Gå til innhold

Noen som har erfaring...?

Anbefalte innlegg

Jeg er også ny her og er lykkelig over å ha funnet denne siden. Endelig noen som (kanskje) har det som meg! Jeg er 35 og har prøvd å bli gravid i 1,5 år. Jeg er tidligere operert for endometriose og muskelknuter, men de siste 2 årene har "alt sett bra ut". Ikke er det noe galt med mannen min heller. Men gravide blir vi ikke.

Nå står vi på venteliste til prøverør. Er det noen av dere som har hatt samme diagnose-historie som har lykkes å bli gravide med prøverør? Jeg vet ikke om jeg skal bli glad eller trist når legene ikke finner noen feil på oss. Hadde det vært noe galt kunne det kanskje vært rettet opp ved inngrep eller annen medisinsk hjelp... Min alder taler jo heller ikke til min fordel. Kanskje er det like lurt å søke adopsjon..?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5356745-noen-som-har-erfaring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Sarah70,

veit hvordan du har det, og at 1 1/2 år er leeeeeeeenge å vente, Jeg selv er 26 år, og vi har prøvd i 5 år. Drømmen var å bli tidlig mor, men slik ble det da altså ikke, vi skal også ha prøverør nå i uke 34. hos oss er det påvist pcos og en tett eggleder hos meg, og en permanent fortetning hos han som gjør at antallet og kvaliteten blir dårligere. Det har vært mange tunge stunder, med sorg over at det aldri skjer noe, men nå er vi så nærme prøverør, at alt er helt greit, men skal bare si at vi har krangla mye!!!!

Har du prøvd pergotime da? den gjør deg superfertil!!! I mai hadde jeg en SA i uke 5, men vi hadde jo klart å bli gravide! så det var jo en liten glede oppi all elendigheten, men poenget mitt er: jeg har gått på pergotime siden nov 2004, og i april startet jeg på trippel kur, altså 3 tabletter daglig (før bare dobbel), og det var det som gjorde susen til at jeg endelig ble gravid!

Så jeg ville oppsøkt gyno. og spurt om muligheten for å få disse tablettene jeg! Adopsjon ville jeg kanskje sjekket opp i hvis alt håp var ute, men det er det jo ikke! Men her må du gjøre det som passer for dere, og hvis det føles riktig, tanken er jo utrolig fin, men i mitt tilfelle pr i dag, er det helt uaktuellt. Jeg ønsker deg masse lykke til, og du skal se det ordner seg! Men en ting til slutt.... Har du hatt laproskopi da? der kan de finne ut ting de ikke ser på vanlig ultralyd! Uff dette ble et langt svar. Håper du ble litt klokere da. klem

Hei Sarah!

Jeg er 38, og vi har prøvd i snart 4 år på nr. 3. Var til innvendig UL for å sjekke etter endometriose, men hun fant bare noen muskelknuter. Fikk beskjed om at det bare var noen, at det kommer med alderen, og at det ikke skulle være til hinder for svangerskap...så jeg lurer på hvorfor du har fjernet muskelknutene? Er de til hinder likevel??

Jeg kunne velge selv om jeg ville ta laparaskopi for å sjekke om jeg hadde endometriose, men at det var en stor påkjenning for kroppen.

Hvordan fant du ut at du hadde endometriose?

Hei på deg og velkommen til oss! Fårhåpentligvis trenger du ikke å være her inne så lenge :)

Jeg er 27 og vi har prøvd i overkant av to år. Ingenting galt med min mann men jeg har hatt for lite progesteron som har blitt justert med medisiner og som nå er fint. Så vi nærmer oss uforklarlig barnløse med stormskritt. Har gått på en dobbelt pergo kur og har mulighet til å ta to kurer til. Jeg skal styre disse kurene selv da mannen min jobber i nordsjøen og vi må legge det til mnd hvor han er hjemme i tidsrommet min dag 11-20. Men samtidig er vi søkt inn til prøverør siden det er så lang ventetid. Skulle det klaffe for oss før den tid er det jo bare å avlyse.

Med tanke på adopsjon er det noe dere må tenke på eller ta stilling til hvis dere er klare for det. Vi er ikke klare til å tenke de tankene enda. Du kan jo bruke litt tid på å la alt synke litt inn først.

Er dere søkt inn til prøverør ?

Hvis ikke vil jeg råde deg til å gjøre det først som sist siden det er såpass lang ventetid.

Lykke til framover

Klem

Den eneste måten å få diagnose endometriose på er ved laproskopi. En kan ikke se om en har det ved ul.... Ved ul kan en se om en har cyster. Jeg fikk påvist endo ved lap og hadde hatt minimum 20 innvendige ul før jeg ble operert.

Hei dere -

takk for svar og gode råd. Jeg måtte opereres for muskelknuter simmpelthen fordi mensen ikke stoppet. i tillegg blødde jeg ekstremt store mengder. Jeg gikk med maxibind og tampong og måtte skifte hver time. Jeg sov med inkontinens-bind om natten og blødde likevel ut senga. Vet etpar anledninger måtte jeg ta taxi hjem med Niagara-følelse mellom bena. Det var skrekkelig. Og elendigheten ville ikke stoppe. Jeg fikk noen tabletter som ikke hjalp det spor. Muskelknuten måtte opereres vekk i 2 omganger da den var for stor til å fjernes på en gang. (uten at jeg vet hvorfor).

Hva angår endometriosen, forsto jeg det dithen at min lege mistenkte dette da jeg hadde cyster på eggstokkene som ikke forsvant - men vokste. Jeg hadde en kikkhullsoperasjon og fikk cystene fjernet. Jeg har hatt, ifølge legen, antydninger til endo senere, men dette skulle ikke være til hinder for graviditet. Jeg har også noe muskelknuter liggende i livmorveggen, men disse er små og skal heller ikke være til hinder. Men graviditeten lar vente på seg, og vi er på prøverørsliste. Kommer antakelig inn senhøstes.

Jeg ser at flere av dere har prøvd/anbefaler Pergokur - hva er egentlig dette? Hvorfor har ikke min lege anbefalt kuren til meg, mon tro? Jeg har tatt en hormonprøve, den var visstnok veldig bra.

God klem

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...