ancas Skrevet 14. juni 2006 #1 Del Skrevet 14. juni 2006 Er nå komt i min uke 24..er veldig slitsomt..har ondt både her og der, men gleder meg veldig til den lille kommer..kjenner ofte bevegelse..men er veldig redd for selve fødselen..fikk ett spørsmål her om dagen: "vil du klippes opp, eller revne?"..ikke så kjekt spørsmål, og det gjorde meg mer bekymret..noen som vet hvordan det der fungerer? har ikke vært igjennom dette her før og har ikke så veldig mange eg kan snakke med som vet.. og må man søke om keisersnitt? og er det mulig å få tatt keisersnitt uten att man har noen annen grunn enn angsten for å føde? takker for svar =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5354188-242ett-par-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
KEGR Skrevet 14. juni 2006 #2 Del Skrevet 14. juni 2006 Hallo der! Jeg har bare født en gang, men er halvveis med nr. 2 nå - hurra!!! Jeg hadde en kjempepositiv fødsel sist gang (for 13 mnd siden) - alt gikk fint og rolig for seg. Eneste smertelindring var akupunktur - fødselen gikk akkurat som jeg hadde ønsket meg på forhånd. For et IDIOTISK spørsmål!!! Ikke tenk på det! Av og til må det klippes fordi vi IKKE skal revne, og det gjøres i en ri og du vil ikke merke stort til det. Du merker det, men det er veldig raskt og du er så opptatt av det andre som skjer (å endelig møte babyen din...) at det med klipping ikke er så viktig. Tro meg. Keisersnitt krever full narkose og er ikke noe man kan søke om eller bestille... Ikke i Norge i hvert fall...!! Full narkose medfører risiko for både deg og babyen, og er ikke noe de setter i gang med mindre det er helt nødvendig. Vil du ikke også være "tilstede" og se og oppleve barnet med en gang...?!?!? Du må passe på å få snakket med noen om disse tingene, legen din evt jordmor. Les bøker. JEG synes i hvert fall at jo mer jeg vet om det som skal skje, jo mer forberedt er jeg. En annen ting; når andre starter med skremselshistorier om fødsel, hvor lang tid, hvor vondt, osv - VÆR SÅ SNILL Å IKKE HØR PÅ DEM! Vi er tross alt skapt for å klare dette, og for de aller aller fleste er det en flott og sterk opplevelse. Lykke, lykke til videre med magen og med fødselen, du har så mye godt og kjekt å se frem til, NYT DET!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5354188-242ett-par-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-5354413
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2006 #3 Del Skrevet 19. juni 2006 Hei! Først av alt; synes ikke spørsmålene dine er dumme, er ikke dette en side der man skal kunne spørre om alt mulig? (og spesielt siden du venter førstemann) Har tips om noen fine bøker av Gro Nylander:"På vei" og "Mamma for første gang". Du får sikkert lånt dem på biblioteket eller kanskje du vil kjøpe dem. "På vei" handler om unnfangelse, sbangerskapet og fødselen. Prat litt med jordmoren din også, de har lang erfaring og ofte bedre tid til en prat enn legene. Vil råde deg til å føde normalt, keisersnitt er en stor operasjon. Kankje det hjelper å snu tankegangen fra fødselsangst til fødelyst og troen på at dette greier kroppen din helt fint...?:-) Kan jo bli en flott opplevelse for deg! Vil anbefale akupunktur. Lykke til, dette greier du fint! Vennlig hilsen jente 78 (i uke 18) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5354188-242ett-par-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-5401762
Gjest Skrevet 26. juni 2006 #4 Del Skrevet 26. juni 2006 Stakkars deg for et spørsmål å få, dessuten er ikke det et valg man tar selv. Jordmor styrer det når barnet kommer, tror hun at det går greit uten at du klippes gjør hun ikke det. Da kan det jo hende at du revner litt, men du bør ikke skje. Det med klipping gjorde man jo alltid før i tilfelle man skulle revne, men heldigvis har man gått mer bort fra det de siste åra. Jeg måtte sy 4 sting etter å ha revna med nr 1 og ingen med nr 2. Jeg ville lest litt rundt det med fødsel eller snakka med jordmor , om det jeg lurte på. Ikke la deg skremme av det med fødsel og smerter, vi kvinner har født barn i all tid, og jeg er sikker på at hvis du lærer deg mer om forløpet rundt fødsel går det bra. Kunnskap gir trygghet. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5354188-242ett-par-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-5470924
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå