Gå til innhold

Svar til frustrerte fødende i Trondheim

Anbefalte innlegg

Jeg er også veldig frustrert pga av dårlig jordmordekkning i Trondheim, ringte da jeg var 3 - 4 mnd på vei, ( Jeg var over 2 mnd før jeg fikk vite at jeg var gravid) men siden jeg hadde termin i juli, så var det ikke ledig jordmor før til høsten! Men det hjelper jo ikke meg! Jeg ble anbefalt å kontakte ei privat jordmor, ringte Unn Dahlberg på solsiden og fikk time på dagen (!) Kjempe koselig dame, har vekslet med å dra til henne og legen min, annenhver mnd, har fungert kjempe bra. Det som er dumt med å bruke privat jordmor er at jeg ikke får møte andre gravide, og heller ikke noe organisert omvisning på sykehuset og svangerskapskurset koster 500 kr! Jeg ringte ned på sykehuset i går for å høre om jeg og samboeren kunne komme å se litt, men neida, ikke ledig plass der heller, hadde bare omvisning ut juni, ingen visning i juli. Føler meg veldig alene, dette er mitt første svangerskap og det er mye jeg lurer på :) Men det er ikke mye oppfølging å få i Trondheim nei!!

Fortsetter under...

denne ordningen er idiotisk: skulle tro man ikke skulle få barn om sommeren, fordi de ikke passer dem. Men det er jo da flest føder! de bør revurdere prioriteringen, førstegangsfødende bør få bedre oppfølging. bedre å bruke penger på det, en en fancy sittegruppe og maleri i venteværelset!!!

Fikk samme svar når jeg skulle få jordmor (ringte da jeg var i uke 18 tror jeg), men fikk beskjed om at det var fullt jeg også. "Heldigvis" ble termin flyttet noen dager senere ved UL, slik at jeg ble september-mamma i stedenfor august-mamma, og da fikk jeg faktisk plass hos jordmor med et nødskrik....

Tror jordmødrene er like frustrert over situasjonen som oss gravide, så man burde kanskje starte en aksjon? Hvis det finnes noen gravide i byen som har overskudd til det da? Trodde liksom at jordmor var noe vi hadde krav på, men fastlegen skal vist være bra nok. Men min erfaring er at fastlegen ikke vet nok om svangerskap og fødsel til at det kan erstatte den ekspertisen og spisskompetansen en jordmor har.

Har heller ikke bestilt noen omvising på sykeshuset, men er 2. gangs så det er ikke like viktig som 1. gang. Men hadde stor nytte av omvisningen to uke rfør førsteman ble født. Godt å ha vært der før og å ha sett rommene, og viktig for min egen mentale forberedelse av fødsels-situasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...