Gå til innhold

"For gammel til sånt?"

Sara2

Anbefalte innlegg

Er 39 år og gravid i 9. uke. Etter å ha ønsket å få et barn til i flere år, har det endelig skjedd noe. Er veldig glad. Det er helt uvirkelig. Fra før har vi en datter på snart 8 år. Nå gruer jeg meg til å fortelle det til familie og venner. Er redd de skal si "Er du gravid? er ikke du for gammel til sånt?" eller lignende kommentarer. Det kjennes tøfft å møte slike kommentarer. Noen andre som føler det slik?

Fortsetter under...

Håper virkelig du unngår slipper sånne kommentarer. Jeg er faktisk ikke så redd for det selv. Jeg er også 39, og gravid med nr to. Førstemann er 3 år. Jeg har ikke fortalt det til familie og venner, men noen på jobben vet det, og jeg har bare fått positive kommentarer fra dem. De syntes jo også at det var på tide med en liten søster eller bror. Jeg vet også at familien vil glede seg over det. Jeg bor i Oslo, og her er jo gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende over 30. Innen andremann kommer må man nødvendig vis være noe eldre.

Hva med å starte med å si at du har en veldig hyggelig nyhet, så kanskje de klarer å unngå å komme med den slags kommentarer.

Hei hei.

Jeg skjønner hvordan du har det, men hev hodet og vær kjempestolt for at du faktisk er en fruktbar og moden kvinne med masse livserfaring! Jeg er 7 uker på vei, blir 40 i november, og har ei jente på 16 fra før.

Vi hadde begynt å planlegge adopsjon, men så plutselig skjer et lite mirakel.

Nå er vi glade og stolte, og har bare fått positive tilbakemeldinger på at det er en liten en på vei.

Tenk på alt du kan tilføre, og at vi egentlig er utrolig priviligerte som får være med på den reisen en gang til. Nyt månedene fremover og blås i evt negative kommentarer. Det forteller i så fall mer om de som sier det enn om deg.

Klem

Blir 40 i okt. er 33 uker på vei. har jente på 17 år fra før. Er både kjempe glad og lurer litt på hva jeg har gitt meg ut på. Men alle er positive. Vet at vi har prøvd i 14 år og mistet en i 97'. Hadde gitt opp vi , og plutselig sitter den der.. Gleder meg mest. Er sikker på at alt ordner seg. Storesøster gleder seg masse. Har ønsket seg søsken lenge. Men noen hadde misforstått i bygda, trodde det var hun som var gravid, den var litt kinkki, men de som hadde misforstått ble nok flauest.

Gled deg over det som skal komme, ikke tnek på hva alle andre mener. Det er naturlig å være fruktbar i en alder av 40 år.

Hei på deg!

Jeg synes du skal være både stolt og glad. Å være gravid i moden alder har for meg vært en utrolig opplevelse. Har to fra før på 20 og snart 22 - fyller 44 år før barnet blir født og er gravid i uke 18. Alle rundt meg har vært positive og gleder seg med oss. Så - nyyyyyt situasjonen - hva andre synes får en ikke gjort noe med allikevel :-)

Lykke til med mirakelet ditt!!

Mvh

Annonse

Jeg vet akkurat hvordan du har det.Slik tenkte jeg også,men så tenkte jeg at det er mitt liv og når jeg og min kjære har lyst på barn gir jeg f### i hva andre mener.

Som du kanskje har lest lengre nede på siden,så klarte jo ikke min bror å dy seg.Han synes jo så synd på den ungen,som skal ha en slik gammel mor.Hvordan skal det gå?Først ble jeg såret og forbannet,men har funnet ut at han bare får leve sitt liv,så lever jeg mitt.Gidder ikke å høre på ham.

Jeg er 37 og har termin i november

hei Sara2

Jeg bor i USA og her borte er det mye vanligere at en får barn sent. Ingen syns det er rart om man er 40 og gravid (med første eller siste barn). Jeg er selv 30 og hver gang jeg er hjemme i Norge "stresser" alle over at jeg må få barn snart (før det er for sent...kan få "graviditets angst" av mindre!). Her borte hører jeg aldri slike kommentarer. Jeg har flere venninner rundt din alder og de fleste holder seg i veldig god fysisk form og er supre mødre! Det er din kropp, ditt valg og ditt barn - og ingen andre skal fortelle deg at du er for gammel! Tøv! Om en klarer å bli gravid og har et sterkt ønske om å ta seg av et barn spiller vel alder "ingen trille"!!!

