Gå til innhold

Hva synes dere EGENTLIG om sleep sense?

Anbefalte innlegg

Sitter her med sleep sensen nå og har nettopp lest de aktuelle punktene for andre gang. Første gang satt jeg med et fornøyd lite smil om munnen og tenkte at jah, min baby sover godt han og vi har gjort alt riktig. Nå har han snudd totalt og sover ikke i mer enn 20 min i strekk før det er grining, og alt er satt helt på hodet. Vi følger leggerutiner som vi alltid har gjort, men har nå gått over til å bysse eller amme for å få ham til å sovne. Og det funker tydeligvis DÅRLIG.

Lurer egentlig på andres synspunkter på metoden. Er det egentlig bare en kjip og ufølsom gråtekur? MÅ den følges til punkt og prikke, eller kan man la baby ta en lur i barnevognen på dagtid? Og hva med smokk? Ødelegger jeg alt hvis jeg bruker metoden uten å venne ham av med smokken? Vet ikke om jeg har hjerte til det...Vet heller ikke om jeg har hjerte til å la ham gråte...Herved åpnes det for debatt.

Fortsetter under...

Interessant. Jeg synes det står mye bra der. Sunn fornuft satt i system, MEN jeg tror det er nesten umulig å følge programmet til punkt og prikke. Tror heller ikke man ødelegger noe med å la babyen sove på andre steder hvis den sover....

Derimot så synes jeg IKKE forskjellen er stor fra "helsestasjonsråd" og ferber metoden egentlig.

Vi begynte med å prøve opplegget på kvelden. Gav opp uten smokk etter 4. kvelden med hyling i 3 timer. Nå klarer vi legge småen uten pupp som var første målet. neste mål er å flytte tidspunktet fra ca 22 til 20.... Jeg prøver litt på dagen også, men tenkter at det er bedre hun sover enn akkurat hvordan det skjer føreløpig ihvertfall.

Kunne vært artig å høre flere erfaringer.

Hallo!

Jeg fikk Sleep Sense av en fantastisk snill sjel her - og er virkelig frelst!

Alle babyer er forskjellige og kanskje responderer på forskjellige metoder, men for oss funket Sleep Sense. Jeg er i utgangspunkt ingen rutine nazi, og liker å kunne være fleksibel hva vår sosiale liv angår, men jeg skjønner virkelig at det er det konsekvente og det forutsigbare ved legging i egen seng. Tror at en av dagens hviler bør foregå i senga, men for all del -ut og trill etter dette! Har virket bra for oss. Vi har forøvrig holdt på i seks netter, og gråtingen om kvelden blir bare kortere og kortere. Det var viktig for oss å følge med på tegn at lillemann begynte å bli søvnig, og handle etter dette. Det betydde at det fikk ikke hjelpe at klokka var 18.00 med legging 1830 mot normalt 20.00. Han sov likevel til 0600. Min lillegull var en tendens til å våkne om natten og håpe på oppmerksomhet og mat, men jeg jobber med å dy meg, og han sovner av seg selv. Det kan ta opp mot en time, men jeg håper det vil bli kortere og kortere.

Jeg fikk hjelp med den å legge han til å sove om kvelden, delvis til å sovne av seg selv igjen på natta.

Men han har hatt noen utrolig urolige perioder med tenner da gikk søvnvanene hans i vasken. Så var de på plass igjen også ble han forkjøla med feber, tett nese og hoste. Så nå er den over og jeg må jobbe igjen, phu. Har feber selv nå så det er tøft.

Men han er ikke slik som Dana beskriver at de sover til det vanlige tidspunktet, han og søsteren er slik at de sover de vanlige timene og så våkner dem.

Jo senere vi legger han så våkner han etter de vanlige timene, og ikke til det vanlige klokkeslettet.

Men jeg syntes det var kjekt å lese om metoden og jeg brukte noen tips og følte at de fungerte for oss.

