Gå til innhold

Hva med reker?


21.april

Anbefalte innlegg

Begynne nå å få oversikt over ja- og neimat i svangerskapet, men skal på båttur med reker i dag og ble litt usikker angående disse rekene? Noen som har hørt at man ikke skal spise reker i svangerskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reker kokes med en gang de kommer opp av havet, så dette er trygt. Jeg skal på jentekveld i kveld å spise reker selv! Gleder meg!

 

Kos deg på båttur!!!

: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant? Trodde ikke man skulle spise skalldyr uansett.

Jeg har kjempelyst på loff med reker og majones, men har ikke turt å spise det. Blir kjempeglad hvis det likevel "er lov".

Noen flere meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reker er lov det :-)

Det er ikke farlig, eneste man skal holde seg unna er krabbehusene av skalldyr.

 

Trykk innpå nå... det er mange gleder som en ikke får i det ammingen begynner, blant annet sommerens goder som reker og jordbær :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leelu23 *27.11.2006*

betty:

Skalldyr er HELT ok :) reker inkl.

Det eneste vi ikke skal spise av skalldyr er det som er inni i krabbeskjellet.. krabbeklør er helt ok..

 

Så spis reker og kos deg.. Kaster som regel innpå 1kg reker alene jeg og babyen har det sååå bra atte.. overhode ikke farlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TATT FRA MATTILSYNETS HJEMMESIDER:

 

Fisk og skalldyr

 

Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for deg som er gravid. Skalldyr, fiskelever og noen spesielle fiskearter kan imidlertid være forurenset med miljøgifter (se Helhetsvurdering av fisk og sjømat og Miljøgifter i fisk). Generelt bør gravide huske å varmebehandle fisk og skalldyr godt før de spises.

 

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:

 

Blåkveite over 3 kilo.

Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.

Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.

Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).

Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

 

En del havner og fjorder langs norskekysten er spesielt forurenset. I disse områdene gir Mattilsynet egne kostholdsråd og legger ned omsetningsforbud for fisk og skalldyr. Disse særskilte rådene - som alltid er oppdaterte - er spesielt viktig å følge for gravide. Se Kostholdsråd - fjorder og havneområder.

 

Gravide bør også unngå sjømat fra områdene rundt u-båtvraket ved Fedje - les mer her

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to grunner til at skalldyr ikke anbefales.

 

Den ene er på grunn av allergi. Jeg snakket med en allergilege om dette, han sa at det er helt problemfritt å spise skalldyr. (Tilogmed jordbær har jeg hørt noen som sier er skummelt.) Legen sa: spis og kos deg! Men det viktigste er å spise variert - og ikke leve på reker eller jordbær i ni måneder....

 

Den andre grunnen er miljøgifter. Reker er helt ok. Andre skalldyr også, men man skal være forsiktig med innmat da miljøgiftene hoper seg opp her. (Eks. lever og farget krabbekjøtt).

 

Konklusjonen er å spise variert og kose seg- med god samvittighet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...