Gå til innhold

Problemet med å få gutten vår på to til å sove om kvelden. Dette var løsningen til dere som vil vite det...

Anbefalte innlegg

Gikk over til vanlig seng til gutten vår for en stund siden. Etter det har vi hatt kjempeproblemer med å få han til å sovne. Han ble så gira og kom bare løpende ut hele tiden. Sikkert veldig morsomt når han kom seg ut av senga selv. Ikke fullt så morsomt for den høygravide mammaen som måtte løpe inn og ut av rommet med ham i opptil 2 timer på det verste. Virket som ingenting funket, og jeg ble bare mer og mer fortvilet og sliten.

Så fant vi ut at vi skulle prøve noe vi så på et sånt Nanny-program på TV-en. Legge han på vanlig måte først. Hvis han kom ut skulle vi føre han inn igjen og si natta. Hvis han fortsatte etter det skulle vi gi null oppmerksomhet og bare leie han inn i seng igjen. Første kvelden tok det en time før han sovnet. Neste kveld tok det 25 min, neste 20 min, 15 min, og i går kveld var han faktisk nede i 10 min før han slo seg til ro i senga. Helt utrolig at det kunne være så enkelt å lære han å roe seg i vanlig seng. Han har alltid vært en engel å legge i sprinkelsenga, men etter vi byttet seng styrte han i flere uker med denne renninga inn og ut. Og uansett hva vi sa eller gjorde så lo han bare og så på det hele som en lek.

Arti å se hvor godt det funket med å gjøre det kjedelig for ham, og det å klare å være konsekvent. En befrielse å få kvelden tilbake i alle fall. Ikke lenge til vi får nestemann og mister kveldsfreden igjen :) Men det er jo bare koselig...

Fortsetter under...

Så bra. Vi hadde problemer med å få elste jenta til å legge seg da hu var 20 mnd, og da var det å la henne få en "vanlig" seng som var tingen... Da var hu så stolt at ho sov som en stein. Men etter en periode ble det jo morsomt å stå opp å drikke, tisse, fortelle noe veeeldig viktig osv... Da ble en liten cd spiller store løsningen. Å den forguder hun forsatt og er 5 1/2 år.. Hun kan alle bøkene utenat nå, flink å lese og kan hele alfabete.

Men nanny tingene funker det, vi bruker "tenkested" å har kjempe positiv erfaring med det.. ;)

Hva er "tenkested"? Har ikke sett så mange av disse programmene, så har ikke fått det helt med meg. Er det når de må sitte f.eks. i gangen eller i trappa en stund.

Heisann!

Vi har hatt samme problemet med 2åringen vår...men fant ut at vi bare måtte legge ham inn igjen slik som dere har gjort. Nå står han veldig sjeldent opp igjen av senga - han roper heller på oss =) Og heller det, sier nå jeg!

Godt dere fant en måte som funka for dere da =)

Ja det var en befrielse å se at det funket. Ellers hadde vi sikkert gitt opp og tatt i bruk sprinkelsenga igjen. Men det hadde jo bare vært å utsette problemet. Og i tillegg trenger vi sprinkelsenga til nestemann ganske snart. :)

Annonse

Vi slapp heldigvis alt det der vi. Tror ikke han tenkte på at det var et alternativ å stå opp og gå ned. Vi sa aldri at han ikke fikk lov, det skjedde bare ikke. Hendte vi hørte tassing på gulvet på rommet hans. Da ropte vi bare "sover du??" eller noe lingnende. "jaaa, nesten" kom det da, etterfulgt av kjempeforte dunk og bunk opp i senga:))

Derimot slet vi veldig en periode med å få ham til å sove i sprinkelsenga. Fra rundt 8 mnd og til 1,5 år, til og fra. Han hylgråt i opptil mange timer. Eneste som funket var at en av oss var i rommet. Det kunne være mørkt og vi trengte bare sitte på en stol eller stå der. Han var rett og slett panisk for å være alene når han skulle sove. Var en slitsom periode og føltes som en evighet mens det stod på.

Hei igjen.

Ja det er en plass de må sitte et par minutter å tenke etter hva de har gjort (roe seg ned). Siden man aldri skal bruke rommet til "straffeplass" har vi en kiste de får sitte på i gangen... Å etterpå avslutter men alltid med en klem... Funker sååå fint.

Her er det nok blitt laget en liten uvane for å få gutten på 2 til å sove....han får ligge å se film til han sovner.

Til anonym over: mente du til meg siden svaret var innfelt etter mitt svar? Skrev ikke noe om når vi byttet seng? Tror ikke det. Byttet da han var litt over 3 år mener jeg å huske. Er det så tidlig da?

Brummeline...hehe..ja den der kan det hende du får slite med senere;)

Regner med det var meg dette spørsmålet var rettet til (hovedinnlegger). Vi byttet til vanlig seng tidlig av flere grunner. For det første trengte vi sprinkelsenga til nestemann som kommer om noen få uker. Vi fant ut at det var bortkastet å kjøpe en ny babyseng/kurv. Ikke alt for god råd og da brukte vi heller penger på ny seng til eldstemann på to, siden vi uansett hadde måttet kjøpt ny seng til ham i løpet av nærmeste fremtid. For det andre var det rett før han klarte å komme seg ut av sprinkelsenga også, så da ville vi sannsynligvis fått samme problem snart uansett. Og sist men ikke minst så ville han selv sove i vanlig seng. Stod en vanlig voksenseng inne på rommet hans, og han ville absolutt sove i den i stedet for sprinkelsenga. Han var veldig stolt og fornøyd når han fikk ligge i storguttsenga som han selv kalte den for. Men det gikk bare 2-3 uker før han begynte med renninga... Men nå er alt helt topp. Tar bare 10-20 minutter før han sovner i storguttsenga nå, og det må jeg si meg veldig fornøyd med... :)

Datteren vår er 21 mnd og vi har tenkt å kjøpe stor seng til henne nå. Hovedgrunnen er at hun hele tiden prøver å klatre over kanten, har klart det og havnet med et brak på gulvet. Hun skulle uansett fått ny seng i august når lillebror kommer, men hun får heller få den litt tidligere.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...