Gå til innhold

Sønv, eller rettere sagt, mangel på søvn!!

Anbefalte innlegg

Advarsel: Dette er et skikkelig sutreinnlegg! Jeg holder på å bli sprø, for jeg får ikke sove! Eller jo, jeg får sove, men ikke mer enn toppen en time av gangen. Jeg våkner hver time fordi jeg må på do, fordi jeg er tørst, fordi jeg er varm, fordi mannen min snur seg, fordi fuglene kvitrer, fordi magen er i veien, fordi avisbudet slamrer med postkassene, fordi biler kjører forbi, fordi bikkja til naboen også hører avismannen, fordi jeg må tisse enda en gang (i natt tisset jeg seks ganger....!), ja, kort sagt, jeg våkner for et godt ord, og det holder på å gjøre meg til en psykiatrisk pasient! Så dette resulterer i at jeg ikke kommer ned i en skikkelig god søvn når jeg først sover, jeg bare drømmer og vrir meg hele tiden. Så når morgenen er her, og min kjære står opp for å gå på jobb, er jeg like trøtt som da jeg la meg i går kveld. Jeg holder på å gå fra vettet! Jeg har ikke sovet en hel natt på flere måneder!!Er det noen som har et godt råd, blir jeg veldig takknemlig! Heldigvis er det kun få dager igjen til termin, og jeg håper jeg ikke må gå 14 dager over tiden, for da blir jeg i allefall sprø!!

Fortsetter under...

Hei, har ingen gode råd! Regner med at du sjekker urinen jevnlig ved kontroll sånn at man kan utelukke urinveisinfeksjon (blærekatarr)? Du er jo oppe veldig mange ganger om natten... Hadde søvnproblemer for en stund siden og vil bare si at jeg føler med deg! Man blir helt tullete i hodet av å ikke få sove... Lykke til!!!

Mitt råd er å prøve å finne litt søvn på en annen kant av døgnet. Stå opp, spis frokost og bestem deg for et par små gjøremål. (Ikke av typen som sliter deg ut.) Legg deg så igjen i et godt utlufta soverom som du blender godt av med rullegardin eller annet. Hvis du sliter med alle lydene ute kan det være lurt å la en radio surre svakt i bakgrunnen.

Det er veldig viktig at du får hvilt nok nå. Ikke la det gå så langt som jeg gjorde - måtte legges inn for å få sovemedisin da jeg gikk med førstemann. Endte etter å ha prøvd andre medikamenter opp med morfin, og sov 4 sammenhengende timer (!) for så å slumre 4-5 til. Da mannen min henta meg hjem takka han avdelingsjordmora for å ha gitt ham kona si igjen......

Sender noen ZZZZZ over jeg.....

hei,ja kjenner meg misstenkelig godt igjen i dette ja.jeg er oppe ca.hver time eller annen hver time mellom klokken 01:00 og 11:00.de fleste gangene skylles at naturen kaller, men våkner også av alle mulige ting.som hun sa over her, skjekk om du har UVI,dette fører til mange toalett besøk!

ellers har det hjulpet meg å ligge med en pute mellom beina og en litt tynnere under magen(ligger på siden).føles som om den letter presset på blæra på en måte..vet ikke om det bare er psykisk,men det føles bedre:-)

Føler med deg!!! jeg har 13 dager igjen til termin, og får rett og slett vondt i kroppen av å ligge i sengen vår... Våkner x ganger for å gå på do, og siden den eneste stillingen jeg får sove i - på siden med pute mellom bena - gjør at jeg får kramper på innsiden av lårene pga bekkenløsningen, sover jeg ikke lenge av gangen før jeg MÅ snu meg. Og å snu seg betyr flytte meg fysisk med hendene samtidig som det hugger til!!!

Sover faktisk best ute i skyggen, i en fantastisk vippe-solstol som vi fant på Living. Perfekt stilling med en pute under ryggen, snart finner vel mannen min meg der ute på natten med et pledd.

Godt det snart er over! Blir ikke så mye søvn da heller, men vondtene går over iallefall!

Jeg sliter også litt med nattesøvnen, selv om det ikke er så mye som deg. Hos meg går det mere på innsovning, men jeg ligger ofte i 2 timer og vrir og vender på meg før jeg får sove. Jeg jobber 100% og det er da utrolig slitsomt å skulle opp igjen kl 0600 etter bare 4-5 timers søvn. Jeg tok for noen uker siden kontakt med sykeshuset og spurte om jeg kunne få akupunktur. Fikk time med en gang og det fungerte umiddelbart. 5 nåler i hode, ører og håndledd og jeg satt der og slumret i nesten 1 time, dro hjem og slumret i nok en time og når kvelden kom, sovnet jeg nesten med en gang! Utrolig deilig. Neste gang jeg hadde behandling sov jeg 12 timer påfølgende natt (tror kanskje jeg var oppe og tisset 1 gang). Nå har jeg sjeldnere behandling, men merker at virkningen ikke varer mer enn noen dager også er jeg tilbake i dårlig søvnmønster igjen. Men det er opp til meg hvor mange behandlinger jeg ønsker så jeg må nok intensivere litt igjen. Mitt råd er iallefall å prøve akupunktur dersom du har mulighet til det i det området hvor du bor :-) Lykke til!

Annonse

Kjære, KJÆRE deg (Sleepless in Norway)!!!!

Aller først må jeg si: FANTASTISK bra skrevet innlegg!!! Jeg lo og gråt om hverandre - det var så utrolig komisk skrevet, og jeg kjente meg igjen i ALT du skrev!!!! I tillegg var det forfriskende å lese noe her inne med helt feilfri språk! Du skriver med helt perfekt norsk (nordmenn kan ikke skrive morsmålet sitt lenger) - med riktig bruk av kommaer og det hele! :-) Jeg veit det, jeg er helt besatt av rettskriving - det gjør livet ganske hardt å leve av og til med tanke på alle de utallige språkfeilene folk har om dagen (ARGH: orddelingsfeil!!).

Men nok om det! Jeg er selv i uke 38 (termin 29. juni) og sover ikke. I hvert fall ikke om natta! Våkner 100 ganger, og det er som regel uten å vite hvorfor. Må også på do 5-8 ganger (nei, ingen urinveisinfeksjon), men vanligvis våkner jeg bare av ingenting - eller av at det bare er ubehagelig å ligge i senga! Jeg har det ikke noe særlig vondt noe sted, bortsett fra når jeg skal snu meg p.g.a. bekkenenløsning, men senga er FIENDEN for tida!

I det siste har jeg begynt å sto opp, gå rundt, ut på verandaen, se på TV og kanskje sove litt på sofaen. Det er bedre på sofaen (bortsett fra at det er mye lysere der enn på soverommet) siden jeg kan lene meg inn til/få støtte av sofaveggen...

Men gled deg til babyen kommer, for, selv om det blir mange avbrudd (men det er ikke sikkert), så kommer du i hvert fall til å sove ordentlig godt igjen. Jeg planlegger å sove når babyen sover, også midt på dagen...

Gleder meg til å glede meg over senga igjen!!!

Hilsen, sove-sliter-tvilling-sjelen din!!

Eller hilsen "Sleepless in Oslo"!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...