Gå til innhold

Ting som er bra / ikke bra for å bli gravid...

Anbefalte innlegg

Heisan!

Fikk et lite sjokk i går, så jeg tenkte å dele erfaringene mine med dere.

Jeg har tatt Voltaren, Cataflam o.l. betennelsesdempende midler i lang tid pga. smerter i bekkenet og nakke/rygg. I går leste mannen min pakningsvedlegget til Voltaren, og der står det at medisinen kan hindre graviditet....trodde det bare var Ibux jeg, dumme meg!! Også vi som har prøvd i snart 4 år (ikke medisiner så lenge da).

Så nå lurer jeg på hva mer som kan være dumt å ta når man prøver. Tar allergimedisiner, men det skal visst ikke ha noe å si. Tar Rosenrot kosttilskudd, er det bra da?

Min mann tar også betennelsesdempende, allergimedisiner, samt en masse mot høyt blodtrykk (han er bare 37). Kan dette ha noe å si på sædkvaliteten?

Jeg har hørt at B og E-vitaminer skal være bra når man prøver. Noen som har erfaringer med det?

Selv brukte jeg Bisolvon slimløsende piller forrige gang jeg ble gravid. Om det hjalp til vet jeg ikke, men vi hadde prøvd i 1,5 år..

Noen som har flere erfaringer / tips å komme med?

Klem fra

Fortsetter under...

Det var jo veldig interessant, men jeg vet erlig talt ikek helt hva jeg skal mene om dette. Jeg ar vel en tendens til å tro at det de skriver på pakningsvedlegg til medisin til tider kan vøre ganske så overdrevet fordi medisinfirmaet vil unngå å komme i problemer. F.eks. står det jo på nesespray at det kan medføre skader på fosteret, men min lege og gynekolog sier at man godt kan bruke det når man er gravid, men kanskje litt mindre enn man ellers ville.

Uansett så er mitt beste råd vel å unngå alle slags medisiner, kosttilskudd, naurpreparater osv. Man kan jo aldri helt vite hva slags effekt det har.

Det jeg gjør er å spise normalt sundt kosthold med mye grønt og variasjon. Jeg bruker ingen form for medisin, røyker ikke og drikker begrenset med alkohol (et galss vin eller to i uken). Jeg passer på å holde vekten på normalt nivå, får bevegelse og frisk luft hver dag. jeg passer på ikke å ha for meget stress, få nok hvile og eller være positiv. Det tror jeg er det beste og viktigste jeg kan gjøre.

I tillegg tar jeg tran hver dag og folat.

Hei

Jeg har også brukt Voltaren mot smerter i skuldre og nakke i forbindelse med migrene. Etter å ha lest noen innlegg under "bli gravid" fant jeg ut at jeg skulle slutte med det. Jeg har bare tatt ca 4 piller i perioden mellom ikm og el i hver pp i den tiden jeg har prøvd å bli gravid. Altså ikke de store dosene og langt ifra hver dag. Aner ikke om det kan ha hindret graviditet, men nå har jeg pakket tablettene lengst bak i skapet. Nå spiser jeg Paracet og lider meg gjennom de verste anfallene istedet.

I et av innleggene jeg leste var det en som skrev at 2 mnd etter at hun sluttet med betennelsesdempende medisin ble hun gravid. Jeg la bort tablettene i påska så det gjennstår å se om dette er årsaken til at jeg ikke har blitt gravid enda.

Lykke til med medisinkutten hvis du velger å gjøre det. Tenk på at det er flere som lider seg gjennom smertene i håp om å få et lite under.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...