Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kan smerter i korsryggen litt rieaktig være begynnelsen på bl. Merker også at det gjør vondt å snu seg i senga hvis ikke bena er samlet.

Venter nr 3 og har hatt bekkenløsning før men da bare i slutten. er nå i uke 13 og har småblødninger og redd for å abortere. Derfor hadde jeg blitt så glad hvis ryggsmertene er bl......

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5365539-vondt-i-korsryggen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan være bekkenløsning. Bestill time hos manuell terapeut. Hun/han undersøker deg ved å trykke på ulike punker og kan da fastslå om det er bekkenløsning. Du trenger ikke å bestille via fastlegen. Manuell terapeut er godkjent ifht trygdekontoret, slik at du betaler bare en egenandel på kr 50 nå i juli for dette. Fra neste måned av blir manuell terapeut for gravide gratis. En manuell terapeut er en fysioterapeut med spesialisering, så innenfor sitt felt, så vet de mere om skjelett og muskler enn allmennlegene.

Jeg er selv gravid med nr 3 og har tidligere også bare kjent bekkenløsningen på slutten. Men nå kjente jeg det allerede i uke 6! Går nå to ganger i uka til trening hos manuell terapeut for å trene opp muskulaturen. Det hjelper å ha muskler som støtter opp for å takle bekkenløsningen + å lære seg å bruke magen riktig når man gjør noe for å belaste bekkenet mindre. Kan bare anbefale det på det varmeste! Jeg får trene i arbeidstiden siden dette er "sykdomsrelatert" og det er jo ellers ikke så lett å få til å trene med to små barn hjemme. Du bør iallefall gjøre noe nå for plagene blir bare verre ettersom du blir større og bekkenet får mere å bære på. Det er jo nå vi kan bygge opp litt muskler for å forebygge sånn at vi ikke ender opp på krykker til slutt.

Dersom du ikke har anledning å gå til manuell terapeut, vil jeg sterkt anbefale deg treningsopplegget i "Yoga for gravide" (cd med instruksjonsplakat som du får kjøpt på yogaskolen.no). Jeg brukte den sist svangerskap og nå kjenner igjen mange av øvelsene i timene hos manuell terapeut - både når det gjelder øvelsene for å trene opp musklene rundt bekkenet og knipeøvelser. Men et par av øvelsene hadde kryssing av beina - de droppet iallefall jeg på slutten når jeg kjente det gjorde vondt i bekkenet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...