Gå til innhold

Dere som har nattavvent babyen... samme som skravlesiden

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere nå hvis babyen våkner om natta? Maser den ikke lengre om pupp? Er det lett å roe den og få den til å sovne igjen?

Vi skal nattavvenne i helga, og jeg gruer meg sykt mye! Har ikke tro på at vesla skal finne seg i for evig og alltid å aldri få pupp om natta mer... Hun er over 7 mnd, så det begynner å bli på tide.

Jeg synes det er så vanskelig, for hun virker så oppriktig sulten om natta, og får ikke annen kos enn pupp. Når hun har spist er det rett tilbake i senga og da sover hun videre.

Noen erfaringer eller trøstende og motiverende ord?

Fortsetter under...

Alle sier jo at man bør nattavvenne når ungen passerer 6 mnd... pga tenner og fordi ungen skal klare seg uten mat om natta når den får minst to måltider med fast føde om dagen.

Min teori er at vesla spiser lite om dagen fordi hun får et så solid måltid, eller to, om natta. Hadde vært deilig å klare å flytte dette måltidet til dagtid.

Vi tok nattavvenning for en mnd tid siden, og det gikk over all forventning. Jenta vår spiste også mye på natta, men etter vi starta avvenning, tok hun igjen det tapte på dagtid, nå spiser hun såpass godt på dagen at hun sjelden våkner på natta. Våkner hun tar jeg henne oppi storsenga og hun får sove sammen med med. Dette trives vi med både vesla og jeg. Jeg brukte forøvrig 3 netter på nattavvenningen. 2 av nettene skrek og sutret hun 1 1/2 time, siste natten skrek hun 5 min, fikk smokk og sov til morgen. Det kan være slitsomt mens nattavvenningen står på, men gud så deilig det er når den er vel overstått. Tenk å få sove en hel natt igjen, det var bare helt fantastisk. Jeg begynte å bli ordentlig sliten av å stå opp 2-3 ganger hver natt, nå slipper jeg det, og jeg har MYE mer overskudd til jenta mi på dagtid.

Lykke til! Dette går så bra så:)

Takk for oppmuntrende innlegg!

Sover jenta deres på samme rom som dere? Vi har bare ett soverom, og vesla sover ganske lett, så jeg forestiller meg at hun fortsatt vil våkne om natta hvis vi "bråker" når vi legger oss, snorker eller baser med dyna.

Annonse

Hvis det er mulig bør du sove på sofaen og pappa'n gi kosen til baby. Du lukter deilig melk, det vil baby heller ha! Bestem først når er natten (f. eks. 23-6, er så mye du kan forvente av en mm-baby), amm rett før din leggetid, og ha et fint gjensyn om morgenen. Det er den letteste metoden! Forresten hadde vi en avvennings-greie hos mine foreldre, hun sov en natt inne hos dem (hadde vært syk, vi var helt utslitte!) foreldrene mine snorker så det duuuuurer, og tror du ikke hun sov igjennom da? Tullejenta ;)

Hun legger seg vanligvis 19.30, og våkner stort sett alltid når jeg legger meg i 23-24-tida - uansett hvor stille jeg er!! Hun våkner vanligvis også en gang eller to senere på natta. Bør jeg da altså gi henne mat første gangen hun våkner, men ikke de neste gangene, og likevel kalle det nattavvenning?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...