Gå til innhold

hallo....


annalovinda

Anbefalte innlegg

er 5+3 uker på vei.har innimellom mageknip som varer ett min og mye luft kommer ut,er dette vanlige ting og ha??det er ikke farlig,,,??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, det er helt vanlig med 'prompe mage' under svangerskapet! Spesielt i begynnelsen! Men dersom det utvikler seg til noe 'kolikk lignende' saa maa du snakke med legen din om det.

 

Noen generelle tips mot luft i magen:

Spis regelmessige måltider

 

Spis små, hyppige måltider

 

Spis mye fisk, rent kjøtt (skjær bort fettet), salat og tomater

 

Ta deg god tid til å tygge og svelge maten

 

Daglig fysisk aktivitet

 

Drikk nok væske

 

Reduksjon av svelget luft: Reduser stress, røyking, brus, øl, bruk av tyggegummi og drops og behandle kroniske luftveisinfeksjoner. Unngå å bruke sugerør.

 

Endring av kosthold:

Reduser svovelrike matvarer som kål, brokkoli, nøtter, øl og noen typer brød. Reduser gassdannende matvarer som bønner, kål, løk, erter, rosenkål, brokkoli, blomkål, melkeprodukter med laktose og fruktsukker (epler, svisker, bananer og rosiner) og fettrik mat. Reduser kunstige søtstoffer som sorbitol, xylitol og mannitol. Noen blir bedre ved å øke fibermengden i kosten, mens andre blir bedre når de reduserer fibermengden noe.

 

Fennikel fungerer

Fennikel har tradisjonelt vært brukt mot luftplager og annet fordøyelsesbesvær i mange land. Du kan kjøpe Gevita Fennikel kapsler på apoteket eller lage din egen fennikel-te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva menes med kolikk lignende da??jg har liksom litt vondt og må rett på do etterpå.akkurat sånn man har når man har diaree,,litt mageknip og så kommer det masse luft som må ut...bare er litt engstelig for å miste,men det er vel kraftige smerter som varer litt lenger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Råd fra en som ikke kjenner symptomene selv, men får dem indirekte fra den blivende mamma..

 

Ikke spis så mye av gangen, spis heller litt oftere.

Drikk mye vann (men ikke for mye)

Forsøk å holde deg unna for mye fet mat (typen mat som du ellers ville blitt fort "mett" av) - men husk de viktige og riktige oljene

etc..

 

Men uansett hva du gjør er kroppen nå i gang med store forandringer, som kan føre til oppblåsthet.

 

Råd for det: promp i vei !

 

Som min samboer sier til meg når hun ligger og putrer.. "Jeg er gravid !"..

 

Og da er alt i orden !

 

:o)

 

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her: det er ikke farlig, men tvert imot HELT normalt og veldig tydelig tegn på at man er gravid og at hormonene virker. :)

Det står om dette i alle bli mamma bøkene man får kjøpt.

 

Sambissen er sympatigravid og promper i kor med meg. Rart vi ikke får besøk no lenger.... ???? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...