Gå til innhold

Har dere tenkt på fødselen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres kanskje dumt ut men jeg gruer meg litt til fødselen og det å være naken...

Innbiller meg at det blir valker og fleskebølger i veien overalt..

Har også lest en plass at det er større sjans for at barnet sitter fast når man er overvektig fordi fødselskanalen og bekkenet blir trangere...

Noen andre som gruer seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har født en gang tidligere, og da var ikke det noe problem. Jeg hadde på meg akkurat det jeg ville. Gikk med klæra mine så lenge jeg følte for. T-shorte og bh hadde jeg på meg helt til barnet var født. Da kunne jeg ta det av meg selv. Ble ikke vrengt av liksom..

(Men jeg ble seksuelt misbrukt som barn, gått med store plager rundt dette i hele svangerskapet, men ikke sagt det til andre enn min man. Han fortalte meg at han hadde fortalt dette til en gynokolog som var tilstede under fødselen. Noe jeg ikke visst før lenge etter... Men som gjorde meg veldig bra i stedet)

Hadde ikke noen "uvanlige" problemer under fødselen pga overvekten. Jeg valgte selv å stå og gå under åpningstiden. Dette hjalp veldig fordi da hjelper tyngdekraften til...

Har ikke tenkt noe over forestående fødsel enda... Kjenner at jeg gruer meg, men dette har egentlig mere med teite jordmødre å gjøre!

Skrevet

på min første fødsel ble jeg tvingt inn i ei skjorte som nærmest ble vrengt opp av sykepleieren når bebisen skulle legges på brystet..

Denne gangen vil jeg bestemme selv

Skrevet

Fikk også beskjed om å bytte til "fødeskjorta" da etter undersøkelsen.Var like greit det siden jeg kom på sykehuset med et langt skjørt og en graviditetstopp. Hadde ikke tid til å finne frem noe fra bag'en min. Man er ikke naken med den skjorta, og føler du deg naken så er det greit å ha med noe annet hvis du vil det. Du kan jo eventuelt ha en halvlang kjole eller dyne hvis du ligger i senga. Står du eller er i en nedpressingstilling mesteparten av tiden går fødselen MYE raskere enn om du ligger eller sitter vanlig. Du kan fortkorte fødselsforløpet med et par timer hvis du har lang fødsel. Hos meg var det i alle fall ikke slik at bekkenet ble trangere- heller motsatt. Hadde hatt bekkenløsning siden rundt uke 25 og lillegutt hadde meget godt plass inni bekkenet og i fødselskanalen. Jordmora var overrasket hvor mye lillegutt vred på hodet inni der og kunne ikke skjønne hvordan han klarte det. Etter akkurat 1 time på sykehuset (rundt 25-30 min etter undersøkelsen) kom lille nurket ut. 4 timer fra første rie. Er du andregangsfødende er sjansene for at du får en kortere fødsel meget stor. Hadde du ikke komplikasjoner i første fødsel går det som regel greit i fødsel nr 2. Viktigste er som sagt å være oppreist og være positivt innstilt.

Skrevet

Skriv ønskebrev og presiser at du vil ha egne klær under fødselen.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...