cilles Skrevet 15. juni 2006 #1 Del Skrevet 15. juni 2006 Gutten vår som er 12 mnd har fått barnehageplass, og vi fikk informasjonsbrev med invitasjon til barnehagen nå. Det viser seg at han skal begynne i en avdeling med 15 barn i alderen 1-6 år. Barnehagen er stor med 2 1-3 års avdelinger, 2 3-6 års avdelinger og 3 1-6 års avdelinger. Han har vel sikkert bare blitt plassert der utifra alder/kjønn regner jeg med. Først så ble jeg litt skeptisk ut i fra tanken at han er liten for alderen og at det kanskje hadde vært tryggere i en småbarnsavdeling. Har faktisk ikke tenkt tanken engang at han skulle gå sammen med barn som er så store. Har vel kommet frem til at vi vil vite mer etter besøket i barnehagen, og at det sikkert er fordeler med å gå i en slik avdeling også. Hadde vært interessant å høre om andres erfaringer med en 1-åring på slik avdeling. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5368891-fordelerulemper-med-1-6-%C3%A5rs-avdeling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2006 #2 Del Skrevet 16. juni 2006 Jeg har jobbet på en 1-6-årsavdeling og var skeprisk i starten, men ble positivt overrasket. De store viste fin omsorg for de små, og de små hadde mange å strekke seg etter. Jeg opplevde 1-6-årsavdelingen som vesentlig roligere enn 0-3 eller 3-6. Og uansett kommer det mye ann på perersonalet. Der jeg jobbet hadde de en del egne opplegg for de ulike aldersgruppene også på avdelingen, samt at feks 6-åringene hadde mye egen tid med de andre i samme aldsrgruppe i barnehagen forøvrig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5368891-fordelerulemper-med-1-6-%C3%A5rs-avdeling/#findComment-5369772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Perla Skrevet 16. juni 2006 #3 Del Skrevet 16. juni 2006 Min datter gikk først i en barnehage med egen småbarnsavdeling. Hun var der fra hun var 11-12 mnd. til hun var nesten 2 år, og vi var veldig, veldig fornøyde med den barnehagen. Så flyttet vi og hun begynte i en barnehage der barna i begge avdelingene var fra 1-6 år. Vi var veldig skeptiske til dette, siden vi likte den andre barnehagen så godt. Men det var tatt veldig fint hensyn til de minste barna likevel. Som hun andre her sier, de hadde egne aktiviteter for de små/store, og de hadde selvfølgelig egne kontalktprsoner som i enhver annen barnehage. Og etterhvert som datteren min vokste seg større, fikk hun en veldig god sosial kompetanse. Hun var jo vant ril å forholde seg til store barn - så hadde hun noen forbilder å trekker seg etter, og til mindre barn - så fikk hun selv vre forbilde og utviklet egenskaper som empati og omsorg. Da hun var en av de støreste i barnehagen var hun blitt veldig "stor", og hun og et par av de andre store barna var veldig omsorgsfulle og tok seg veldig av de bittesmå "babyene". Disse ettåringene knyttet seg også veldig til de store, og pleide å lyse opp når datteren min kom i barnehagen. Da vi selv fikk en attpåklatt da hun var 7 og storesøsteren 11, viste det seg faktisk at hun som var yngst av storesøstrene nesten var den som har størst tålmodlighet til og glede av å ta seg av lillebroren (selv om den eldste storesøsteren også er utrolig snill, tålmodig og flink med ham). Kanskje pga erfaringene med småbarn fra barnehagen? Jeg tror det kommer til å gå bra. Ulempeneer jo selfølgelig at det ofte fins noen store, ville, hensynsløse barn i sånne avdelinger også, og da kan de små bli skremt eller oversett. Men min erfaring var egentlig at dette ikke var noe problem for oss (for de fleste store barna var greie, eller så passet personalet på). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5368891-fordelerulemper-med-1-6-%C3%A5rs-avdeling/#findComment-5372625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skrubben Skrevet 16. juni 2006 #4 Del Skrevet 16. juni 2006 Vi har plass i 1-6 års avdeling til begge våre gutter (5 år og 1,5 år). Der går 17 barn. Vi er veldig fornøyd og opplever at det er roligere på denne avdelingen, enn det var på "tradisjonell" både småbarns- og storebarnsavdeling (har erfaring med begge med eldstemann). Jeg synes de er flinke til å ivareta både de store og de små barna. Hos oss samarbeider de tett med naboavdelingen, og deler barnegruppen i rene aldersgrupper flere ganger i uken. Min eldste var tidligere engstlig og sjenert i barnehagen, nå er han trygg på alle voksne og går enkelt mellom avdelingene. Det var også en stor fordel for oss å få mulighet til å ha begge barna våre på samme avdeling! Storebror synes det er stas å ha lillebror der, og tilvenning av lillebror gikk lett - han var jo allerede vant til alle de voksne siden han vært med i levering/henting, og så er storebror der sammen med ham. Jeg var også skeptisk til aldersblanding før vi startet i denne barnehagen, men nå har jeg bare positivt å si om det! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5368891-fordelerulemper-med-1-6-%C3%A5rs-avdeling/#findComment-5375206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå