Gå til innhold

Hva er best, tran eller D-dråper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 1 mnd gammel nå, og da bør jeg vel begynne å gi ham vitamin D på ett eller annet vis. Men hva er best egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tran..da får han jo omega 3 og greier i tilleg , D-dråpene er kun Dvit..

Smaken venner de seg fort til :) Tuppa mi får tran med sånn sprøyte fra apoteket , og rynker ikke på nesa engang lenger...

Skrevet

Sikkert best med tran, men jeg gir D-vitamindråpene. Synes det er mest lettvint. Ga tran en stund, men hun synes ikke noe om det.. Hun gjorde masse grimaser når hun fikk det, og så gulpet hun det opp etter en stund. Og tranlukt er ikke det beste jeg vet i alle fall. HAr sikkert gått seg til etter hvert hvis vi hadde orket å fortsette, men det orket vi ikke. KAnskje vi prøver igjen en annen gang.

Skrevet

tran får du jo gratis på helse stasjonen, og den inneholder de flerumettede fettsyrene som er veldig bra.

problemene er å få babyen til å få det i seg. vi prøvde skjei og oral sprøyter, men han ville kke svelge.

det beste var å fylle det i en tåteflaskesmokk, så han kunne suge det i seg. men også da kom det en god del ut igjen. så vi gikk over til Ddråper, det er veldig lettvindt og greit. tar det når han skriker så merker han det ikke en gang

lukta av tran var temmelig ille også. det lukta fisk av ånden, av huden, av tisset av besjen. det var klissete og ekkelt og griste lett rundt på klær og annet. det samme med tran slevet og gulpet. fungerte dårlig for oss.

Skrevet

Jeg hørte om ei som ikke ville ta flaska med MME når hun fikk tran på tåteflaskesmokk,så det tør vi ikke her..

Synes heller ikke det er noe spesielt deilig lukt,men holder det ut når det betyr at ungen vår får i seg det den skal ha...

Skrevet

Tran er nok best, og den er det jo D-vit i også. Fikk sjokk da jeg skulle føre i gutten min dette, ventet meg grimaser og sikling, men det gikk ned uten en rynke på nesa :)

Skrevet

Vi gav guten vår tran til å begynne med. Men då han var rundt 6 mnd fann han ut at han kunne spytte det ut igjen, så då var vi like langt. Eg spurde helsesøster om dette på kontrollen, og fekk til svar at dersom vi var flinke til å gje han f.eks. feit fisk (makrell, laks) ville han få omega3 gjennom fisken, og då ville det holde med D-dråpar utanom.

Så det beste er tran, definitivt. Men dersom det ikkje er gjennomførbart er det bedre med D-dråpar enn ingenting.

Skrevet

D-dråper er best.

For oss ihvertfall.

Grunnen er at han nekter å ta tran. Vi prøvde med sprøyte, og det resulterte i en god dose tran rett inn i en hylgråtende unge som surklet fra brystkassen i en time etterpå, og bekymrede foreldre som lurte på om han hadde fått det i lungene.

Vi tar sjansen på at han ikke blir kriminell narkoman selv om han ikke får omega 3 fra tranen.

Skrevet

Vil ikke gi tran, forskning har vist at babyer ikke trenger omega 3, dessuten kan det være pcb, bromerte flammehemmere og annet i fett fra fet fisk. Voksne bør heller ikke få i seg for mye av dette. Så gå for D-vitamindråper!

Skrevet

jenta mi gulpet masse av tran...nå gir jeg d-dråper...funker bedre det...nå gulper hun nestne ikke....tror ikke alle tåler tran...jeg blir selv dårlig i magen av tran..

Skrevet

Vi prøvde med tran i dag, og det gikk ikke så bra. Han skrek i evigheter etterpå, og gulpet en masse og var dødelig fornærmet. Ville ikke ta puppen engang som trøst. Så jeg tror vi går over til d-dråpene, orker ikke å gjøre dette mot ham igjen.

Skrevet

Da har du stor grunn til å kalle deg en dårlig mor! Det er DIN oppgave at ungen får i seg tran. Kom ikke med den at det stinker og vil ikke ta det...

Da er du ivertfall en egoist!!

Skrevet

DET sier seg vel selv? Tran inneholder jo omega 3 og vit a i tilegg til vit d og omega 3 er viktig for utviklingen av hjernen:)

Skrevet

Anonym. Dårlig mor fordi noen velger å ikke gi tran????? Hva feiler det deg? Rotet deg inn her fra kranglesiden? Kan godt være du MENER at det beste for barnet er å få tran. Jeg MENER det ikke er det.. Her får pjokken d-vit. Norge er vel det eneste landet hvor man skal tvinge barn til å få i seg tran. Den siste tiden er det kommet frem at fisken som blir brukt inneholder mye gifter og tungmetaller osv.. Tran blir lagd av fiskelever.. Nei, dette er ikke noe jeg vil gamble med, så mitt barn får det jeg mener er det sunneste alternativet. Forøvrig viser jo forskning til stadighet at det som er sunt den ene dagen ikke er så bra den neste, så da må det jo være opp til hver enkelt å gjøre hva de mener er best for sine egne barn. Så kan vi jo heller prøve å respektere at vi ser forskjellig på ting uten å begynne å si at vi er dårlige mødre bare fordi vi gjør ting forskjellig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...