Gå til innhold

Oj.. nå ble jeg i tvil!!

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Noen som har erfaring med såkalt naturlig fødsel i forhold til vanlig fødsel? Jeg har over en tid vært overbevist om at jeg skal føde på naturlig vis på SIV (Tønsberg), gjerne i vann. Nå har jeg derimot vært på omvisning på vanlig fødeavdeling også, og har blitt veldig i tvil om hva jeg har mest lyst til. På en måte er det betryggende med overvåkning, smertestillende og all teknologien på den vanlige avdelingen, men på den andre er virker det tiltrekkende å ha en alternativ fødsel i vannm med mer ro, mer tid med pappaen på familierom osv.

Noen som kan hjelpe meg med tanker om dette....? :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5359303-oj-n%C3%A5-ble-jeg-i-tvil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner godt kvalene dine. I det hele tatt synes jeg det er ille at vi må velge mellom fordelene med "naturlig" og "medikamentell" fødsel. Man vet jo aldri hvordan fødselen kommer til å bli, så jeg synes det er et tungt valg å ta. Hvorfor kan man ikke få begge deler?

Da jeg fødte sist, var det bare den alternative fødestuen på sykehuset som var ledig da vi kom. Dermed fikk jeg ikke noe valg, og fikk i stedet forsikring om at jeg kunne få epidural eller andre medikamenter på den alternative fødestuen dersom jeg trengte det. Vanligvis ville man ikke fått muligheten til det på den alternative fødestuen, men siden jeg ikke hadde valgt det selv, fikk jeg likevel muligheten. - Og forvisningen om at jeg kunne få det hvis det var nødvendig, var sannsynligvis den tryggheten jeg trengte for å klare meg med "bare" akupunktur og varmt vann. Men hadde fødselen vart lenger, ville jeg heller hatt hjelp av medikamenter enn å slite meg helt ut og ikke klare den siste trykkingen.

Nå skal jeg snart føde igjen, og jeg kommer til å velge den alternative fødestuen igjen fordi jeg vil være så mye som mulig i vann. For meg var det en veldig hjelp, og på en vanlig fødestue er det mindre plass til å bevege seg i badekaret og ikke mulig å gjøre selve utpressingen i vann. - Og siden min forrige fødsel var helt normal og ikke uutholdelig lang, håper jeg med at det kommer til å gå greit denne gangen også. Men som sagt: jeg synes det er litt trist at vi må velge mellom fødsel i vann og muligheten til lystgass eller epidural hvis det skulle vare veldig lenge.

Selv har jeg født en gang på ABC-avdeling på sykehus og en gang hjemme. Riktignok var begge uten kjemisk smertelindring, men jeg tror jeg har noen tips til deg likevel. Velg det stedet der du tror du kommer til å slappe best av! Det er utrolig viktig å være et sted man kan føle seg vel når man skal føde. Både psykisk og rent fysisk. Kroppen er laget slik at adrenalin (det hormonet som flommer når man blir skremt eller stressa el.l.) bremser riene. Dyr har det slik for at de skal ha anledning til å stoppe fødselen om de må flykte for farer. Mao: blir du engstelig underveis risikerer du at fødselen blir vanskeligere. For meg er teknologi og overvåkning stresselementer, dermed har valget vært lett. Men noen føler seg tryggere når det er litt hvite frakker i nærheten :-) Om du velger vanlig fødeavdeling må du huske på ikke alt de snakker om er så dramatisk som det høres ut som! F.eks kan legene ha et ønske om å feste en elektrode til babyens hode underveis. Det er like trygt og muligens mer pålitelig å bruke vanlig jordmorstetoskop (en slags trepinne), men det føles jo mye mer dramatisk og invaderende med en sånn elektrisk dings opp i skjeden, sant? Vær bevisst på hva du sier ja til og skriv et skikkelig ønskebrev, så kan du sikkert få det like fint på en vanlig fødeavdeling som på en myk avdeling, om det er det du ønsker. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...