Gratulerer!!!

Takk for hyggelige svar fra Los Angeles og Gummelillan. Fint å få bekreftet at jeg ikke er så unormal likevel. Kjente meg faktisk flau en periode når jeg tenkte på hvordan det ville bli å fortelle det til min omgangskrets. De er nemlig ferdig med småbarn for lengst. Kjenner meg ikke flau over å være gravid lenger, mye takket være alle dere som har gitt meg positiv feedback. Det er sant som du skriver, Los Angelses, har man klart å bli gravid og har et sterkt ønske om å ta seg av et barn. så betyr ikke alder noe. Og vi har ønsket det i mange år.....det skjedde bare ikke før....Har allerede fortalt det til et par venninner...de ble veldig glade på mine vegne:)

jeg er 39 år og gravid med min 5. jeg har barn på 17,16,10 og 5 år.

Her er det ingen som snakker med meg om graviditeten. ingen i familien, ingen barn sier noe særlig, bare ho på 5.

må si at de 3 eldste ikke bor hos meg, men det er en annen tragisk historie, som jeg ikke vil komme inn på her.

Jeg har også lite eller ingen besøk fra noen, så jeg føler meg alene.

Så den frykten du, hovedinnlegger skriver om, den opplever jeg hver dag, hele tiden.......

er trist synes jeg...

Har en mor som fikk meg når hun var 44 år. Er selv 33 nå og skal ha førstemann. I 1973 var ikke 44 år gammelt, men URGAMMELT... Jeg kunne ikke fått en bedre mor min. I alle å har venninnene mine misunt meg henne.. Hun er nå 77 år og sprek som en unghest. Hun sier selv at grunnen er at hun fikk barn i så voksen alder. Hun er 20 år yngre i sinn enn alle venninnene sine. Alle kommer til å bli sååå glade på dine vegne, og hvis ikke kan du iallefall le av de om 33 år..... Se på småbarnsmødrene på 21 år som flyr på byen hver helg og "realiserer" seg selv. Jeg er ikke i tvil om hvem sitt egg jeg ville landet i......! Lykke til :o)

Annonse

Sniker meg innom bare for å kikke:-)

Da jeg var 14 år ble tante gravid i en alder av 40. Gjett om vi gleda oss!! Både søstrene til babyen og jeg (vi var på samme alder) - kjempegøy!! Og alle gleda seg over den lille, som i dag er 20 år:-)) Og jeg er 34 og prøver og prøver på å få en liten en!! Gammel, du?? Nope - kan jeg aldri tro!!

• 2 år senere...

Hei.jeg er også 39 år og gravid i 10 uke. Har ønsket meg flere barn i mnage år,men det har ikke blitt. Nå er jeg endelig gravid. Jeg har fortalt det til de fleste av mine nærmeste,og har fått blanda tilbakemeldinger. Den værste var nok tvillingsøstra mi som ikke engang gratulerte meg før ho brøt ut og sa "er ikke du for gammel". Litt sårt og få slike kommentarer når de vet hvor mye og hvor lenge jeg har ønsket meg flere.

Så jeg skjønner følelsene dine

Har bare fått positive tilbakemeldinger. Er nettopp fylt 41 og er 28 uker på vei med nr. 2 (førstemann er tre år).

Har selv av og til "unnskyldt" meg fordi jeg er så gammel. Blandt annet til jordmor, men hun føyset det bort og sa at jeg slett ikke er gammel til å være andregangs. Og hos andre har jeg også fått samme reaksjon. Så hvis de skulle tenke sitt har det ikke gitt uttrykk for det til meg hvertfall.

Min bestemor var ihvertfall 46 da hun fikk min far (i 1934) og det var nok ikke helt vanlig. Hun ble gift som 30-åring og fikk åtte barn. Har vel litt å slektes på :-) Men jeg har tenkt å gi meg med disse to ;-)

Vi er ikke for gamle til å få barn før kroppen sier det! Når du kommer i overgangsalderen, da er du for gammel. Noen er 40 og noen er 50 før de kommer dit. Folk er forskjellige, men kroppen sier selv ifra når tiden for barnefødsler er forbi..

39 år og 20 uker på vei med tredjemann:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...