Gå til innhold

hvorfor så sjelden på kontroll???


Mamman til to herlige gutter

Anbefalte innlegg

var nettopp og tok de første blodprøvene :):):)

håper ikke jeg er den eneste men det var nesten sånn at når jeg fikk det arket der det står HELSEKORT FOR GRAVIDE så er det nesten sånn at jeg har lyst å holde det ut for alle -.... hehe.. er jo så stolt av å gå gravid med nr to!!!!!!

men til spørsmålet mit::::: hvor er vi så sjelden å kontroll nå?? når jeg gikk gravid med sønnen min for akkurat to år siden, så var jeg påkontroll hver 4.uke, men nå skal jeg ikke på kontroll før om 9 (laange) uker!!!..... WHY!?!?!?!? jeg vil jo inn å høre hjertet slå i ca uke 12-13 jo!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er veldig enig med deg.....er regjeringa som ønsket mindre kontroller av gravide!!!

 

Har også en jente fra før som fyller 2 i juli, og da var jeg på ganske mange kontroller.

 

I dag var jeg på min første kontroll (er nå 10+1) og skal ikke tilbake før i slutten av september!!!!! Det er jo helt enormt lenge til!!! Får jo den ordinære UL før det da, så den regnes vel som en kontroll!

 

Har uansett bestilt time til privat UL når jeg er 12+0 - for jeg synes det blir for lenge og vente!!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er usikker på hvor langt vi er på vei.. så jeg får en ul i uke 14 og så den vanlige i uke 19. men vil oftere på kontroll!!!!

 

lykke til du oxo!!!

 

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke støtte fra staten til fler. Dere kan jo gå til jordmor innimellom da... Det skal være undersøkelse en gang i mnd.. Så gå annenhver gang til lege og jordmor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del av sparetiltakene fra myndighetene faktisk. Kødder ikke. Det er foretatt en del kutt i tilbudene til gravide, vi får færre kontroller, og ikke rutine-GU på første legekontroll blant annet. Det var også forslag om å kutte den ordinære UL i uke 18-19, men takk og pris har de ikke gjort det enda. Jeg har ei datter på 2 år, og i utgangspunktet var tilbudet bedre den gangen enn nå. "Heldigvis" hadde jeg en ganske traumatisk fødsel, og litt problemer med carpal tunnell i slutten av svangerskapet, så jeg får ekstra oppfølging denne gangen, kom tidlig inn til både lege og jordmor, og får to UL (uke 16 og 18) for bedre fastsetting av termin.

 

Dette kuttet medfører jo egentlig bare et "klasseskille" mellom gravide - de som har råd til å gå til privat jordmor og/eller privat UL og de som ikke har det. Enten det eller så må en lyge på seg problemer for å få de kontrollene en føler en har behov for... Joda, de aller fleste svangerskap forløper forholdsvis problemfritt og det er IKKE en sykdom å være gravid, men i det samfunnet vi lever i idag så er vi veldig distansert fra hele forplantningsprosessen. Vi er ikke vant til å ha gravide verken mennesker eller dyr rundt oss, og blir opphausa med skremme-artikler i alle media om alt som kan være farlig og skadelig osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man har et normalt svangerskap, er det jo strengt tatt ikke nødvendig å gå så ofte. Koster penger for samfunnet og er unødvendig i de fleste tilfeller. Skjønner godt at du vil gå og høre hjertet og sånn altså. Men forrige gang jeg gikk gravid var jeg helt imponert over hvor mange kontroller jeg var på... helt unødvendig. Men morsomt å høre hjertet + fri fra jobb, så jeg gikk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...