Gå til innhold

Når slutte med sprinkelseng?

Anbefalte innlegg

Min gutt er snart 2, og vi bruker fortsatt sprinkelseng. Når er det vanlig å gå over til neste type seng? Og hvordan bør den være - må vel ha høy kant i hvertfall? De gangene han må over i vår seng om natta, synes jeg det er et ork å løfte ham over - er liksom for tung for sprinkelsenga nå synes jeg..

Altså, hva bør man legge vekt på ved innkjøp av neste seng?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5356427-n%C3%A5r-slutte-med-sprinkelseng/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det blir enklere når de nærmer seg 3 år. Vi, og andre jeg kjenner som har byttet seng i 2 års alderen, har hatt litt trøbbel med å få barnet til å sove der hele natten. Så hvis han sover godt og ikke klatrer ut, så ville jeg ha drøyd det en stund til. Ikke nødvendig å ødelegge gode sovevaner!

Men for all del, det kan jo være at han ligger bra i en stor seng også.

De selger mange fine senger som har en liten kant på siden og som kan vokse i takt med barnet.

Min gutt fikk stor seng da han var 1 år og 5 mnd. Da klatret han over sprinkelsengen, og ble lagt i sele etter jeg fant han lekende i hagen kl 03:30 en vårnatt.

Han klatret over, fant en stol, låste opp døra og gikk ut.

Men nå er utbryterkongen 2,5 og ligger ikke i sele lenger...

Jenta vår har ligget i "stor" seng fra hun var 22 mnd. Kjøpte da en bamseseng på JYSK som vi malte lilla, den kan justeres i lengden fra 140cm-170cm. Hun trives kjempegodt i den. Vi har ALDRI hatt problemer med at hun har stått opp hverken på natta eller på kvelden etter hun har lagt seg. Hun er nå 2,7 år.

Annonse

Gutten vår er 2 år og 7 mnd og ligger fortsatt i sprinkelseng. Han har ikke fysisk vokst ut av den ennå og han storkoser seg oppe i den. Han sover hele natta og har ikke gjort forsøk på å ville krabbe over kanten. Tror godt han skal få lov til å ligge i den til han ikke vil ligge der lengre og/eller begynner å krabbe ut.

Jenta mi var 18 mnd da vi la henne i stor seng. Det har fungert kjempe fint:) Vi flyttet henne over pga av at hun skulle bli storesøster et par mnd etter på og vi trengte sprinkelsenga til den nye prinsessa. Samt at dersom det ikke gikk bra slapp vi å ha to prinsesser våken på nettene. Men...Det gikk over all forventning. Hun virket kjempe stolt da den nye senga var i hus, og sov som vanlig natten igjennom.

tror det er svært individuelt når barn bytter fra sprinkelseng. Nevøen min byttet omtrent når han var 1 år for da klatret han likegod ut selv, hvilket skapte en del farlige situasjoner. Men jenta vår på 2 år og 7 mrd. ligger fortsatt i sprinkelseng og har enn ikke forsøkt å klatret ut av den. Tipper hun får ligge i den en stund ennå til hun har passert 3 år.

gutten min fikk sånn en halvhøy stompaseng like etter han ble to. Han var med å kikka på seng sjøl.

Det du bør legge vekt på er at der må være en liten kant så ikke de triller ut av senga når de sover, ellers er det vel ikke så mye å tenke på?

Jeg har termin om noen få dager og hadde egentlig tenkt at vesla på 2 år skulle gå over til større seng så babyen kan overta sprinkelsenga hennes. Men vi har funnet ut at vi drøyer det litt. Vi har endelig fått 2-åringen vår til å legge seg greit om kvelden + at hun omsider som regel sover rundt(!), så vi tør ikke ta sjansen på å ødelegge det vi endelig har klart å få til.....

Dermed kommer vil til å la henne beholde sprinkelsenga en god stund til (så får vi heller låne en sprinkelseng av venner en periode eller la babyen ligge i vugga om natta).

Jeg har lett litt på nettet etter neste seng, og det blir enten en juniorseng eller vokseseng/uttrekksseng. (kant/sengehest blir nok et must) Både Skeidar, Bohus, Jysk og Ikea har ihvertfall forskjellige varianter av slike barnesenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...