Det virker for noen og ikke for andre.

• 4 uker senere...

Hvis man kan få det til uten timevis med skriking, synes jeg det virker som et fornuftig system. Det er jo forskjell på sutring og panisk illskriking, noe mitt barn gjør hvis jeg lar henne ligge. Denne metoden virker totalt frastøtende på meg med tanke på hvordan mitt barn er. Jeg har latt henne skrike seg i søvn èn eneste gang, det tok under en time, men hun fortsatte å våkne hver halvtime nesten hele natten. Var akkurat som om hun husket hvordan hun hadde sovnet og tok opp igjen den tråden. Tilslutt tok jeg henne opp, bad henne om unnskyldning mens jeg bysset i ca 30 sekunder. Da sovnet hun og sov resten av natten. Så da bestemte jeg meg for å følge hjertet. Men barn er forskjellige!

Det var nesten som å lese om gutten min. Nå som han er 7 mnd er ikke disse metodene gode for han. For han illskriker panisk hvis jeg ikke kommer.

Og ingenting annet hjelper på han enn puppen, dumt er det men sånn er det. Vi har prøvd alt nå, etter den siste perioden med forkjølelse så har han ikke kommet inn i rutinene igjen etter 1 mnd....

Han gjør også sånn at hvis han sovner med å gråte så ligger han og hikster i søvne og så våkner han ofte og gråter like herlig...

Så jeg klarer ikke bruke noe gråte metode på han lenger, han får gråte litt, men ikke mye.

Det går vel over en gang....

Annonse

Jeg har skrevet mer om min positive erfaring med sleepsense som har hjulpet meg masse på en annen link, på et par dager har jeg fått en ny baby som tydelig har det mye bedre. Men jeg vil bare si til dere som sier at dere har prøvd det littegrann. Hvis man skal prøve denne metoden er jeg overbevist at man må gjøre det helt og holdent, ikke bare litt også gi opp. DA lar man barnet sitt gråte forgjeves. Det eneste det lærer av det er at hvis jeg skriker nok kommer mamma og ordner alt. Poenget er at de skal lære seg å sove selv og hvis mamma kommer og bryter inn da, er alt forgjeves. Derfor er resultatet helt avhengig av å lage en plan, ta et oppgjør med seg selv om at man skal holde seg til planen, og være konsekvent når man setter i gang. Selv om det kjennes ut som man skal revne innvendig når babyen holder på, vil det bli bedre for de aller, aller fleste hvis man klarer å gi babyen tid. Når resultatet blir at babyen for mye bedre livskvalitet er det verdt det!!

Jeg er motstander av alle typer av sovekurer som ikke i utgangspunktet tar hensyn til at batrn er forskjellige og har forskjellige behov. Jeg tror at selv om man ammer, bysser osv i søvn så vil barnet bli trygt og det å finne søvnen vil modnes. hvis barnet ditt utrykker at det ikke vil ligge alene og sovne så tror jeg det er viktig å oppfylle dette behovet. Så når jeg leste i sleep sense (hadde absolutt ingen intensjoner om å følge noen kur, bare for å se hva det var snakk om) så tenkte jeg at det er trist at små barn blir generalisert og gjort om til hunder....Fatter ikke hvorfor folk har det så travelt! Alle klager over at småbarnstiden går så fort, men alle stresser med søvn....KLokka ditten og klokka datten...rytme...rytme...rytme...phu....

Jeg lurer også på hvor smaokken kommer inn i bildet?? Har forsøkt å følge sleepsense i tre dager. Sovner greit om kvelden , men har mange oppvåkninger om natten.. Men jeg ødelegger vel alt dersom jeg putter inn smokken hver gang han sovner??!! andre med smokk erfaringer. av og til må jeg putte inn smokken opptil 50 ganger på en natt. er helt utslitt. Føler at jeg må avvenne han med dette.... han er 5 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...