eg (Då meiner eg gå rundt altså, at dei bruker den å sove med reagerer eg ikkje på) Men men, minsten her ville ikkje ha smukk, storesøster tok smukken når ho var 3 mnd og måtte slutte med den att når ho var ca 5 mnd gammal.. (Ho fekk ha den til eg var sikker på at ho ikkje kom til å ta totten...for den er endå vanskelegare å slutte med...) Så egentleg kan eg vel seie at eg ikkje likar barn og smukk... Såg forresten ein 5 åring med smukk i går, ute og gjekk tur... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ApriIbaby Skrevet 16. juni 2006 #5 Del Skrevet 16. juni 2006 Huff, Skrekk og gru. Det har jeg og sagt; at min unge skal ikke bli en av de store om vandrer rundt på kjøpesenter med smokk!. Hittil har han bare brukt den i senga og i bilstolen når vi skal kjøre langt. Da han var liten hadde han den så mye han trengte. Vi har vært bevisste på å kutte ned siden en eller annen gang før han var 1 år. Det gikk fint og han spurte ikke etter den. MEN nå som han har vært så dårlig en mnds tid ahr hatt fått bruke den fritt. Den har vært det eneste som har trøstet han og vi har ikke hatt hjerte til å leggen den vekk da. Men nå er han jo frisk igjen, og vi har fått en smokkAVHENGIG gutt. Han leter etter den og ber om den i ett, så nå har vi i grunnen startet på nytt med "avvenningen". Det går ganske bra, men det krever innsats og at vi er konsekvente. Etterhvert skal den bare burkes ved soving igjen. Så på FrokostTv her en dag om tips for avvenning av smokk. De har jeg "lagret på harddisken" og har tenkt å ta i bruk når vi skal slutte helt. De gikk ut på at man først skal stikke et hull i smokken med synål, sånn at den lekker luft. Ca en uke senere skal man klippa av en liten bit på tuppen, slik fortsetter man å klippe litt og litt jevnlig. Til slutt synes ikke barnet noe særlig om smokken lenger og man skal da avslutte det hele med er "avskjedsseremoni" for smokken. det kan være å kaste den på sjøen, eller å levere den i KapteinSabeltanns smokkekiste i Kristiansand. Det siste er vår plan. Levere den der neste sommer. (evt sommeren etter) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smokie m/ nr 3. Skrevet 16. juni 2006 #6 Del Skrevet 16. juni 2006 Det er mange som pleier slutte med den når dei er tre år. Det tykkjer eg er ein grei alder (så lenge den blir brukt til soving... Tykkjer dei er små når dei er to, eg. Skjønnar dette er litt sjølvmotsigande, sidan storesøster måtte slutte når ho var 5 mnd) Litt enklare å skjønne når dei er tre år, vil vere store, har høyrt om Sabeltann osv. Men...eg veit om mange som har levert den til Sabeltann i 4-5 års alderen også... Men eg har lov å reagere litt (inni meg) når eg ser ein 5 åring med smukk, ikkje sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lineberta :) Skrevet 16. juni 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 16. juni 2006 Jeg har tenkt at her skal det være stopp med smokk når hun er 2 år... Akkurat som deg ingrun reagerer jeg på 4-5 åringer som bruker smokk.. Jeg har alltid en smokk på lur når vi skal noe,sånn for sikkerthetsskyld Men Emilie skal som sagt ikke være en av de store med smokk.. Syntes også at nå er tiden for å kutte ned på bruken av den for da blir det ikke så veldig vanskelig når den skal helt bort.. Ingrun: JA du har lov å reagere litt (inni deg) når du ser så store som 5 åringer bruke smokk ute.. Hva de gjør hjemme bryr jeg meg lite om,men når jeg ser det ute da grøsser jeg hehe... Vi lærer vel litt av å se slikt også hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
**synne** Skrevet 16. juni 2006 #8 Del Skrevet 16. juni 2006 5 åring var litt drøy, ja..men 3 år er greit syns jeg, men da synger det på siste verset etter min mening... Men har ikke lyst at snuppa mi skal bli avhengig av smokken heller... I det siste har det blitt oftere og oftere, men nå er det på tide med nedtrapping igjen... Men det er ofte den som demper all sutringen for tiden, så sliter lit... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solstråle* Skrevet 17. juni 2006 #9 Del Skrevet 17. juni 2006 Mathias Emil har aldri brukt smokken andre ganger enn når han skal sove enten i sengen, bilen eller vognen. Har faktisk ikke kommet på at tutten gjerne kan være løsningen i noen tilfeller. Jeg synes ikke noe om at de bruker smokk når de skal lære å snakke og hvertfall ikke når de prøver å si noe med smokken i munnen... Tror kanskje det kan hemme språkutviklingen. Så også en jente på ca 5 år i dag på senteret med smokk... Da tenker jeg, (unskyld uttrykket,) "bortkjemte drittunge" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marianne1231 Skrevet 18. juni 2006 #10 Del Skrevet 18. juni 2006 Vetle har selv begynt å finne fram smokken når han er trøtt,men ellers bruker han sjelden smokk oxo. Smokkene hans ligger oxo på puten og blir stort sett bare brukt når han skal sove(med untak når han er sjuk),og når det er tenner på gang. Da gnager han på smokken,for han vil ikke bruke biteringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rasko Skrevet 18. juni 2006 #11 Del Skrevet 18. juni 2006 Lillegutt får smokken når han skal sove, det er hovedregelen. Det er noen unntak også (bl.a sykdom), men de aller, aller fleste dagene bruker han smokken kun når han skal sove. Like før lillegutt ble født (storesøster var da 3 år), spurte vi en kveld om hun ville prøve å sove uten smokk, og det var greit, for hun var helt enig i at smokk var for babyer. Hun sovnet uten problemer den kvelden, og etter det brukte hun ikke smokk mer. Jeg kjenner flere som har gjort det sånn, og det har fungert godt. Smokkavvenning kan være problemfritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin* Skrevet 18. juni 2006 #12 Del Skrevet 18. juni 2006 Marius får smokk når han skal sove, ellers legger vi den bort. Siden det hele tiden har vært sånn, er ikke det noe problem. Han vet jo ikke om noe annet. Så etter hvert er det avvenning med sove smokk da..... ( Men en stund til ennå ja : - ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smokie m/ nr 3. Skrevet 19. juni 2006 #13 Del Skrevet 19. juni 2006 Solstråle*: Eg tenkjer ikkje bortskjemt drittunge når eg ser ein 5 åring med smokk...eg tenkjer; stakkar, du har det sikkert vanskeleg heime, sidan du fortsatt bruker smokk.. Ein ting er å bruke smokk om natta når du er 5 år, men å gå ute blandt folk med smokk i munnen...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solstråle* Skrevet 19. juni 2006 #14 Del Skrevet 19. juni 2006 ingrun Ja, off!! Det er sant det. Hun eg såg lå baki handlevognen med smokken i munnen. Er nok heller foreldrene som burde tatt seg et kurs i barneoppdragelse ja... Hun var i hvertfall alt for stor til å bruke smokk og gå selv kunne hun også gjort.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå