Gå til innhold

Kan sko "arves" mellom soesken? (engelsk tastatur)

jente+jente

Anbefalte innlegg

Har en datter paa 18 mnd og venter en til jente i oktober. Hun paa 18 mnd har mange fine sko, noen som er lite brukt (dvs de er brukt, men mye mindre enn vi hadde haapet i forhold til prisen!). Jeg har alltid hoert at babyer ikke skal gaa med sko andre har brukt, men samtidig frister det veldig aa gi lillesoester skoene storesoester ikke lenger vil ha. De ser helt fine ut....

Hva gjoer dere?

Fortsetter under...

Jeg lar barna arve sko som er lite brukt (finsko, kun brukt et par ganger), sko som er brukt før de går (evt at storesøster begynte å gå i de, og de arves av minstemor fram til hun begynner å gå). Sandaler som er lite brukt vil jeg også la gå i arv, i tillegg til støvler/ vintersko man bruker ullester i). Vanlige sko lar jeg nok ikke arve videre, da jeg ser for meg at skoene formes etter foten, og kan gi feil/skjevstilling på andres føtter..

Enig med dem over, men jeg har tatt vare på sko som er "fint" brukt som ekstrasko dersom de andre blir våte etc. De har høyst blitt brukt tre-fire ganger av lillesøster..

Tror ikke det tar så mye skade. Nå skal det sies at fra sønnen vår ble tre har alle sko gått i søpla etter ferdig sesong fordi de da er så slitt

Det sies jo at man ikke skal arve sko, men har hørt at det er bedre å arve av søsken enn av andre barn, da søsken ofte har mer lik fasong på foten.

Har arvet finsko og støvler, delvis joggesko av en venninne, men disse skoene er bare brukt få ganger, spesielt joggeskoene, som kun er brukt som ekstrasko, sko til å grise seg ut litt mer i.

Har latt støvler og joggesko gå i arv mellom mine egne barn. Da jeg har en av hvert kjønn, begrenser det seg hvor mye andre typer sko blir brukt av nr. 2, pga av farger og fasong. Selv om jeg lar lillejenta arve storebrors joggesko, har hun hvert år fått egne nye joggesko, slik at de arvede skoene ikke er hverdagsskoene, men er sko som hun kan bruke i situasjoner for å spare de mer lekre nye skoene som er hennes. Rosa og hvitt gjør seg dårlig sammen med søle, da er det bedre med de grå og svarte etc som hun har etter sin bror.

Tror ikke mine barn har tatt skade av å bruke arvede sko ved noen anledninger. Til hverdags bruker de sine egne, som er kjøpt spesielt til dem. Må også nevne at mine 2 har omtrent samme fotfasong.

Råder deg til å føle deg fram. Bruk sunn fornuft, og ikke vær redd for å ta på barnet arvesko en gang i blant, så lenge det vanligvis har sine egne. Mange skotyper brukes jo bare noen få ganger før de blir for små, og da vil de ikke rekke å bli formet etter foten som har vært nedi. Det er dessuten unødvendig dyrt å kjøpe alt nytt, særlig sånn som finsko og støvler, som ikke er hverdagsfottøy.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...