3småskatter:0) Skrevet 14. juni 2006 #1 Skrevet 14. juni 2006 Hei alle sammen:0) Jeg har vært ganske stressa nå i den siste tiden og lurer på om fosteret blir påvirket av dette.... jeg får jo så vondt av den lille gullklumpen min som er inni en så stressa mage.Jeg har veldig prolemer med å roe med ned fordi det er så mye å tenke på. Vi er nå i gang med å selge huset vårt og det er hele tiden noe som foregår i huset med oppusing og diverse. Dessuten holder jeg og venninnen min på med å etablere en helt ny barnehage og her er det veldig mye å gjøre og å tenke på. Utenom driver vi privat familiebarnehage der jeg jobber i full stilling. På kvelden når min datter på 3 år er lagt klarer jeg ikke å roe meg fordi jeg da begynner å tenke på alt som må gjøres. Har dere noen råd om hvordan jeg kan roe meg ned noen hakk for jeg kan aldri tenke meg at dette er bra for lille gullet... Klem til dere alle der ute...dere er så gode å ha:0) Hilsen lykkelig mamma som blir mamma igjen:0)
Klukkhøna Skrevet 14. juni 2006 #2 Skrevet 14. juni 2006 Du har i alle fall skjønt at du er på gal vei:) den greia med å ikke klare å roe seg ned er et av de første alvorlige tegnene på utbrenthet! For det første: begynn leitinga etter en vikar. Når du har en spesiell posisjon (leder og planlegger) er det skitvanskelig å finne den rette. Sannsynligheten for at du kommer til å trenge en vikar er jo stor, og dessuten må du jo ha tak i folk til du skal ut i permisjon uansett. DELEGER,DELEGER,DELEGER!!!! Skrell vekk alt som like godt kan gjøres av andre. evt få deg en prosentvis sykemelding pga timer og alt det der...Og når andre har fått oppgaven så er den DERES. Ikke din som andre gjennomfører. Dette er velment på alle måter, har vert i ganske samme situasjon. Lykke til:)
cielo *to barns mamma* Skrevet 14. juni 2006 #3 Skrevet 14. juni 2006 Høres ut som mitt svangerskap det der, var faktisk skremmende likt. Var så stressa til tider at jeg ikke klarte å svare folk på hvilken uke jeg var i, hadde ikke tid til å følge med på sånt. Da jeg skulle på påske-ferie fikk jeg plutselig panikk på toget for hva om jeg fikk mensen på ferie, hadde ikke pakket bind, men så kom jeg på at jeg var gravid. Høres sinnsykt ut, men det er sant, var helt ute av det en periode. Tok aldri fem minutter pause, nesten så jeg ikke fikk sove fordi hodet var så fullt. FIkk til slutt smerter i magen og så ble bekkenet så ille at jeg nesten ikke kunne gå, først da klarte jeg (les:måtte jeg) ta det mer med ro. Var heldigvis ferdig med start av barnehage og mye av andre problemer var også borte så hadde tid til å pleie meg selv litt. Mitt råd til deg er å planlegge litt mer. Sett opp en plan for en uke av gangen, lag en oversikt over hvor mye du har å gjøre, og LEGG INN PAUSER! Ta et par timer på kvelden, som du kan bruke på deg selv (og babyen). Siden du har satt opp en plan, vet du at du har råd til så og så lang tid til å slappe av uten at du får dårlig samvittighet eller at du planlegger ting i hodet. Du vet at det klokkeslettet går du videre med planen, men før det trenger du ikke tenke på det. Lykke til videre!
3småskatter:0) Skrevet 14. juni 2006 Forfatter #4 Skrevet 14. juni 2006 Tusen takk for svar begge to... Det med å sette opp en plan for uken var ikke dumt.Det hadde jeg ikke tenkt på. Jeg har heldighvis allerede fått vikar for meg når jeg går ut i svangerskapspermisjon. Jeg skal prøve å delegere videre selv om det ikke er så lett siden det blir så mye ekstra på venninnen min da.....får litt dårlig samvittighet. jeg tenkte også å prøve meg på yoga som jeg tror kan være litt avkoblende. Jeg må prøve å få tankene inn på noe annet........ tar imot alle råd med stor takk:0) Hilsen lykkelig mamma som blir mamma igjen:0
___ Skrevet 15. juni 2006 #5 Skrevet 15. juni 2006 For meg hjelper det å sette opp lister over hva jeg må gjøre nå, hva jeg kan overlate til andre, hva som kan vente og hva som er bare tull å bekymre seg over. Når jeg ser på den listen blir det ofte ikke så overveldende og rotete i hodet. (kolonnen med "tull" blir ofte overaskende lang). Desuten har jeg en kalender der jeg skriver opp det jeg må gjøre når. Deilig å krysse av for utført. Lykke til.
selfangerkjerringa Skrevet 15. juni 2006 #6 Skrevet 15. juni 2006 Unn deg litt luksus! Og luksus trenger verken å være dyrt eller omfattende! Her er noen små tips som bruker å hjelpe for meg: - be mannen din om en fotmassasje - kjøp en saltskrubb med god lukt og ta en laaang, varm dusj - ta deg et bad om mulig, gjerne med telys rundt og ei god bok - gå deg en tur - få med ei venninne på kafé en kveld, skravle og spis et kakestykke - unn deg noe godt - og gjør noe ut av det, f.eks. en god kyllingciabatta som spises i fred og ro på terrassen med et glass iskald sitronbrus med isbiter og paraply Vanskelig å finne tid til alt alltid, men noe av dette går det faktisk an å gjøre selv etter ungen er lagt og husarbeidet tatt Har en 2-åring selv og er i 100% jobb - og for tida alene pga mannen har flytta 3mnd før meg for å begynne i ny jobb, så jeg skjønner hvordan det er å ha lite tid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå