fru grim Skrevet 14. juni 2006 #1 Skrevet 14. juni 2006 Nå er jeg nær ved å gi opp alt og bare la jenta vår på 2 år og 5 måneder få være oppe til hun sovner et eller annet sted!!! Huff, ikke så ille da, men det begynner å tære på nå... Vi besluttet å kutte ned på duppen veldig tidlig i vår, da hun kunne sove helt opptil 3 timer midt på dagen. Gikk da ned til 1 times soving på dagen og alt fungerte kjempefint; hun sov lenger på morgenen og var helt grei å legge på kvelden. For et par måneder siden derimot, begynte det med at hun ikke ville legge seg i det hele tatt. Fikk stor seng til jul og kan stå opp på egen hånd, noe hun nå gjør så fort vi snur ryggen til. Vi følger henne i sengen igjen, og 2 sekunder etterpå er hun oppe igjen. Slik fortsetter kvelden til hun endelig sovner, ofte ikke før ved 22-tiden. Vi ble da enige om å kutte ut duppen helt, for å se om det fungerte. Hun går i barnehage og det er ikke hver dag hun klarer å la være å sove dupp, dette gjelder spesielt de dagene hun våkner tidlig (ved sju-tiden). Men nå er det blitt helt håpløst... Hun har klart å unngå å sove dupp et par dager på rad nå, men da vi kom hjem fra barnehagen lå hun plutselig på gulvet og sov mens jeg lagde middag! Vet hun ikke får nok søvn så lenge hun ikke sovner før ved åtte-ni tiden på kvelden og står opp igjen ved åtte-ni tiden på morgenen, men hva skal jeg gjøre da???? Og det er jo i såfall et døgn utenom det vanlige, oftest sovner hun ved 22-tiden og står opp ved åtte-tiden... Da er det ikke rart at døgnet kan bli litt langt for henne... Er helt tom for forslag, og vet snart ikke hvor jeg skal gjøre av meg... Kan jo ikke godt binde henne fast i sengen heller, verken på morgenen eller kvelden... Ofte når hun vil opp om morgenen er hun så trøtt at hun nesten sovner i stående stilling, men legge seg igjen - å nei, det går ikke ann... Huff, unnskyld sutringen, men har stått på samme sted å stampet lenge nå... Noen som har noen forslag??? De mottas med stor takk )
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2006 #2 Skrevet 16. juni 2006 Dette har vi opplevd også, det har gått sånn opp og ned. Vi har kuttet ut duppen for lenge siden. Men det hender at barna sovner etter barnehagen, men da får de sove kun 15.min. Her om dagen sovna jenta vår på fanget til storebamsen hun har på rommet sitt, så da var det jo bare å bære henne opp i senga. Jeg forandret litt rutiner rundt kveldsstell, synging og nattibok.. det hjalp her(litt ivertfall). Får ønske deg lykke til videre, dette er veldig slitsomt og tærer på alt.
Gjest Skrevet 20. juni 2006 #3 Skrevet 20. juni 2006 Her vi vel aldri hatt store problemer med legging. Fant ut at vi bare trengte å kutte ned på duppen på dagen. Hun sover fortsatt en times tid. Men nå skal vi prøve å legge henne litt senere også. Pleide å legge henne rundt 19, men så begynte hun å våkne før kl 6 og det går jo ikke an.... *fnis* Ingen av oss er isatnd til å stå opp da(iallfall ikke nå når jeg er gravid) Dermed ble rundt 20 bedre. Og vi har begynt med litt lesing i senga, men hun sutrer alltid litt. Jeg gir henne et ultimatum, kos når hun har lagt seg ned, eller så bare går jeg ut av rommet med en gang. Har funka veldig bra! Har bare hendt enkelte ganger at hun kommer opp. Så vi er heldige!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå