Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det? Vi bor i by, leilighet i annen etasje, en park og lekeplass i nabolaget. For å komme i skogen må vi ta en buss, ca 20 min, sjøen er ved verandaen. Må barn i denne alderen passes på når de leker? springer barnet ditt ut og inn som det vil, eller er du med ut?

vi har en gutt på 4 mnd.. vurderer bosituasjonen fremover. Vil at han skal få det best mulig, ikke bli noen inneplante;) trenger råd og erfaringer.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5362939-utelek-leker-barnet-alene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi bor i eget hus i byggefelt,så her går hun ofte ut alene ja,men vi følger med da.Naboen har trampoline med nett,så der er hun veldig ofte.

Hun er foressten litt over 2 år.Nå er jo vi endel ute alikevel da..

i din situasjon vet jeg ikke helt hva jeg hadde gjort,så har desverre ingen gode råd/tips der....

Vi bor i leilighet også. Her er det lekeplasser, barnehage og skog rett i nærheten. Vi må være med han ut når han skal leke. Han løper mye rundt selv da, så det er bare og passe litt på og holde kontrollen på hvor han er hen. Hvis det er andre barn ute løper de rundt sammen, men må følge med hvor de går så han ikke stikker av, for han finner jo ikke hjem igjen.

Jeg er hjemme med han på dagen, og da er vi stort sett ute hele tiden, det er badevann rett i nærheten også samt besteforeldre og andre venninner med barn. Men jeg må jo hele tiden være med og følge med. Om ettermiddagen er han uten sammen med pappaen sin, og pappaen synes det er flott og gå ut en tur når han har sittet hele dagen på kontoret. Da går de tur i skogen, spraker fortball ol. Bevegelse for begge to.

Nå er jo gutten vår bare 2 år, har en nabo med en gutt på 4 1/2 og han har nettopp begynt å være ute og leke på egenhånd.

Jeg ser jo når vi er hos besteforeldrene som har hus, hvordan han koser seg da, løper ut og inn hundre ganger.... Så ja, det må nok bli et hus på oss etterhvert. Det kommer jo an på økonomien da....

Vi bor i vertikaldelt tomannsbolig og har hagen rett utenfor stua. Så nå på sommeren er vesla ute og leker alene, med verandadøra åpen. Vi har inngjerdet hage, så hun kommer seg ingen steder. Hun går inn og ut som hun vil og storkoser seg. Er 2,7 år og hvis naboen vegg i vegg er hjemme så er hun gjerne med til henne og får is. Vi har port i hekken som skiller hagene våres.

Vår gutt blir 3 i sommer, og vi er alltid ute med han. Fotfølger han ikke, men følger med hvor han er. Bor i en blindgate med masse barn, men tør likevel ikke la han leke uten oppsyn. Ser han noe spennende går han bare, og begynner jeg da å lete på feil sted kan han nå langt.

Bodde tidligere i 3 etasje i blokk, og uteområdet der var ikke inngjerdet, og en vei gikk like ved. Kunne ikke sittet på verandaen der slik jeg gjør nå å fulgt med, nei. Der vi bodde var det heller ingen andre barn, så når vi var ute var vi med i leken, ellers ble han fort lei.

Nå er vi ute stort sett hver dag, fra middagen er ferdig til det skal spises kveldsmat. Og han storkoser seg og leker med de andre barna. Bryr seg ikke med oss i det hele tatt.

Annonse

Har ei tulle på snart 2,5 år og vi bor i hus med hage, men rett ved en trafikkert vei. Så vi passer på hele tiden. Nå holder vi på å gjerdet inn hus og hage og det skal bli deilig tro. Å ikke måtte springe etter henne hele tiden. Spesielt siden jeg venter barn igjen neste mnd!

Han får ikke leke ute alene akkurat nå, vi bor helt inne ved veien for å si det slik. Har gjerde, men stoler ikke på at han holder seg innenfor. Flytter snart til et hus som ligger veldig landlig til, og det skal bli godt for både han og meg at han kan være litt ute alene .

Vi bor i hus og har inngjerdet hage, men likevel er vi alltid ute sammen med han, vi liker selv å bruke "storstua" i hagen når det er finvær. Men vi har to store verandaer som har port og som han leker alene i, har massevis av leker der og han styrer som han vil ute og inne. Han er snart 2.

Gjest mor75

Kommer nok litt an på hvordan du bor. Jeg har en gutt på 2,5 år. Dersom hagen hadde vært helt avstengt kunne han vært ute alene, men det er den foreløpig ikke. Det er endel trafikk i gata utfor oss, og også litt inn i stikkveien, så der er jeg alltid med. Han liker å sykle der. Når han er i hagen, som er delvis avstengt går jeg gjerene inn noen ærend og slik, men passer alltid på at han ikke finner veien ned på gata der det kan kjøre en del biler. Ellers skal det sies at han ikke er så glad for at jeg blir lenge borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...