Anonym bruker Skrevet 14. juni 2006 #1 Del Skrevet 14. juni 2006 Er 8 uker på vei og begynt å få litt mage. Kommer nok vel så mye av oppblåsthet og at jeg spiser hele dagen for å holde kvalmen unna. Tror omgivelsene begynner å ane .. og tror vi snart likegodt kan si det. Har en jente på 5 år og lurer på når vi skal si det til henne? Har i utgangspunktet tenkt å vente en stund for å beskytte henne dersom det skulle gå galt. Samtidig gleder jeg meg sånn til å fortelle henne det - hun har hatt lyst på søsken lenge, men det er kanskje mest mitt behov. Tenkte litt på at det er lett at noen plumper ut med det dersom andre vet det og ikke hun. Noen erfaringer og formeninger om dette? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5357625-n%C3%A5r-si-det-kommende-stores%C3%B8ster/
tti78 Skrevet 15. juni 2006 #2 Del Skrevet 15. juni 2006 Gratulerer med voksende mage! Ikke lett å si hva som er det ideelle tidspunktet å fortelle om en ny baby. For det første er det jo veldig lenge til babyen kommer, spesielt for barn er 9 mndr kjempelenge. Dermed haster det jo ikke veldig, hun vil uansett få tid til å forberede seg og glede seg. På den annen side vil dette svagerskapet påvirke både deg og mannen din, dere gleder dere jo allerede. Dermed kan det jo være greit å fortelle det med en gang, slik at storesøster også forstår hvis dere ikke helt er dere selv. Hun er jo en stor del av familien deres, og syns sikkert det vil være hyggelig å glede seg sammen med dere. Hvis dere skulle være så uheldig å miste, syns jeg ikke det er en ulempe at hun vet at det var en baby, da vil hun forstå og kunne ta del i den sorgen dere vil oppleve. Hun er jo en stor jente, så hun vil sannsynligvis uansett skjønne at mamma ikke har det bra. Må isåfall forklare henne hva som har skjedd, det kan jo være terapi for alle. Jeg fotalte storesøster at det skulle komme en baby da jeg var 8-9 uker gravid, det syns jeg fungerte veldig fint. Hun fikk vite det før alle andre. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5357625-n%C3%A5r-si-det-kommende-stores%C3%B8ster/#findComment-5359262
feliksen_05.09 Skrevet 15. juni 2006 #3 Del Skrevet 15. juni 2006 Vanskelig å gi andre råd, men vi ventet med å fortelle det til vår femårige jente til uke 12 for at ikke ventetiden skal bli så altfor lang, og fordi vi ikke synes hun trengte å vite noe før vi følte oss trygge på at babyen "satt" skikkelig. Hun fikk likevel vite det nesten først og fikk fortelle det til besteforeldre, tanter og onkler. Makan til glad unge! Hun hadde ikke trodd hun skulle bli storesøster før hun ble 19 år! Pussig hva slags forestilligner barn kan ha. Det var i hvert fall veldig gøy å fortelle henne det! Jeg ville nok ikke sagt noe hvis vi hadde mistet tidligere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5357625-n%C3%A5r-si-det-kommende-stores%C3%B8ster/#findComment-5360214
rahi Skrevet 15. juni 2006 #4 Del Skrevet 15. juni 2006 Hei - kjekt å høre andre sine erfaringer! Nå gleder jeg meg enda mer til å fortelle det. Tror ikke vi geier å vente så mye lenger - men skal tenke litt til på det. Fin tanke å la henne fortelle det til familien ellers. Har vært til gu idag med ultralyd - alt så vel ut. Kunne se det bittelille hjerte banke Tar litt tid å ta det helt inn at det er en liten på vei.. Har ikke mistet tidligere, men vært mer urolig denne gangen for om det går bra med tanke på alder (37), men fikk mer roen idag på at det helst går bra - og da blir det mer plass til å begynne å glede seg. Ellers tror jeg også at det er noe i at det er bedre for barn å vite om det skjer noe leit - merker det på de andre i alle fall og kanskje forholder de seg ofte på en greiere og naturlig måte til sorg enn voksne? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5357625-n%C3%A5r-si-det-kommende-stores%C3%B8ster/#findComment-5364086
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå