Gå til innhold

Hva er forskjellen på rie og kynnere???(samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Har snakket med en vennine om dette, og blir usikker.. Men alle opplever ting forskjellig og da:o)

Jeg opplever hvertfall at mine kynnere kjennes slik ut:

Først kjenner jeg at det er like før at det blir tungt å puste, akkurat som at noen tar en tråd rundt halsen på meg og strammer til eller at det ligger noe i halsen som hindrer meg i å puste vanlig og så kommer stramningene samtidig som dette i magen.. Magen blir veldig hard og stor.. Venninen min sier at dette er rie.. Men jeg vil kalle det kynnere..

Igår kveld gikk jeg og sambo tur, men vi måtte bare snu for det kjentes ut som at magen var i ferd ved å revne oppe ved siden av brystene, og jeg fikk forferdelig luft i magen og.. Det var vondt å stå oppreist pga av magen.. Og jeg var litt redd det skulle ende med revning. KJente også at magen ble stram og hard. Men presset meg tilbake til bilen.. Da vi kom hjem kom kynneren tilbake slik som de har herjet ellers hær om dagene.. Ikke fant jeg noe sittestilling i sofan heller for jeg fikk liksom ikke puste, det va ikke vondt eller noe, men forferdelig ubehagelig og jeg kjente at panikken begynte å komme.. Og magen var fremdeles stram og hard.. Da jeg reiste meg kjente jeg en svak smerte som la seg over ryggen, først på den ene siden helt nederst i korsryggen før den la seg som et belte over hele siden.. Jeg ble varm der jeg hadde vondt.. Men la meg til for å sove så den forsvant etter en stund.. Dette kalte hun en rie.. Jeg må innrømme jeg blir usikker på dette..jeg vil fremdeles kalle dette kynnere...

Hva er rie? Noen som kan forklare meg det via slik du/dere opplever det?

Takker for de som gidder å svar:o)

Fortsetter under...

Jeg vil nok å si at det er kynnere som du kjenner, men helt sikker er jeg da ikke - da ikke jeg er deg. Men utifra din beskrivelse så tyder det på det. For å si det så, du kommer ikke være i tvil når de ordentlige riene setter i gang - ihvertfall var det slik for meg sist. Jeg har to forskjellige sorters rier, noen der magen blir helt hard og det blir jobbigt å røre seg samt noen der jeg i tillegg får vondt for å puste som magen er helt hard - disse må jeg konsentrere meg å gå igjennom.

Håper dette var litt oppklarende!!

Gjest -lilly-

Høres ut som kynnere det du har ja. Har det på akuratt samme måte selv. De blir nok mer intense og sterkere til lenger mot fødsel du kommer. Husk at det er kroppens måte å gjøre seg klar på og å trene opp livmoren.

Du vil absolutt merke forskjell når du får rier. Riene er vonde og regelmessige (kan begynne som mens-smerter....). Og du kan kjenne det både i magen og ryggen.

Lykke til :o)

Det høres nok ut som det er kynnere du har. Har selv vært plaget av mye og sterke kynnere det meste av svangerskapet. Har tre uker igjen til termin. Er likevel ikke helt enig med at man alltid kjenner forskjell på rier og kynnere. Har ved tre anledninger opplevd at kynnerne har gått over til premature rier. Første gangen skjønte jeg ikke at det var rier jeg hadde, men nå vet jeg litt mer hva som er forskjellen - i allefall hos meg. Riene kommer mer regelmessig og varer i kortere tid. I starten begynner de oftest med en lengde på 20 - 30 sekunder, for så å bli lengre (opptil 1,5 minutt). Hos meg så kjentes riene mer i ryggen enn kynnerne, og ga mer press nedover i skjeden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...